2 euro's met rode binnen kern

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
voskeman
Superlid
Superlid

2 euro's met rode binnen kern

Bericht door voskeman » 30 nov 2009, 23:25

Ik moest even mijn albums door kijken met euro's , natuurlijk kom je ook vergeten euro's tegen.

Bij het fanatieke verzamelen heb ik in de begin tijd de 2 euro 1999 Ned
bij een vergaard in UNC. Nu zit daar een raar exemplaar tussen die na een poosje mooi koperrood is geworden. Deze is niet van roodkoper omdat het in eerste instantie net als de andere geelkleurig was.
Er is niets vreemds mee gebeurd het verkleurde gewoon, mijn vermoede is dat het een metaalfout is namelijk een te veel aan (roodkoper) misschien.

Het glanst nog net als de andere UNC 2 euro's , ook had ik in die tijd een
2 euro frankrijk die rood op kleurde, heb het nog hoor. Ze zien er mooi uit.

Hebben jullie die exemplaren ook die mooi koperrood zijn geworden?

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2009, 10:45

Ik heb een exemplaar uit Duitsland uit de 2 Euro CC serie 'Michaëlkerk' 2008 letter 'A', welke helemaal grauw/grijs wordt. Ik heb hem inmiddels vervangen, maar inmiddels lijken ook andere munten te verkleuren.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

rode 2 euro Spanje 2000

Bericht door resparvae » 01 dec 2009, 16:34

Ik heb een Munstset (blister) Spanje 2000 waarin een 2 euro munt met afwijkende kleur. De kleur is veel roder dan de normale kleur, en is bijna oranje. Ik vind de kleur veel sprekender dan de gewone gele kleur.
De oorzaak weet ik niet, maar aangezien hij in een blister zit neem ik aan dat hij vanaf het begin zo was. De 1 euro munt ernaast heeft wel een gewone gele kleur.
Ik neem toch echt aan dat het hier om materiaal"fout"gaat. PS Ook de waardekant heeft deze oranje kleur.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 01 dec 2009, 18:35

Munthunter schreef:Ik heb een exemplaar uit Duitsland uit de 2 Euro CC serie 'Michaëlkerk' 2008 letter 'A', welke helemaal grauw/grijs wordt. Ik heb hem inmiddels vervangen, maar inmiddels lijken ook andere munten te verkleuren.

Gr. Jeroen
Jeroen wat wordt blauwgrijs de cirkel om de kern of de munt helemaal.
Als die cirkel blauw grijs wordt heb ik wel interesse. En wat bedoel je met andere munten verkleuren? Wordt de kern rood, oranje. Buiten rand donkergrijs tot zwart.

Ik had het over 2 euro 1999 oke ik heb er 1 die is rood maar ik heb extremer. Een 2 euro Ned. donkerrood met een blauwgrijze cirkel dat staat echt gaaf.

Nu heb ik ook de euro en 2 euro Portugal 2002 hiervan is bekent dat die een vreemde kleur hebben kern. Maar nu de kern en de cirkel verkleuren beiden donker op , Kern donkerbruin/Zwarte ondergrond en de cirkel glanzend zwart als of het een zilver patina betreft.

Ik ga mijn munten die ik toen UNC bij elkaar heb geschraapt , bestuderen.
Nu ben ik geïnteresseerd in de 2 euro die rood/oranje is verkleurd en eventueel met zwarte of blauwgrijze cirkel. Bij de euro omgekeerd.

Dit opnieuw bekijken van de munten heeft ook dit opgeleverd. Een 2 euro
1999 Ned. met een andere uitstraling/ voorkomen. De munt komt uit de rol. Het is een mooi exemplaar die aan de portret zijde dus afwijkt.
De cirkel is bolvormig, anders glanzend en de sterren zitten al het ware
in de rand en niet op de rand. Ook heeft deze munt een complete dikke cirkel rand rondom de kern. Kern en cirkel lopen in een en niet een scherpe rand als normaal.
De zijde met waarde aanduiding is gelijk aan alle anderen.

Het zal niet echt spectaculair zijn met de verkleuringen, ik denk dat het veel voorkomt .

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2009, 19:30

Het binnenste gedeelte van deze munt wordt grauw grijs. Het is niet echt mooi, maar wel vreemd. Zeker omdat de munten met handschoenen aan uit de rollen zijn gekomen en ik er ook niet met mijn vingers aan heb gezeten.

Gr. Jeroen

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 01 dec 2009, 19:33

Munthunter schreef:Het binnenste gedeelte van deze munt wordt grauw grijs. Het is niet echt mooi, maar wel vreemd. Zeker omdat de munten met handschoenen aan uit de rollen zijn gekomen en ik er ook niet met mijn vingers aan heb gezeten.

