Misslag 2 euro verdrag van Rome (waarde??)

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
kim_baartman5@hotmail.com

Misslag 2 euro verdrag van Rome (waarde??)

Bericht door kim_baartman5@hotmail.com » 25 jul 2010, 14:18

Hallo allemaal,

Ik heb gewoon in de supermarkt deze munt van het VvR terug gekregen,
Er mist onderaan de munt een stukje van de buitenste rand, de middelste ring is niet rond maar ovaal.

Kan iemand mij vertellen of dit een echte misslag is en wat de waarde er van is.

Ik hoor het wel

manuel Ireland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door manuel » 25 jul 2010, 14:27

Hoi ten eerste hartelijk welkom op het munten en bankbiljetten forum :)

Ten tweede zou een foto erg handig zijn :)

kim_baartman5@hotmail.com

Bericht door kim_baartman5@hotmail.com » 25 jul 2010, 14:30

Ik dacht dat ik er al een foto bijhad gevoegd,
Hopelijk is het nu wel gelukt.
Afbeelding

Afbeelding

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 25 jul 2010, 15:34

Inderdaad lijkt het als of deze munt gewoon ergens tussen heeft gezeten. Misschien om de kern eruit te slaan?

Groeten Paul

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 25 jul 2010, 16:26

Lijkt mij ook het werk van een muntenknutselaar.

Overigens van harte welkom op Hët Munten en Bankbiljetten Forum. Leuk dat je je hier hebt aangemeldt.

Ik heb je een Persoonlijk Bericht (PB) gestuurd vanwege je wat te lange gebruikersnaam. Zoals ook in het forumreglement is beschreven is het niet toegstaan om URL's (link naar een website) of e-mailadressen als gebruikersnaam te gebruiken. Zou je je naam willen veranderen in een andere naam naar keuze en deze aan mij door mailen? Ik zal dit dan voor je veranderen, dit kun je namelijk zelf niet. Denk aan Kim of Kim Baartman, of iets anders. Het is overigens ook niet aan te raden om je e-mailadres te open te gebruiken op het internet gezien de hoeveelheid SPAM die dit zal op gaan leveren. De SPAMbots zijn altijd op zoek naar makkelijk te vinden e-mailadressen.

Verder stellen we het zeer op prijs als nieuwe leden zichzelf voor stellen in de daar voor bestemde rubriek, 'Stel je voor...' klik op de volgende link om er te komen. ► ´Stel je voor...´

Ik wens je heel veel plezier toe op én met het forum!

Vriendelijke groeten,

Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 25 jul 2010, 17:58

De foto's geven niet helemaal uitsluitsel, maar het zou best wel eens een misslag kunnen zijn, voor ik deze zou uitgeven zou ik zeker even wachten tot een echte expert er iets van kan zeggen.
Als dat hier niet lukt, probeer het dan eens op een Duits muntenforum, daar lezen vaak meerdere misslagdeskundigen mee.

Luit

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 27 jul 2010, 19:43

Als ik nog eens goed kijk zie ik dat de halve ringvormige tekst "Koninkrijk der Nederlanden" niet mee naar onderen uitgerekt is. Het lijkt er dus niet op dat die uitrekking na het slaan is ontstaan, maar meer dat die uitrekking er tijdens het slaan al was of ontstond. Misschien is op de waardezijde een zogenaamd spiegelei te zien?
Zeker de moeite waard om verder te onderzoeken, lijkt me.
Groeten
Thomas

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 jul 2010, 20:13

Die uitrekking heeft volgens mij niets met een zogenaamd spiegelei te maken, maar komt waarschijnlijk door het missende stukje metaal.

Doordat daar dan tijdens het slaan extra ruimte is wijkt het metaal meer die kant uit.
Vooral daarom was ik hiervoor ook al geneigd aan te nemen dat het een echte misslag is en geen knutselmunt.

