MONOMETAAL €2 - 100 jaar KMI - misslag

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

MONOMETAAL €2 - 100 jaar KMI - misslag

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 14:52

Beste verzamelaars,

Ik ben in het bezit van een zeldzaam monometaal 2 euro muntstuk. Het is een herdenkingsmunt voor de "100 jaar KMI", uitgegeven in 2013 in België.
Het is een weinig gecirculeerde muntstuk.

Foto's vindt u hier:
https://app.box.com/s/sab4tocr106wyo9brrqz
https://app.box.com/s/mqlfe7ugxnjzf5hb38mi
https://app.box.com/s/pkxshw5vc4gut5p13j4v

Ik heb al een bod ontvangen voor dit muntstuk, maar om praktische redenen heb ik een advertentie geplaatst op marktplaats.nl waar alle biedingen gebeuren. DIt stuk komt m.a.w. niet op eBay.
Interesse? Bekijk de advertentie hier: http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr

Groeten,

Xavier

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: MONOMETAAL €2 - 100 jaar KMI - misslag

Bericht door Ilosab » 17 mar 2014, 15:03

Als je er 7 euro voor krijgt dan mag je blij zijn.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Nolster
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nolster » 17 mar 2014, 15:07

Xavier, de munt ziet er best leuk uit in monometaal maar is natuurlijk niets anders dan knutselwerk. Als je daadwerkelijk een bod van over de € 700 hebt zou ik hem zo snel mogelijk verkopen en de rest van de dag de horlepiep gaan dansen.

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 15:51

Hallo,

Hebben jullie ook argumenten om te beweren dat dit niets waard is? Of gewoon gratuite beweringen zonder kennis van zaken?

Ik heb een taxatie van MPO voor inzet op €500. Zijn het daar dan een stelletje randdebielen?

Hoe dan ook, deze discussie heb ik al te vaak gevoerd (vals/echt, waardevol/waardeloos), en het is nutteloos.
Ik heb iets waardevols, jij bent niet geïnteresseerd. Wel ok, ga dan NIET naar marktplaats, plaats vooral GEEN bod, maar maak je dan ook niet hopeloos belachelijk met zulke commentaren.

Groeten,

Xavier

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 17 mar 2014, 16:20

Goede binnenkomer Xavier. Dit is een informatief forum voor munten- en bankbiljettenverzamelaars. Je hebt jouw munt toch al op Marktplaats staan, blijkbaar ben je hier ook niet gekomen om ons te informeren over deze 'misslag', maar alleen om jouw waar aan te prijzen en andere forumgebruikers te beledigen. Waar aanprijzen doe je hooguit nog hier: http://munthunter.nl/viewforum.php?f=20 Voor de rest heeft dit topic geen enkele toevoeging voor dit forum, alleen jij hoopt er persoonlijk gewin uit te halen.

Bernard

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 17 mar 2014, 16:55

Beste Xavier,

ik heb je foto's eens duidelijk bekeken en ik ben ook bang dan MPO iets over het hoofd heeft gezien.
Een monometaal 2 euro stuk bestaat zoals het woord het zegt uit één stuk metaal, dit zijn in de meeste gevallen proefstukken die voor de daadwerkelijke munten worden geslagen.
Op de foto's van jouw munt is duidelijk te zien dat de munt een buiten en binnen kern heeft en dus niet uit één stuk bestaat, MPO heeft diverse malen mono metalen 2 euromunten verkocht (waarschijnlijk was de KNM de aanbieder) en heeft hier dus opzich wel kennis van.
Als de MPO deze munt daadwerkelijk in het echt gezien heeft dan zou ik hem gewoon bij hun veilen en zitten wij er allemaal naast, als je alleen de foto's naar hun hebt gestuurd dan zou nog een keer bij hun langs gaan voor een second opinion.

Mijn persoonlijke gok is dat dit een verzilverd exemplaar is.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 mar 2014, 17:11

Die munt is gegalvaniseerd of verzilverd of weet ik veel wat, maar in ieder geval zo echt als de tanden van mijn oma. Leg hem onder de microscoop, kijk bij een kras of deuk en je ziet de orginele muntkleur.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 mar 2014, 17:21

Ik vind het niet zo duidelijk zichtbaar op de foto's of de munt nu wel of niet uit één of twee delen bestaat.
Gezien het feit dat er een klein kleurverschil bestaat tussen rand en kern lijkt het er op dat het om twee delen gaat.
Om wat meer zekerheid te krijgen, zou je kunnen controleren hoe het zit met het magnetisme.
Bij een twee euromunt lukt het niet om deze met bijvoorbeeld een rond koelkastmagneetje aan de rand op te tillen, maar wel om dit aan de kern te doen.
Hoe gaat dit bij jouw twee euromunt?

