MONOMETAAL €2 - 100 jaar KMI - misslag

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: MONOMETAAL €2 - 100 jaar KMI - misslag

Bericht door janssenfrank » 22 mar 2014, 12:23

@Luit,

1. Ik zie kleurverschil bij kern en rand
2. De munt is te zwaar
3. Magnetisme kan worden beïnvloed door andere metalen die erop zitten.
4. Waar komen de afwijkende muntplaatjes vandaan

En die argumenten gaf ik al eerder.

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe MPO de munt heeft beoordeeld. Misschien heb ik erlangs gelezen, maar dat heb ik nog niet duidelijk.

Met wat natronloog (gootsteenontstopper) en wat zink kun je heel makkelijk munten galvaniseren. En ik wil best aannemen dat Xavier de munt gewoon heeft teruggekregen in de winkel, maar ik kan er niet bij dat deze munt echt is.

En verder sluit ik me graag aan bij de post van Mike1976.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 22 mar 2014, 15:19

janssenfrank schreef:@Luit,

1. Ik zie kleurverschil bij kern en rand
2. De munt is te zwaar
3. Magnetisme kan worden beïnvloed door andere metalen die erop zitten.
4. Waar komen de afwijkende muntplaatjes vandaan
1. ben ik het mee eens, daarom had ik in het begin ook twijfels, maar kan goed komen van "aanpassing" van de stempel aan de vele ervoor geslagen munten.
2. is volgens mij juist een argument wat aangeeft dat het GEEN normale munt is, maar een afwijkend exemplaar, zeker geen argument voor een knutselmunt
3. hoe zou je dat willen doen? Welk metaal zit er dan volgens jou op wat magnetisme kan afschermen?
4. gewoon van de fabrikant, waar anders vandaan. Beetje vreemd argument....

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 22 mar 2014, 15:21

janssenfrank schreef:Met wat natronloog (gootsteenontstopper) en wat zink kun je heel makkelijk munten galvaniseren.
Voeg de daad eens bij het woord en laat een voorbeeld zien. Ik durf te wedden dat het er dan totaal anders uitziet.

Luit

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 22 mar 2014, 17:54

llinde schreef:
janssenfrank schreef:Met wat natronloog (gootsteenontstopper) en wat zink kun je heel makkelijk munten galvaniseren.
Voeg de daad eens bij het woord en laat een voorbeeld zien. Ik durf te wedden dat het er dan totaal anders uitziet.

Luit
Galvaniseren is een ander woord voor elektrolyse. Met behulp van een stroomloop door een vloestof wordt er materiaal toegevoegd op een geaard object. Natronloog is een alkaloide en heeft hier niets mee te maken. Het zal hooguit een etsend effect hebben waardoor het metaaloppervlak wordt aangetast en deels wordt weggevreten, afhankelijk van concentratie, duur en temperatuur.
Magnetisme kan niet worden beinvloed door een verzinkte laag, net zomin als dat opgaat voor vergulden of verzilveren. De hierdoor aangebrachte laag is moleculair dun. Het magnetisch veld waardoor iets wordt aangetrokken of afgestoten kent geen dergelijke isolatoren. Voor degene die dat wel aantoont wacht een Nobelprijs.
Zink is een onedel metaal en zal makkelijk oplossen (oxideren) in natronloog. Bij het invreten van de vloeistof in een oppervlak zullen hiervan wel restanten sediment op achterblijven. Dat heeft niks te maken met het aanbrengen van een egale (beschermende) laag, het doel van galvanisatie.
Het kleurverschil tussen rand en pil wordt niet weggenomen door de 'behandeling'. De pit zal donkerder verkleuren en de ring zal matgrijs uitslaan.
Kennis genomen hebbend van alle standpunten zie ik geen enkele reden aan te nemen dat dit geen monometalen munt zou zijn.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

jbeckers
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jbeckers » 23 mar 2014, 14:38

Hoi,

Laat ik voorop stellen dat ik Xavier nergens van beticht.

Ik ben nog steeds niet er overtuigd van dat het hier om een monometal gaat.
Ik heb zelf de monometal van NL 2000
Op bijgevoegde foto kun je zien dat er dus op de stempel van de 2€ geen rand aanwezig is, want deze rand is niet aanwezig op de stempel.

Op de munt van Xavier wel, en dat vind ik zeer vreemd. Deze rand is nl. van de overgang tussen pil en ring.
Verder zie ik links van de 2 op de munt een 'hoopje' materiaal. Ik dit vind k zeer vreemd.
En ook het kleurverschil roept toch wel enige vragen op.