Luit

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 27 jul 2010, 20:30

resparvae schreef:Als ik nog eens goed kijk zie ik dat de halve ringvormige tekst "Koninkrijk der Nederlanden" niet mee naar onderen uitgerekt is. Het lijkt er dus niet op dat die uitrekking na het slaan is ontstaan, maar meer dat die uitrekking er tijdens het slaan al was of ontstond. Misschien is op de waardezijde een zogenaamd spiegelei te zien?
Zeker de moeite waard om verder te onderzoeken, lijkt me.
Groeten
Thomas
Ik denk ook dat de vervorming al aanwezig was voordat de ronsel geslagen werd is dus geen misslag maar een afwijking in ronsel lijkt mij dan, toch?
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 jul 2010, 21:31

In eerste instantie inderdaad afwijking in de rondel, simpelweg omdat deze (net iets te ver) uit het eind van de plaat is geslagen, daarna komt de vervorming tijdens het slaan van de munt.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 jul 2010, 00:01

Als er duidelijke foto's voorhanden zijn en eventueel nauwkeurige gewichten is het meestal niet zo moeilijk.
Probleem met foto's is dat zelfs als ze duidelijk zijn, ze nog niet altijd de juiste belichting hebben en ook de hoek van waaruit ze genomen zijn kan belangrijk zijn.
Aangezien de vraagsteller vaak zelf geen idee heeft weet ie ook niet waar op gelet moet worden bij het maken van de foto's.
Ik vind dit geval redelijk duidelijk, en volgens mij is het een echte misslag.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 jul 2010, 08:14

Natuurlijk zorgt slijtage ook voor gewichtsvermindering, het gaat dan ook meestal om een combinatie van factoren die uitsluitsel geven.
Normale slijtage is goed te herkennen als je de munt in handen hebt en ook wel op een goede foto.

Luit

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 28 jul 2010, 09:48

Is toch simpel het is geen misslag maar de munt is op een zgn. eindplaatje geslagen, dat wil zeggen een plaatje dat uit de rand van de plaat komt waaruit de rondellen zijn gestanst, dan krijg je zo een recht stukkie. Op de foto kan ik niet zien of het werkelijk zo is, daarvoor is de foto te onduidelijk, maar als het iets is dan is het het genoemde.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 28 jul 2010, 10:38

Ik hoop nog op betere foto's want ik heb toch echt mijn twijfels. Zeker gezien de verdikking in de opstaande rand en het feit dat zowel de binnen als de buitencirkel lijkt vervormt. Je zou eerder verwachten dat de buitenste ring het stukje mist (door de fabricagefout zoals Londoh aangaf) maar dat dit verder los staat van de kern.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 28 jul 2010, 16:59

Als het een knutselmunt is, dan is er flink geknutseld in de knm.
Aan de sterren is te zien dat deze er pas na de vervorming op geslagen zijn.
De ster(ren) aan de onder kant staan dicht tegen de rand.
Als er geknutseld is krijg je dit niet voor elkaar.
Eindplaatje kan ook wat Lon zegt, maar je krijgt daar toch niet zo,n vervorming van.
Het is ook jammer dar er geen foto,s van de achterzijde en de zijkant bij staan.
Kan zijn dat de munt iets is verbogen, wat dit als gevolg geeft.
Maar vervorming is toch echt voor het slaan gebeurt.
Mischien met het persen van de kern in de ring, waardoor kromining van muntplaat is ontstaan.
Maar dit is ook weer raden zonder goede foto,s
gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 jul 2010, 18:20

koiboyke schreef: Eindplaatje kan ook wat Lon zegt, maar je krijgt daar toch niet zo,n vervorming van.
Ik vind de vervorming ook behoorlijk groot, maar dat je vervorming krijgt als er een (flink) stuk mist is duidelijk.

Luit

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 31 jul 2010, 14:24

Is het niet gesnoeid?
Geld lijkt op vet: van beide is er genoeg alleen op de verkeerde plaats

Verzamel al het NL geld.

Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 31 jul 2010, 15:04

Indien het muntplaatje verkeerd geponsd is.

Zou je met een andere 2 eurostuk in de uitsparing -van de 'defecte 2 euro - kunnen schuiven en dit zou moeten overeenkomen.

Afbeelding
Dit is maar een paint-schets maar hopelijk duidelijk

Aernout
Start klein om groots te eindigen

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”