Verder is dit natuurlijk inderdaad niet de plaats om je munt aan te prijzen voor een beter verkoopresultaat.

Luit

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 17:25

Hallo sgtravel,

Ik vrees dat je niet goed hebt gekeken, hoor. Of je moet misschien proberen inzoomen (vergrootglas met plusteken)?
Dan zal je ongetwijfeld zien dat ie uit één enkel stuk bestaat. Er bestaat geen groef tussen kern en rand.
Op de nationale zijde iets minder duidelijk zichtbaar door de rand in de stempel. Maar op de gemeenschappelijke zijde zeer duidelijk geen groef. Kijk maar eens goed naar de voet van de "2", die normaal doorsneden wordt door de naad. En als je hem in handen hebt, dan voel je ook dat er helemaal geen groef is (neen, ook niet een zeer zeer zeer zeer zeer dunne). Echt helemaal niets.

Wat je misschien wel ziet, is een vage afdruk waar de groef normaal zou zijn. Was mij ook een raadsel, en heb daarom professionele hulp gezocht (MPO en andere).
Ik heb hiervoor uitleg gekregen op een Frans forum. Dit zou komen doordat de stempel normaal de "goudkleurige" kern slaat, en dat geeft op termijn een beetje af op de stempel. En zo dan weer op het muntstuk. Misschen is er ook een andere uitleg, ik sluit niets uit.
Een andere expert (in België) wist me ook te zeggen dat dit een misslag was, geen vervalsing.
Ik heb me goed geïnformeerd, bij verschillende bronnen, in verschillende landen, voordat ik besloot tot verkoop over te gaan.

Ik ben dus geen idioot, en ook geen bedrieger.
Daarom garandeer ik je 100% dat het één enkel stuk metaal is. En ik maak die garantie hard.
Dat betekent concreet: als je hem koopt,en blijkt dan dat ie uit 2 aparte stukken metaal (rand en kern) is gemaakt: dan moet je hem niet betalen of krijg je je geld terug. Lijkt me fair, of niet?
Zou ik dit zomaar zwart op wit neerpennen als ik de boel wil belazeren?

Groeten,

Xavier

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 mar 2014, 17:29

Wat ik zeg: gegalvaniseerd. Dan gaat die naad ook wel dicht.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 17:34

Jaja, net zoals de "Erasmus €2 monometaal". Op deze site gelijk de grond ingeboord, belachelijk gemaakt of beschuldigd van bedrog.
Toen ie voor €2100 verkocht werd, plots geen commentaren meer van zelfverklaarde experten....

Vreemd, toch?

Xavier

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 17:44

llinde schreef:Ik vind het niet zo duidelijk zichtbaar op de foto's of de munt nu wel of niet uit één of twee delen bestaat.
Gezien het feit dat er een klein kleurverschil bestaat tussen rand en kern lijkt het er op dat het om twee delen gaat.
Om wat meer zekerheid te krijgen, zou je kunnen controleren hoe het zit met het magnetisme.
Bij een twee euromunt lukt het niet om deze met bijvoorbeeld een rond koelkastmagneetje aan de rand op te tillen, maar wel om dit aan de kern te doen.
Hoe gaat dit bij jouw twee euromunt?

Verder is dit natuurlijk inderdaad niet de plaats om je munt aan te prijzen voor een beter verkoopresultaat.

Luit
Dag llinde/Luit,

Eindelijk commentaar waar ik iets aan heb. :) Heb nog niets geprobeerd met magneten.
Ik heb helaas geen magneten in huis. Ik zal het eens proberen zodra ik een vastkrijg, en laat je daarna het resultaat weten.

Nou, ik vind een muntenverzamelaarssite juist de perfecte plek om de wereld te laten weten dat je zo'n zeldzaam stuk verkoopt. :)

Xavier

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 18:03

bernard3 schreef:Goede binnenkomer Xavier. Dit is een informatief forum voor munten- en bankbiljettenverzamelaars. Je hebt jouw munt toch al op Marktplaats staan, blijkbaar ben je hier ook niet gekomen om ons te informeren over deze 'misslag', maar alleen om jouw waar aan te prijzen en andere forumgebruikers te beledigen. Waar aanprijzen doe je hooguit nog hier: http://munthunter.nl/viewforum.php?f=20 Voor de rest heeft dit topic geen enkele toevoeging voor dit forum, alleen jij hoopt er persoonlijk gewin uit te halen.

Bernard
Bernard,

Wie heb ik dan wel beledigd?
Als men mij zonder bijkomende vragen, zonder reserves, onmiddellijk beschuldigt van bedrog, of vervalsing, dan ben ik toch beledigd, niet andersom?!?

