MONOMETAAL €2 - 100 jaar KMI - misslag

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: MONOMETAAL €2 - 100 jaar KMI - misslag

Bericht door Munthunter » 30 mar 2014, 10:49

Palmbird schreef:Ik persoonlijk denk ook dat de munt echt is en dan in feite een 2000 euro waard is .Dus proficiat aan de koper.
Dat kan maar het blijft koffiedik kijken. Het heeft te maken met de plek waar je het gaat verkopen, eBay, veiling, Markplaats, etc. Gelang de hoeveelheid geïnteresseerden is het dan de vraag wat zij er voor over hebben. Om de prijs omhoog te krijgen (bijvoorbeeld bij eBay) zullen er meerdere geïnteresseerden moeten zijn die de prijs omhoogbieden en dan zou je een mooi bedrag kunnen behalen. Er kan natuurlijk ook gekozen worden voor een startbedrag waarop moet worden geboden. Of €2000,- gehaald gaat worden weet ik niet, het blijf een exemplaar welke niet meer UNC maar of dat de prijs zal beïnvloeden is de vraag aangezien het om een 'uniek' item gaat.

Dus de vraag 'Wat geeft de gek er voor' zal enkel beantwoord worden als het (weer) te koop wordt aangeboden. Ik zie Marktplaats absoluut niet als geschikte plek, voor dit soort items is MP gewoon niet de juiste bezoekers. Een veiling (MPO) of eBay zal meer op leveren denk ik.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 30 mar 2014, 19:46

Beste munthunters,

Het is jullie niet ontgaan, ik heb de laatste dagen geen activiteit getoond op dit forum.
De reden is voornamelijk dat ik niet veel zin meer had in een steriele welles-nietes discussie.

Ik ben vandaag ingelogd om te melden dat het stuk verkocht is.
Zoals jullie zelf aangegeven hebben, is het wavemaster550 geworden.
Ik heb het muntstuk vandaag persoonlijk overhandigd. De koper heeft zelf het magnetisme kunnen testen.
Hij leek me tevreden, misschien omdat die dan toch €2000 waard is. :-D

Ik heb ondertussen het vervolg gelezen van dit topic.
Ik heb ook de reactie van MPO gelezen, en de daarop volgende reacties.
Ik wil daarop wel aangeven dat ik de boel niet heb zitten belazeren. Ik sta recht in mijn schoenen, en heb niets te verbergen. Ik heb daarom besloten de mail in kwestie hieronder te plaatsen, zodat jullie zelf kunnen zien waar ik op af ben gegaan.
De naam en contactgegevens van de verzender heb ik bewust weggelaten, want dat dat er niet echt toe.

Geachte heer Gilot,

Een dergelijke misslag van een 2 euro munt is bij verzamelaars erg gewild, ook omdat deze nu nog ‘nieuw’ is. Wij weten niet wat er op fora voor geboden is, maar wij zouden deze munt op de veiling inzetten met een startbedrag van 500 euro. De verwachting is dan dat de munt tussen de 500 en 1000 euro zal opbrengen.

Mocht u deze mooie misslag willen veilen via ons veilinghuis, dan zijn wij hierin geïnteresseerd en kunt u hiervoor contact met ons opnemen via nummer 030-6063944, doordeweeks tijdens kantooruren of uiteraard via de mail.

Met vriendelijke groet, namens MPO,

MPO Munten- en PostzegelOrganisatie

Energieweg 7

3401 MD IJsselstein

T 030-6063944

F 030-6019895

I http://www.mpo.nl

Ik merk in de oorpsronkelijke mail beduidend minder voorwaardelijke woorden dan in de laatste reacties.
Van "uitdrukkelijjk voorbehoud van echtheid" vind ik al helemaal geen spoor.
Als ik de mening van een expert vraag, en ik lees "mooie misslag", "erg gewild" en "wij zijn geïnteresseerd", dan neemt dat bij mij alle twijfels over echtheid weg. Al helemaal als er ook geen bijkomende vragen worden gesteld (magnetisme, gewicht).
Dat de foto's nu "slecht" zijn, vind ik een beetje flauw. Als ze toen te slecht waren voor een taxatie, dan moest er toen om betere foto"s gevraagd worden, meen ik.
Wie zou er uit deze mail automatisch afleiden dat het om een vervalsing gaat of zou kunnen gaan?
Als er nu iemand bij MPO zijn boekje te buiten is gegaan, of te kort door te bocht is gegaan, kan ik daar weinig aan doen, lijkt mij.
Al begrijp ik uiteraard dat als de verkoop uiteindelijk bij hen zou doorgaan, het stuk nog eens goed bekeken wordt voordat het in de catalogus belandt. Lijkt mij vanzelfsprekend.

Maar goed, "nu de buit binnen is, kan ik met de noorderzon vertrekken". :lollig:
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties, vooral die waar concrete vragen en objectieve, gestaafde informatie bevatten.

