Munt verkeerd in coincard

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Jorediej
Lid
Lid

Munt verkeerd in coincard

Bericht door Jorediej » 28 jun 2013, 08:46

Ik ben er gister achter gekomen dat de munt van mijn Nederland-Australië vijfje verkeerd om in de coincard zit.
Weet iemand of dit vaker gebeurt of is dit redelijk uniek?
Ik heb wat gegoogeld en kwam alleen 1 iemand tegen op ebay die hetzelfde had en er flink wat voor vroeg.

Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Naar mijn insziens is hier niet mee geknutseld. Ik heb deze dan ook niet van een particulier overgekocht (niet dat dat altijd iets zegt?).

Hopelijk kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

neozion
Donateur
Donateur

Re: Munt verkeerd in coincard

Bericht door neozion » 28 jun 2013, 09:05

de helft van de coincards die ik heb zit verkeerd om in de coincard. Soms is op het postkantoor de hele partij zo. dus ik heb het ondertussen maar opgegeven om ze te vinden waar de 5 altijd vooraan staat

helaas is het niet iets bijzonders dat je hebt

Jorediej
Lid
Lid

Bericht door Jorediej » 28 jun 2013, 09:14

Ok, goed om te weten. Wanneer je zoiets tegen komt en er wordt een absurd bedrag voor gevraagd weet je dus dat dit onzin is.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 jun 2013, 09:39

IMHO zelfs minder waard. Had liever gezien dat alle 5 en 10€ munten die ik ooit van het postkantoor heb gehaald goed in de coincards zaten.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 jun 2013, 10:25

Bedankt voor dit topic. Je hebt aan de ene kant een hoop blisterkaartjes en aan de andere kant de muntmachine. Even op de knop drukken en verrek, het muntje zit in het kaartje. Omdat het een roteringssysteem betreft in die machine zitten op een aantal van 24 munten 2 munten recht, de rest is gedraaid. Nummer 12 in die stapel is meestal omgedraaid. De kaartjes liggen recht, en de munt wordt er in de positie waarin deze in de machine is in gelegd.
Het gespeculeer van verzamelaars met coincards is in mijn ogen compleet waardeloos, maar een ieder bepaalt zelf hoe diens collectie in te richten.
Het topic geeft heel mooi weer wat de zin of onzin is van absurde bedragen voor coincards.

Trouwens, ik herinner me nog een bespreking over vervalste bu-sets van Slovenië en Nederlandse Coincards uit 2007 op muntstukken.be, waarbij ik hier de link plaats, ter lering ende vermaek : http://www.muntstukken.be/forum/index.p ... 90.30.html
Toen was dat forum nog onafhankelijk en niet overgekocht door Verzamelaarsmarkt.nl

Jorediej
Lid
Lid

Bericht door Jorediej » 28 jun 2013, 11:30

@grivnagozer bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zo leer je nog eens wat.

Ik als beginnende verzamelaar begin steeds beter te begrijpen waar ik op moet letten en vind het dan ook een regelrechte schande als mensen deze te koop zetten onder het mom van "misdruk" of "zeer zeldzaam". Ik zal de desbetreffende verkoper een persoonlijk berichtje sturen dat deze in feite niet zo zeldzaam is als hij/zij misschien denkt. Hopelijk bespaart dat een aantal mensen dat ze teveel uitgeven voor iets wat het eigenlijk niet waard is.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 jun 2013, 11:40

zit even te kijken, heb er 8 die goed in de coincard zitten, maar 12 zitten verkeerd.

dus meer dan helft zit verkeerd erin. Had ook nog niet door dat ik 20 keer naar de post geweest ben om zo'n ding op te halen :eeeh:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 jun 2013, 11:42