Groetjes,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 mar 2014, 16:12

jbeckers schreef:Op bijgevoegde foto kun je zien dat er dus op de stempel van de 2€ geen rand aanwezig is, want deze rand is niet aanwezig op de stempel.

Op de munt van Xavier wel, en dat vind ik zeer vreemd. Deze rand is nl. van de overgang tussen pil en ring.
Jan,

Op een splinternieuwe stempel zit die rand inderdaad niet, maar als je een maximaal gebruikte stempel bekijkt, zie je die rand wel degelijk.
Eigenlijk is de volledige afwezigheid van de ring zoals bij jou veel vreemder, maar waarschijnlijk goed te verklaren doordat jouw munt waarschijnlijk niet uit een productiecyclus komt maar een bewuste proefslag is, en dus gemaakt met een vrijwel nieuwe stempel.
Jouw munt is in tegenstelling tot die van Xavier waarschijnlijk ook geen misslag.

Het kleurverschil op de munt van Xavier vind ik ook wat merkwaardig, maar ik kan me voorstellen dat dit ook komt door het voortdurende contact van de stempel met de twee verschillende materialen, die daardoor verschillend slijt.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 23 mar 2014, 20:07

Nog even een kleine aanvulling.
Als je op een willekeurige 2 euromunt kijkt waar de rand tussen ring en kern het best zichtbaar is, dan is dat aan de randen van het stukje van de "2" die op de rand doorloopt.
Dat is ook logisch omdat bij het slaan daar de druk van het stempel het laagst is, het metal van rand en kern worden daar dus het minst samengeperst, en het stempel zal daar ook minder slijten.
Zelfs bij proofmunten is daar nog vrijwel altijd een kleine groef te zien.
Als je nu bij de munt van Xavier kijkt, dan zie je dat juist op die 2 helemaal geen rand zichtbaar is, en ook vrijwel geen kleurverschil, dus nog een extra argument voor monometaal.

Luit

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 24 mar 2014, 00:34

llinde schreef:

Luit
Kom op nu. Hoe naïef ben je? De processen van galvaniseren/ elekrolyseren/ vernikkelen/ verzilveren/ vergulden of hoe het allemaal mag heten zijn bekend. En het is ook bekend dat men dit graag toepast op munten om ze 'zeldzaam' te maken. Zijn allemaal die koperen rijksdaalders ook misslagen? Nee, dat zijn vervalsingen. En ik weet hoe een echte 2 euro eruit hoort te zien. Die van Xavier wijkt daar van af en dus bewerkt of vals.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 24 mar 2014, 12:34

@ Janssenfrank, je kan er nog weken over door praten, maar dat stuk is gewoon goed.
Een foutieve rondel in de muntpers gooien, al dan niet met opzet, et voila!

Los van de argumentatie van Xavier die ook staat als een huis, kan je ook gewoon aan de structuur/kleur/relief zien, dat dit geen maakwerk achteraf kan zijn, en dat het stuk ontstaan moet zijn binnen het muntgebouw.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 24 mar 2014, 13:15

Nou ja, laten we er maar over ophouden, want ik denk niet dat we er uit zullen komen

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 mar 2014, 15:30

janssenfrank schreef:Kom op nu. Hoe naïef ben je?
Ik begin me langzaam maar zeker af te vragen wie hier naïef is...
Ik vraag je alleen met bewijs te komen van je eigen geroeptoeter.
Jij zegt dat iedereen makkelijk met natronloog en zink kan galvaniseren, ik kan je vertellen dat dat onzin is en dat galvaniseren helemaal niet op die manier gaat. En zoals ook al eerder door anderen is opgemerkt, ziet een gegalvaniseerd object er geheel anders uit.
Ik zou je vriendelijk willen verzoeken niet langer onzin hier te verkondigen, dat bezorgt het forum een slechte naam.
Alle theorieën zijn welkom, maar ze moeten wel onderbouwd zijn en dat mist bij die van jou.
Nogmaals ik daag je uit om te laten zien dat je met natronloog en zink zo'n munt kan maken, ik ben zelfs bereid je de ervoor gemaakte onkosten te vergoeden, zo duur is natronloog en zink nu ook weer niet..
Als je dit niet doet neem ik aan dat wat jij hebt geroepen dus onzin is.....