Toch bedankt voor je reactie.
Xavier

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 17 mar 2014, 18:41

HET IS DE TOON DIE DE MUZIEK MAAKT, en jou toon en wijze van communiceren staat mij NIET aan.
zoek alsjeblieft een ander forum om bijdehand te zijn, je hebt alle wijsheid al in pacht lees ik :klap:
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 17 mar 2014, 18:47

@ Oosaenden "HET IS DE TOON DIE DE MUZIEK MAAKT", dat is inderdaad exact wat ik bedoel. Of je nu direct iemand beledigt of niet, een opmerking als "maak je dan ook niet hopeloos belachelijk met zulke commentaren" mag ik toch zeker als beledigend typeren. De uitleg die je in jouw derde bericht geeft, had toch ook al eerder gekund, en dan was de kans op een vruchtbare, beleefde discussie groter.

Bernard

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 mar 2014, 18:49

Joh, maak je niet druk. Bij de MPO hebben ze heus wel kennis van zaken en ik vraag me af of die munt daar überhaupt is geweest. Ik begrijp niet wat hij op deze site doet als de advertentie al op MP staat. Hij hoopt hier interesse te wekken om een hogere prijs te verkrijgen. Nou, veel succes maar voor koekenbakkers moet hij bij een warme bakker zijn.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 mar 2014, 19:31

Xavier schreef:En als je hem in handen hebt, dan voel je ook dat er helemaal geen groef is (neen, ook niet een zeer zeer zeer zeer zeer dunne). Echt helemaal niets.
Op zich zegt dat niet zoveel, op een goed geslagen munt is eigenlijk ook geen groef meer te vinden.

Xavier schreef:Wat je misschien wel ziet, is een vage afdruk waar de groef normaal zou zijn. Was mij ook een raadsel, en heb daarom professionele hulp gezocht (MPO en andere).
Ik heb hiervoor uitleg gekregen op een Frans forum. Dit zou komen doordat de stempel normaal de "goudkleurige" kern slaat, en dat geeft op termijn een beetje af op de stempel. En zo dan weer op het muntstuk.
Mee eens dat ook op een munt uit één stuk toch deze "groef" komt, zeker als de stempel lang gebruikt is. Of het specifiek door de goudkleurige kern komt betwijfel ik, maar ondanks dat er ook zogenaamde experts zijn die zeggen dat dit onzin is (ik bedoel hier geen leden op dit forum!!), is dit wel degelijk het geval, als je eens een afgedankte stempel hebt gezien kan je dit beamen.
Xavier schreef:Daarom garandeer ik je 100% dat het één enkel stuk metaal is. En ik maak die garantie hard.
Dat betekent concreet: als je hem koopt,en blijkt dan dat ie uit 2 aparte stukken metaal (rand en kern) is gemaakt: dan moet je hem niet betalen of krijg je je geld terug. Lijkt me fair, of niet?
Vraag me wel af hoe je dit in de praktijk wilt brengen, vooral wat betreft bewijslast...

En nogmaals op beide zijden heb ik op de foto's het gevoel dat je niet alleen een rand ziet, maar dat de ring net iets anders gekleurd is of in iedere geval een andere glans heeft. Vooral goed zichtbaar bijvoorbeeld aan de binnenkant van de 2.
Op basis van de foto's heb ik dus mijn twijfels, maar zal ook zeker niet beweren dat je fout zit, ik heb de munt tenslotte niet in handen gehad.
Uit de foto's is eenvoudig weg niet met zekerheid een conclusie te trekken, vandaar mijn aanvullende vraag.
Als namelijk blijkt dat of de hele munt magnetisch is, of als de hele munt niet magnetisch is, dan is de zekerheid van een monometaal vrijwel 100%, maar mocht alleen de kern zwak magnetisch zijn, dan is het vrijwel zeker een normale 2 euro uit bimetaal.
Let er wel op dat dit eigenlijk alleen maar goed werkt met een klein rond magneetje (kleiner of ongeveer de grootte van de kern)

Als je serieus munten verzamelt is een magneetje een heel handig gereedschap, vooral ook om valse munten te herkennen. Ook een exact gewicht kan veel informatie geven.

En je hebt gelijk dat een forum als dit een goede plaats is om een misslag te laten zien, maar als ik je eerste posting zie ben je daar toch ook wel overduidelijk een verkooppraatje aan het houden, en daarmee stuur je de discussie ook al snel een richting aan, het is inderdaad de toon die de muziek maakt.

Luit

Nolster
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nolster » 17 mar 2014, 19:56

Xavier schreef: DIt stuk komt m.a.w. niet op eBay.
Los van het feit of de munt wel of niet een echte monometaal is snap ik niet waarom je zegt dat je de munt niet op eBay zal zetten. Mocht je echt een bijzondere munt hebben dan wil je toch een zo groot mogelijk publiek bereiken om vervolgens een zo hoog mogelijk bod te krijgen...
Laatst gewijzigd door Nolster op 21 mar 2014, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 20:17

@ Luit

Zoals ik reeds eerder vermeldde, heb ik nog niets geprobeerd met magneten. Ga dat zeker doen zodra ik kan.