Ik denk dat de verkoper dit zelf ook wel weet.. :LoneRanger: En 20 keer naar de post lopen is beter dan de sportschool :lollig:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 jun 2013, 11:49

coincard.jpg
De coincard is uitgevonden in de angelsaksische gebieden en bedoeld om RECLAME te maken voor een bepaald bedrijf, evenement, sportvereniging, etc.
Laten we eens kijken naar de coincard van de USA. Een sportvereniging, geen munt met een betaalwaarde maar een penning. Houston Texas heeft meer dan 1000 supporters, en de verkoopprijs is 19 dollar voor de coincard. Opbrengst voor het mintingoffice wanneer ze allemaal verkocht worden is 19000 dollar, daar gaan de ontwerpkosten van af. Het is niet de enige sportvereniging met een dergelijk kaartje, ken er 18 van met 19 verschillende logo's. Allemaal 19 dollar uitgifteprijs, dus 18x19000 dollar is je totale opbrengst als je ze allemaal verkoopt.
Gaan we even verder denken. Baseball, Honkbal.. een dergelijke penning van de honkbalvereniging ga je voorzien van een bekende sporter, je laat open ruimte zodat de sporter kan signeren.. allemaal gelimiteerd op 1000 exemplaren, in de wetenschap dat er minimaal 3000 geregistreerde supporters zijn.

Zou het Amerikaanse muntbedrijf in Nederland actief zijn, dan krijg je kaartjes met Feyenoord, Ajax, Ranomi Kromowidjojo, Michale Kraaichjek, gelimiteerd op 1000 exemplaren tegen 19 euro uitgifteprijs. Een paar mensen kopen alle Ajax op, en zetten ze uit op de markt voor 50 euro, zeg het Nederlandse Munthuis, en je doet het via huis-aan-huis advertenties. Binnen 2 weken betaalt men 150-200 euro voor een Ajax, want er zijn er maar 1000 van. Puur speculatie, gebaseerd op emoties van de klant, in dit geval een springende voetbalsupporter.

De Euro als munt is armoe troef, maar de coincard is een excellente reclamedrager, vergelijkbaar aan de meerwaarde van een telefoonkaart van een bedrijf.. er zijn er maar 1000 van. Toch is het beltegoed 4 eenheden. Je kan voor 1 gulden/euro telefoneren, maar je betaalt 65 euro voor de telefoonkaart. je betaalt dus eigenlijk voor de propaganda van de Rijksmunt danwel bekende Nederlander danwel goede doel.

Daarom is een coincard in de numismatiek een bijzaak, want numismatiek draait om munten die bedoeld zijn voor dagelijks gebruik. In dat geval is Hartberger genoeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 28 jun 2013, 12:48

Ik denk dat deze coincard wel degelijk meerwaarde heeft.. De munt zit niet geroteerd in de coincard maar de muntzijde zit normaliter aan de andere kant..

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 jun 2013, 12:52

$and€r schreef:Ik denk dat deze coincard wel degelijk meerwaarde heeft.. De munt zit niet geroteerd in de coincard maar de muntzijde zit normaliter aan de andere kant..
Dat bedoel ik dus ook in mijn geval. De 5 zit aan de achter kant. Ik had het niet over de rotatie

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 jun 2013, 14:49

Ik heb deze kaart nog nooit met de landkaart bij de kinderen gezien. Naar mijn weten zit de 5 altijd bij de ISBN-codering bij deze uitgifte.

Jorediej
Lid
Lid

Bericht door Jorediej » 28 jun 2013, 16:50

$and€r schreef:Ik denk dat deze coincard wel degelijk meerwaarde heeft.. De munt zit niet geroteerd in de coincard maar de muntzijde zit normaliter aan de andere kant..
We hebben het in dit geval inderdaad over de kop-/muntkant die omgedraaid zijn.
grivnagozer schreef:Ik heb deze kaart nog nooit met de landkaart bij de kinderen gezien. Naar mijn weten zit de 5 altijd bij de ISBN-codering bij deze uitgifte.
Nee, ik had dit zelf ook nog nooit gezien, vandaar mijn vraag. Ik kan me wel indenken dat veel mensen hier in zullen tuinen wanneer een persoon deze als "ZELDZAAM" verkoopt op Ebay/Marktplaats o.i.d.

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 29 jun 2013, 15:24

neozion schreef:
Dat bedoel ik dus ook in mijn geval. De 5 zit aan de achter kant. Ik had het niet over de rotatie
Als dan inderdaad meer dan de helft bij je verkeerd is zal het inderdaad geen meerwaarde hebben.. Zelf zitten ze dan toevallig allemaal goed bij mij..