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 mar 2014, 15:43

janssenfrank schreef:En ik weet hoe een echte 2 euro eruit hoort te zien. Die van Xavier wijkt daar van af en dus bewerkt of vals.
Inderdaad wijkt de munt van Xavier af van hoe een echte 2 euromunt er uit ziet, strikt genomen is het dan ook geen geldige munt, en waarschijnlijk accepteert een automaat deze ook niet.
Maar een afwijkende munt is niet per definitie een valse munt, een munt mag je eigenlijk alleen maar vals noemen als een niet echte munt als echt uitgegeven wordt.
En een knutselmunt is het zeker niet, probeer jij maar eens een 2 euromunt niet-magnetisch te maken....

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 25 mar 2014, 17:37

Ik blijf dit een geweldige discussie vinden en kan me in beide denkwijze wel vinden. Op het eerste oog en dat zal best te maken hebben met de afbeeldingen en de belichting die niet al te geweldig is, zeg ik ook 'maakwerk'. Maar als ik verder kijk en er een normale 2 euro bij pak dan lijkt het mij onmogelijk om bijvoorbeeld alle 'gleufjes' die tussen de binnen en buitenring aanwezig zijn op te vullen. Zoom ik goed in dan denk ik die soms (bij de 2 bijvoorbeeld) wel te zien, maar elders weer niet. De verdikking die Jansenfrank omcirkeld is mij ook eerder opgevallen, maar nogmaals de belichting is niet al te gunstig. Kijk ik naar de lijnen die naar de sterren lopen onder 'Euro' dan zie ik daar ook geen onderbreking tussen de binnen en buitenring en dat lijkt mij haast onmogelijk om weg te werken. Ik zeg 'haast' want ik heb ooit een zilver/goudsmit aan het werk gezien en weet dat er heel wat pielwerk mogelijk is met de juiste middelen en gezien de opbrengst van zo'n stuk is het de moeite waard natuurlijk.

Maar goed met alle testen die Xavier heeft uitgevoerd ben ik vrijwel overtuigd om dit als monometaalstuk te bestempelen. Jammer dat MPO niet heeft gereageerd en ik zal hen hier naar vragen. Ben altijd benieuwd naar hun oordeel en denkwijze met dit soort schaarse misslagen.

Of deze discussie zou moeten stoppen vind ik een vreemde vraag op een forum. Het is juist de bedoeling om er verder op in te gaan op een forum lijkt mij. Meerdere personen zijn met ieder hun eigen visie is natuurlijk ook de bedoeling. Soms lijkt het er op dat er een mening door de strot geduwd moet worden, maar dat is meestal in een verhitte discussie en daar zou ik niet al te vreemd van opkijken. Ik begrijp dus de oprmerkingen van Jansenfrank en neigde ook die richting in, maar hoe meer ik naar de munt kijk hoe meer ik inzie dat het wel een monometaal moet zijn. Wellicht dat duidelijkere foto's met goed belichting (leg hem desnoods onder een scanner) de doorslag kunnen geven, naar het filmpje van het magneetismeexperiment ben ik ook wel benieuwd...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 25 mar 2014, 19:03

Dit is inderdaad een leuke discussie.
Ik denk langzamerhand ook dat het een echte monometaal is.
Ook zie ik op de laatste foto van de munt geen randschrift en dat wijst natuurlijk bij uitstek op een afwijkende rondel en niet op een gemanipuleerde munt.
Succes met de verkoop.
Groet
Thomas

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 25 mar 2014, 19:29

Ontbreken van een randschrift is inderdaad een goede aanwijzing voor een afwijkende rondel, maar kan ook veroorzaakt worden door met te hoge druk geslagen munten, maar dat is hier niet waarschijnlijk.
Verder is het natuurlijk niet zo dat als er WEL een randschrift is, het GEEN monometaal is.
Tenslotte worden de randschriften er al ingeslagen voordat het midden er uit gestanst wordt.
Het is maar net in welke fase van het proces er iets fout is gegaan.
Het aardige aan dit soort discussies is, dat het je aan het nadenken zet over hoe het muntproces precies in elkaar zit en wat in welke volgorde gebeurd.

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 25 mar 2014, 20:54

llinde schreef:Het aardige aan dit soort discussies is, dat het je aan het nadenken zet over hoe het muntproces precies in elkaar zit en wat in welke volgorde gebeurd.

Luit
Juist! En om die reden waardeer ik een discussie als deze nog meer.

MPO Nederland
Lid
Lid

Bericht door MPO » 26 mar 2014, 08:38

Beste forumleden,

Om eerlijk te zijn kan ik me niet (meer) herinneren deze munt eerder gezien te hebben, en normaal gesproken zou ik degene zijn die dergelijke misslagen beoordeelt. Op basis van de (slechte) foto’s die Xavier bijvoegt, kan ik de munt zeker niet goedkeuren, maar ook niet met grote stelligheid afkeuren. Hiervoor zou ik de munt toch met eigen ogen willen zien en onder een microscoop verder bestuderen.