Gr. Jeroen
Invloed van zuurstof met misschien wat anders wat in de lucht hangt of hing?

Ik heb al heel wat rare verkleuringen gezien, met name bij de Belgische, Franse en Spaanse euromunten.

groeten Paul

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 01 dec 2009, 19:39

Nou laat ik zo zeggen,

ik heb gelijke munten, in eerste instantie gelijke kleur. Op de zelfde mannier en op de zelfde plaats bewaard en 1 daar van wordt rood na
enkele weken.

Ik denk dat er bij het proces van het metaal een fout is ingetreden, of te veel aan een bepaald metaal. Het gaat namelijk om een legering.Of een gemisch troepje in het metaal terecht gekomen dus vervuild metaal , dit kan mooie kleuren geven. Nu zal dit niet zeldzaam zijn dus als jullie niet geintresseerd zijn in vreemde verkleuringen, mischien wel groen dan heb ik daar wel intresse in. De munt toond toch anders.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2009, 19:43

Ik denk in mijn geval aan de twee metalen. het begon namelijk op de plaats waar de binnenste ring de buitenste raakt. Of worden deze twee componenten gelijmd? dan zal het wellicht aan de Pattex liggen ;)

Gr. Jeroen

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 01 dec 2009, 19:47

Ik denk dat het een chemische reactie is, die tijdens het productieproces is ontstaan.

Ik heb grijze, zwarte en rode verkleuringen. En ik heb ook al weer vele hiervan de circulatie in gebracht.

Een paar jaar geleden verkocht ik veel 1 en 2 centjes van Finland, ik opende een keer een rol 1 cent (jaartal 1999). Alle 50 waren voor minimaal 50% zwart uitgeslagen (aan beide kanten van de munt). Zag er niet uit en was niet te verkopen als UNC-kwaliteit munt. Ik heb deze toen maar de circulatie ingedaan.

Oorzaak? Ik heb geen idee!

groeten Paul

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2009, 19:51

Ik heb rollen met Ierse 1 en 2 centen uitgegeven nadat er overal zwarte stippen op kwamen...

Gr. Jeroen

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 01 dec 2009, 19:52

Munthunter schreef:Ik heb rollen met Ierse 1 en 2 centen uitgegeven nadat er overal zwarte stippen op kwamen...

Gr. Jeroen
Heb ik gehad met Italië 2 en 5 cent rollen, overal kleine rare zwarte stippen, net muntschimmel :wink:

nieuw woord voor Van Dale? Muntschimmel...

groeten Paul

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 01 dec 2009, 20:00

Hmmmm dat lijkt mij niets. Niet mooi die muntschimmel :D

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 01 dec 2009, 20:09

Hhahahaha ik wil een hele verzameling 2 euro rode rieken,
de euro en 2 euro Portugal 2002 , zwarte ridders heb ik al.

Ah nee he er komt nu weer een vraag in mijn hoofd.

In het BU setje goededoelen 1999 was ook iets speciaals mee omdat de 2 euro dacht ik kleinere sterren had. of was het nou anders, er was wat mee.

verzameldirk
Senior lid
Senior lid

Bericht door verzameldirk » 01 dec 2009, 20:41

en ik maar blij zijn met een munt erbij in mijn verzamellinkje, en julie doen het per rol :oops:
verzamelaar van trein munten en penningen, zie mijn treinfoto's
http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
member # 856 van de IASAC, The International Association of Silver Art Collectors

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 01 dec 2009, 20:53

:D ja het is wat.

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

nederlandse sterren 1999

Bericht door resparvae » 02 dec 2009, 11:07

voskeman schreef:
In het BU setje goededoelen 1999 was ook iets speciaals mee omdat de 2 euro dacht ik kleinere sterren had. of was het nou anders, er was wat mee.
De sterren op de 2 euro Nederland 1999 zijn niet kleiner dan op de andere jaargangen van Nederland. Maar het is wel zo dat de "nederlandse" sterren de kleinste sterren zijn die op 2 euro munten überhaupt voorkomen.
Dat moet ook wel, want er is veel minder plaats voor dan bij de andere landen. Die van het Vaticaan met JP II zijn ook klein, maar toch groter dan de nederlandse. Italië heeft ook wel kleine sterren, maar toch een slag groter dan de nederlandse. Alle andere landen hebben duidelijk grotere sterren op hun 2 euro munten.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 02 dec 2009, 21:54

Het gaat hier om de 2 euro 1999 in de BU set die met sterren kleiner zal
zijn dan de munten uit de rol, UNC. Dat de sterren al kleiner waren dan de andere landen even daar buiten gehouden. Heb dit weer even bekeken
en dat klopt ook wel.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”