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 29 jun 2013, 15:49

heb ze even ingescand.

inc de dagobert dubbeltje, 8 goed, 13 verkeerd erin.
oordeel zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The_Rotterdammer
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door The_Rotterdammer » 29 jun 2013, 19:19

neozion schreef:heb ze even ingescand.

oordeel zelf.
Wat is goed en wat is verkeerd? ........... Ik zie alleen maar de standaard coincards met de munt juist geplaatst.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 29 jun 2013, 19:36

bij de ene zit de 5 aan de voorkant, bij de andere zit hij aan de achterkant.

The_Rotterdammer
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door The_Rotterdammer » 29 jun 2013, 19:44

Geen idee waar die aanname vandaan komt :roll: , maar die coincards die jij hebt zijn allemaal zoals ze bedoeld zijn. Totaal niets verkeerd aan. In de eerste post is er één die andersom geplaatst is. Heb er wel een paar door mijn handen gehad, maar nog geen afwijking tegen gekomen.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 29 jun 2013, 19:55

deze zitten verkeerd om als je ervan uitgaat dat de muntwaarde aan de voorkant zit:
belastingdienst
de ruyter
architectuur
manhattan
japan
waterland
schilderskunst
beeldhouwkunst
grachtengordel
koningstientje
dagobert

Bij de andere zit de 5 euro zijde wel aan de voorkant. Heb van sommige er meerdere gehad waar de munt wel omgekeerd in de coincard zat.

dus hier komt mijn aanname vandaan. :sarcasm2:

The_Rotterdammer
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door The_Rotterdammer » 29 jun 2013, 20:01

Dan zijn ze voor jouw persoonlijk helemaal verkeerd, maar in het algemeen zijn ze allemaal helemaal goed :lollig:

Jorediej
Lid
Lid

Bericht door Jorediej » 30 jun 2013, 12:36

neozion schreef:heb ze even ingescand.

oordeel zelf.
Zoals ik het zie zitten ze bij jou allemaal zoals het hoort. En waarschijnlijk zitten ze bij de meeste mensen dan ook zo.
Dit is bij mij namelijk het verschil.
Zoals ze horen te zitten:

Afbeelding
Afbeelding

Zoals ze bij mij zitten:
Afbeelding
Afbeelding

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 30 jun 2013, 17:37

Jorediej schreef: Zoals ik het zie zitten ze bij jou allemaal zoals het hoort. En waarschijnlijk zitten ze bij de meeste mensen dan ook zo.
Dit is bij mij namelijk het verschil.
Zoals ze horen te zitten:
....

Zoals ze bij mij zitten:
.....
Pas maar op dat je KNM niet op een idee brengt, zometeen gaan ze nog twee verschillende versies verkopen als ze ontdekken dat er mensen zijn die dit soort onbenullige verschillen belangrijk vinden. :lollig:

Luit

Jorediej
Lid
Lid

Bericht door Jorediej » 01 jul 2013, 08:11

Luit, mag ik je wederom bedanken voor je positieve bijdrage aan dit onderwerp :thumb down:
Schijnbaar was dit dus ook bij andere verzamelaars niet altijd bekend.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 01 jul 2013, 09:22

Jorediej schreef:Luit, mag ik je wederom bedanken voor je positieve bijdrage aan dit onderwerp :thumb down:
Ik zie niet in waarom ik niet wat cynisch mag doen over het uitgiftebeleid van KNM, ze proberen daar echt het maximale uit één uitgifte te halen door zoveel mogelijk verschillende uitvoeringen en verpakkingen te kiezen.
Als jij dit anders ziet zegt dat vooral iets over jou, de meesten zien liever een ander uitgiftebeleid.

Luit

Jorediej
Lid
Lid

Bericht door Jorediej » 01 jul 2013, 09:29

Ik heb het meer over het feit dat je zegt:
..dat er mensen zijn die dit soort onbenullige verschillen belangrijk vinden.
Schijnbaar is dit namelijk voor sommige mensen een reden om veel meer voor de coincard te vragen dan wanneer de munt "correct" in de coincard is geplaatst.
En uit de reacties van andere te horen schijnt hier nogal wat onduidelijkheid over te bestaan.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”