Overigens is het best mogelijk dat een medewerker van MPO op de vraag ‘wat is een dergelijke monometaal-misslag waard?’ als antwoord geeft dat een echt exemplaar op de veiling ingezet wordt voor € 500,-, daarmee wordt dan nadrukkelijk een voorbehoud gemaakt voor een echt exemplaar. Verder vind ik het zeer vermeldenswaardig dat wanneer een verzamelaar een misslag (of welke andere munt dan ook) koopt bij MPO, dat daar dan een zeer langdurige (levenslange) garantie van echtheid aan gekoppeld is, hetgeen een particuliere verkoper via Marktplaats nooit kan waarmaken.

Met vriendelijke groet, namens MPO,
Jacco Scheper.
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 26 mar 2014, 11:47

Ik moest even zoeken, maar op internet vond ik onderstaand filmpje:
[youtube][/youtube]

Hier gaat het wel om munten met een koperlaagje. Dat is bij 2 euro stukken weer niet het geval, maar dat probleem is weer op te lossen met elektrolyse. Dan heb je een oplossing van bijvoorbeeld kopersulfaat nodig. De munt krijgt dan een koperlaagje en dan met het verzinken een zink laagje.

Afbeelding

Als je twee lagen niet-magnestische metalen over een magnetisch metaal legt, denk ik dat het magnetisme beduidend minder wordt, misschien zelfs wel weggaat. Alsof je het als het ware isoleert.

Zo'n laagje extra metaal kan volgens mij ook wel een gewichtstoename van 0,2 gram verklaren.

Ik wil het nog in de praktijk uitvoeren, maar dat zal niet voor het komende weekend gaan lukken.

Ik blijf ermee zitten waar het afwijkende muntplaatje vandaan komt. Ja, van de fabriek, okay. Maar worden die plaatjes niet gecontroleerd? Het gaat wel om geld en dan zou je toch verwachten dat de allerstrengste kwaliteitscontroles plaatsvinden.

Overigens zou ik deze munt -als hij echt zou zijn- geen misslag willen noemen. De muntslag is prima in orde, alleen het metaal zou niet kloppen.

En ja, het is zeker een interessante discussie. Laten we alleen niet te fel naar elkaar worden. Teruglezend denk ik toch dat ik wat fel ben uitgevallen naar Luit, en dat wil ik graag wat nuanceren.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 mar 2014, 13:15

Er is dus niets getaxeerd bij de MPO, geeft wel te denken.
Lijkt me ook stug om helemaal van België naar IJsselstein te rijden voor een munt, of het moet bij een beurs in den lande zijn geweest.
De uitleg van Jacco is toch iets heel anders.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

MPO Nederland
Lid
Lid

Bericht door MPO » 26 mar 2014, 13:59

Hoi Alfred,

Dat we hem niet getaxeerd hebben zeggen we niet. Het is, met vele taxaties per week, niet zo snel voor de geest te halen.
Een collega heeft wel in de mail terug gevonden dat dezelfde vraag als waar dit topic mee start via de mail aan ons is gesteld.

In het antwoord van de collega staat dat een dergelijke misslag gewild is bij verzamelaars en als wij hem zouden inzetten op de veiling dat deze dan een start bedrag zou krijgen van €500,-. De verwachte opbrengst zal tussen de €500,- en €1000,- liggen. We hebben aangegeven in de mail dat we uiteraard interesse hebben om dit stuk te veilen. Er is niet in de mail door ons aangegeven dat deze echt is, zoals Jacco al aan gaf zullen we de munt dan in het echt moeten zien zodat we nader onderzoek kunnen verrichten. We weten niet (meer) of Xavier bij ons langs is geweest nav de mail of niet.
Zou de munt bij ons binnen komen voor de veiling en we hebben onze twijfels over de echtheid dan nemen we hem niet op in de veiling.
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 26 mar 2014, 17:06

janssenfrank schreef:Als je twee lagen niet-magnestische metalen over een magnetisch metaal legt, denk ik dat het magnetisme beduidend minder wordt, misschien zelfs wel weggaat. Alsof je het als het ware isoleert.
Ik denk van niet...
Kijk eens naar de 1, 2 en 5 cent munten, daar zit een laagje niet magnetisch koper over en ze zijn nog steeds verschrikkelijk magnetisch.
Ook voor de 1 en 2 euro geldt dat het magnetische metaal helemaal binnenin zit en toch zijn ze nog steeds magnetisch.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de uitvoering van je experiment, van de resultaten kunnen we allemaal wat leren.
Dat was overigens ook de reden dat ik een tijdje terug heb geprobeerd om een vijf eurocoincard onzichtbaar te openen en weer dicht te maken.