Voor mij was dit een "once in a lifetime experience". Bekijk het zo maar: op een dag vind je op zolder een mooi schilderij, en blijkt bij nader onderzoek dat het om een verloren gewaande Rubens gaat. Dat is wat ik gevoelsmatig ervaren heb. Het is fantatstisch, en wens het jullie allen toe. Dat het nu een Rubens of een monometaal is ;)

Nu kan ik de rest van de week horlepiep gaan dansen :D

Succes bij het munthunten!
Xavier

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 30 mar 2014, 20:16

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Hoe sceptisch ik ook was (misschien nog steeds wel ben), je hebt blijkbaar toch iets bijzonders gevonden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

wavemaster
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door wavemaster » 30 mar 2014, 22:15

Eerst wil ik Xavier voor de snelle afhandeling danken. Zeker omdat hij
hiervoor extra 2 uur naar Nederland is komen rijden. Overgave in de
schaduw van de Koninklijke Nederlandse Munt, je kunt haast geen betere
plek bedenken in Nederland.

Aan de hand van de foto's was al goed te zien dat het om een echte
monometalen munt ging. Voor een vergelijking met andere monometalen
munten zie bv. hier: http://michel008.12see.de/link_74106399.html

Met een beetje kennis van het muntproductieproces
zijn de sporen op de plek waar normaal de overgang van de ring en kern
de goed te verklaren.

De van Palmbird genoemde 2000 € zijn helaas niet haalbaar. Eventueel wel
de rond 1000 € bij de MPO, maar dat is koffiedik kijken. Echter als je
daar de 22,5% aan veilingkosten aftrekt blijft er netto net zoveel over
als nu op marktplaats. Tevens duurt het dan ook langer voor de euro's
binnen zijn....

Xavier veel plezier daar waar de noorderzon is.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 30 mar 2014, 23:09

Toch blijft me deze vraag bezig houden: waar komt het afwijkende rondel vandaan?

Uit de fabriek, okay. Maar is er dan een mix met rondellen voor andere munten geweest, of zijn ze vergeten de kern in de ring te maken? En zou het magnetisme niet worden gecontroleerd?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 31 mar 2014, 07:48

Als er voor een munt Grace Kelly waar er 20001 exemplaren van zijn soms 1500 euro betaald wordt.Waarom zou een munt waar er misschien maar 1 van is als één of andere vorm van misslag geen 2000 euro zou kunnen gehaald worden.Je mag niet vergeten dat het geen detail is dat niet klopt maar om een duidelijke afwijking gaat.
Het klopt wel dat je er een echte liefhebber van unieke stukken moet voor vinden die er niet vies voor is om veel geld te geven .Er zijn mensen genoeg die 5000 euro geven voor een Chinese vaas of 20000 euro voor een klein schilderijtje.Sommige mensen geven gewoon graag veel geld voor iets uniek dat in hun hobby past om het idee te hebben van een topstuk te bezitten.
Laatst gewijzigd door Palmbird op 31 mar 2014, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 31 mar 2014, 14:18

janssenfrank schreef: of zijn ze vergeten de kern in de ring te maken? En zou het magnetisme niet worden gecontroleerd?
Bij een monometaal is geen sprake van een ring en een kern, je zou dus kunnen stellen dat per ongeluk het midden niet verwijderd is, waardoor er dus ook geen kern geplaatst kon worden.
Ook is het mogelijk dat er bijvoorbeeld een muntplaatje waar nog geen kern uit was gehaald op de grond is gevallen en daarna per ongeluk in de verkeerde bak is gegooid. Al met al mogelijkheden genoeg, en elke munt afzonderlijk op magnetisme controleren zou wel erg kostbaar worden, zeker als je in aanmerking neemt dat de "schade" van een foutief muntplaatje marginaal is.

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 03 apr 2014, 17:09

Bedankt Xavier voor je uitleg aangaande de verkoop. Een mooie vondst met een mooie afloop. Dat de vragen je niet allemaal zijn bevallen snap ik, maar ik snap de vragenstellers ook wel, waaronder ik. We krijgen nou eenmaal een paar lastige foto's te zien waarop de belichting en compositie nou niet echt om over naar huis te schrijven is. Verder duurt het dan weer vrij lang voordat er duidelijkheid komt in gewicht en magnetisme en dan kun je op een forum verwachten dat men sceptisch wordt. Gezien je vraag op www.muntstukken.be/forum had ik ook al het idee dat je vragen beamtwoord waren, maar schijnbaar twijfelde je zelf ook nog of wilde je, je advertentie promoten voor een groter publiek? In ieder geval heb ik weer de 'nodige' e-mails mogen ontvangen van mijn grote vriend 'De Bonte Specht' doorspekt met het oeverloos gereutel over van alles en nog wat aangaande het forum waar hij maar geen lid van wil worden maar toch zichtbaar dagelijks bezoekt. Die man moet toch klare azijn pissen lijkt mij...

Maar goed beetje bij beetje werd het wel duidelijk en heb je ontzettend veel geluk gehad dat je hebt opgelet en een koper hebt weten te vinden.

Ik hoop dat je van de opbrengst iets leuks kunt gaan doen of kunt kopen en misschien komt het ooit zover dat je zelf gaat verzamelen, het is te leuk om het niet te doen.

Bedankt voor je inbreng en dat je deze misslag met ons hebt willen delen en ik hoop dat je ervaringen over het algemeen positief waren hier op het forum.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

numismativy
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door numismativy » 19 jul 2014, 17:04

Hallo, sorry voor de vertaling "Google" maar ik ben Frans.

Ik heb ook een monometallisch kamer in een stuk.
$_12.JPG
Zoals ik heb 2 identieke, probeer ik om te ruilen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”