Munt verkeerd in coincard

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
neozion
Donateur
Donateur

Re: Munt verkeerd in coincard

Bericht door neozion » 01 jul 2013, 10:07

Ik verzamel geen euros en ook geen coincards. Maar ik ga wel elke keer naar de post om voor 5 euro een 5 euro in coincard te kopen (voordat iemand begint over de 5 euro muntgebouw, die heb ik ver onder de 10 euro gewonnen op ebay :sttt: )

Dus mijn kennis over coincards is niet echt groot. Maar het viel me jaren geleden al op dat de voorkant van de munt niet alijd aan de zichtzijde van de coincard zit. Aangezien ik wel eens lotjes koop waar ook enkele coincards bij zitten, heb ik wel eens een coincard in mijn eigen verzameling vervangen door een waar de 5€ zijde wel aan de zichtzijde van de oincard zit.
Dus ik vraag me echt af of van 1 uitgave de munten altijd hetzelfde in de oincard zit. Ik denk nog steeds van niet

Jorediej
Lid
Lid

Bericht door Jorediej » 01 jul 2013, 11:00

neozion schreef:Dus ik vraag me echt af of van 1 uitgave de munten altijd hetzelfde in de oincard zit. Ik denk nog steeds van niet
Dat is nu inderdaad ook wel gebleken.

Vraag blijft echter nog steeds in welke mate de munten er andersom in komen, en of dit ook echt "ZELDZAAM" is.
Op ebay ben ik bijvoorbeeld een aantal Willemspenningen tegen gekomen die men voor grof geld wil verkopen alleen omdat op de voorkant van de coincard de verkeerde zijde van de munt te zien is. In titel staat dan: "WILLEMSPENNING" IN COINCARD: LET OP!!!! VERKEERD VERPAKT DUS ZEER ZELDZAAM.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 01 jul 2013, 14:16

Jorediej schreef:Schijnbaar is dit namelijk voor sommige mensen een reden om veel meer voor de coincard te vragen dan wanneer de munt "correct" in de coincard is geplaatst.
Het simpele feit dat sommige mensen veel meer vragen voor zo'n coincard betekent nog niet dat ze dus ook echt veel meer waard zijn, en dat het een belangrijke afwijking is.

Het is mij een raadsel waarom de ene uitgifte met de "5" aan de voorkant zit en de andere met de achterkant.
Persoonlijk zie ik het liefst de kant met de vorstin/vorst aan de achterkant zodat op de voorkant het echte onderwerp staat.
Blijkbaar is er wel voor elke uitgifte een keuze gemaakt, want het merendeel van één uitgifte is gelijk.
Dat er dan toch afwijkingen voorkomen, komt doordat het hier om handwerk gaat.
En zeker bij munten als het Australië vijfje waar voor en achterkant zo op het eerste gezicht erg veel op elkaar lijken is een vergissing dan snel gemaakt.

Over het algemeen geldt dat verpakkingsafwijkingen weinig meerwaarde hebben, en dat is maar goed ook.

Luit

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”