Zoals ik ook al eerder heb gezegd bestaat 100% controle niet, en bij 99.9999 gaat het toch 1x fout op elke miljoen.
Omdat het ook nog eens op meerdere plekken fout kan gaan, zal je op elke miljoen munten toch gemiddeld een paar foute vinden.
Overigens is het nog geen geld op het moment dat het fout gaat.

Ik zie wel wat in je argumenten dat een munt op een fout muntplaatje geen misslag is, maar algemeen wordt in de numismatiek dit wel als misslag beschouwd.

Op zich kan ik wel waarderen dat je fel in een discussie zit, dat geeft tenminste aan dat je in je eigen standpunt gelooft, maar ik zie dan wel graag goede argumenten die ook bewijsbaar zijn.
Ik had bij deze munt mijn ook echt mijn twijfels, maar het magneet experiment is wat mij betreft doorslaggevend. Als het echt zo is als Xavier zegt dan is dat een 100% bewijs voor een afwijkende munt.

Verder snap ik best dat veel mensen direct maar uit gaan van knutselmunten, want helaas is dat wel de meerderheid van de zaken die hier voorbij komen, en de eerste indruk die Xavier wekte was ook niet echt geweldig en leek heel erg op een verkooppraatje.
Deze 2 zaken gecombineerd laten de meesten al gauw zoeken naar redenen waarom zo'n munt niet "echt" zou zijn. Eerlijk gezegd zat ik daar zelf ook naar te zoeken, maar vond eigenlijk niets wat bewees dat het een knutselmunt was en daardoor ga je vanzelf geloven in een echte misslag.

Ooit hoop ik zelf een keer zoiets te vinden, want voor de prijzen waar ze voor verhandeld worden, zullen ze nooit in mijn verzameling terechtkomen.

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 28 mar 2014, 16:32

Ben nu wel erg benieuwd of Xavier al dan niet bij de MPO is geweest om zijn munt te laten bekijken/taxeren... Zie ook graag de onderzoeksresultaten van Jansenfrank verschijnen en wie weet het filmpje van de magneettest van Xavier.

Het is in ieder geval behoorlijk rustig in dit topic de laatste dagen.

Gr. Jeroen

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 mar 2014, 21:20

Munthunter schreef: Het is in ieder geval behoorlijk rustig in dit topic de laatste dagen.

Gr. Jeroen
Komt omdat ik mij er niet mee bemoei ;) (grapje)

Maar ik ben erg benieuwd naar de reactie van xavier nu de mpo ook heeft gereageerd, maar helaas zie ik hem opeens niet meer online

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 30 mar 2014, 09:00

Dit is altijd het vervelende van dit soort aanmeldingen op een forum. Men heeft iets wat de gemoederen flink bezig houdt, is bereid om aanvullend onderzoek te doen en de resultaten te plaatsen. Maar wanneer 'de buit binnen is' is men ook met de noorderzon vertrokken.

Ik hoop dat Wavemaster (de waarschijnlijke koper) hier op het forum nog zijn bevindingen wil plaatsen.

Ik heb alle afbeeldingen nogmaals uitvoerig bekeken en het lijkt mij praktisch onmogelijk om dit resultaat voor elkaar te krijgen met 'knutselwerk', dus is het voor mij 100% een monometaal stuk. Met name de Europese zijde waar de landkaart niet is onderbroken door de naad tussen binnen- en buitenring is voor mij doorslaggevend, de themazijde is ook duidelijk. Hoe het kan gebeuren is natuurlijk de vraag, maar het gebeurt vaker en dat maakt het ook interessant voor het forum.

Ik feliciteer de koper (Wavemaster?) met deze mooie aankoop en ik denk voor een zeer mooi bedrag, dergelijke monometalen misslagen leveren bij een MPO veiling meestal veel meer op. De inzet verdubbelen moet misschien zelfs mogelijk zijn, het zal wellicht de enigste in zijn soort zijn.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter

Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 30 mar 2014, 09:46

Ik persoonlijk denk ook dat de munt echt is en dan in feite een 2000 euro waard is .Dus proficiat aan de koper.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”