Wat de groef betreft: ik zie in elk gewoon stuk toch echt wel ene groef hoor. Soms al wat dunner dan de andere keer, maar je voelt hem altijd.
Als je mijn stuk in het licht speelt met reflectie en glans, dan zie je heel zeker dat het één stuk metaal is.
Maar goed, dat kan ik wel beweren. Dat is nog geen bewijs op zich.

En dat brengt me bij jouw volgende punt: hoe ik mijn "garantie" in praktijk zie.
Wel: we spreken af bij een expert, die bekijkt het, jij ook. Of we leggen het onder een Röntgen straal, of welke methode ook die geen krassen of andere beschadigingen meebrengt.
Als het rommel is, dan hoef je me geen cent te betalen. Wil je hem kopen, dan aan de overeengekomen prijs.

En als ik op het laatste punt: als ik op het eerste bod had moeten ingaan zonder nadenken, had ik nu €100. Toen het snel opliep naar 200-300, heb ik besloten om professioneel advies te vinden.
Ik ben geen verzamelaar, ik ga dat stuk ook niet houden. Ik verkoop het liever aan een liefhebber.
En ja, als je iets verkoopt, wil je liever iets meer dan iets minder. Net zoals de koper liever iets minder dan iets meer betaalt.

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 17 mar 2014, 20:29

Nolster schreef:
Xavier schreef: DIt stuk komt m.a.w. niet op eBay.http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr

Los van het feit of de munt wel of niet een echte monometaal is snap ik niet waarom je zegt dat je de munt niet op eBay zal zetten. Mocht je echt een bijzondere munt hebben dan wil je toch een zo groot mogelijk publiek bereiken om vervolgens een zo hoog mogelijk bod te krijgen...
Ik kende marktplaats niet, is mij aanbevolen door een verzamelaar.
Wist mij te vertellen dat veel verzamelaars daar regelmatig zoeken. Lijkt me dan logische keuze. Ik heb ook geen baat aan Chinezen en Amerikanen (weinig kans dat zij euros verzamelen, niet?). Ik wil ook "in de buurt" verkopen, dan kan ik hem zelf afleveren, van hand tot hand.
En op ebay zou ik commissie betalen, bij marktplaats niet.

Ik heb dat ook zo overeengekomen met de man wiens bod ik nu heb. Als ik tegen 28/3 geen beter bod heb, is het verkocht.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 mar 2014, 20:58

Xavier schreef:Ik heb ook geen baat aan Chinezen en Amerikanen (weinig kans dat zij euros verzamelen, niet?). Ik wil ook "in de buurt" verkopen, dan kan ik hem zelf afleveren, van hand tot hand.
Maar Duitsers verzamelen wel euro's en daar is de markt aanzienlijk groter.

Luit

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 17 mar 2014, 21:36

Hele mooie vondst, deze munt bestaat voor de volle 100% uit één stuk metaal, dat zit zelfs een blinde :knipoog:

Gr. Willem

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 18 mar 2014, 13:54

llinde schreef:
Xavier schreef:Ik heb ook geen baat aan Chinezen en Amerikanen (weinig kans dat zij euros verzamelen, niet?). Ik wil ook "in de buurt" verkopen, dan kan ik hem zelf afleveren, van hand tot hand.
Maar Duitsers verzamelen wel euro's en daar is de markt aanzienlijk groter.

Luit
Dankje wel voor de tip, Luit!
Ik heb www.emuenzen.de gevonden. Lijkt redelijk actieve site. Is bij deze ook daar geplaatst.
Weliswaar in "Jean-Marie Pfaff"-duits, maar daar zullen ze het mee moeten doen. :)

Groeten,
Xavier

Xavier
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Xavier » 18 mar 2014, 13:56

Willem schreef:Hele mooie vondst, deze munt bestaat voor de volle 100% uit één stuk metaal, dat zit zelfs een blinde :knipoog:

Gr. Willem
Dag Willem,

Heel veel geluk gehad. Gewoon als wisselgeld in de winkel gekregen!
Ik zal dit jaar zeker geen Euromillions winnen: al mijn geluk is ineens opgebruikt! :)

Groeten,
Xavier

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 18 mar 2014, 15:11

leuke winkelvondst hoor!

toch zou ik ebay hiervoor gebruiken. Je betaalt wel 8% commissie, maar je bereikt een veel grote publiek dat euromunten verzamelt. en dat groter publiek betaald er misschien ook meer voor.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”