Erasmus misslag?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Erasmus misslag?

Bericht door Munthunter » 26 mei 2012, 14:24

Ook ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen van MPO, vandaar dat ik ook hen heb aangeschreven en gevraagd heb om een reactie.

Ik heb nog eens goed gekeken naar mijn proofversie en zie daarop nauwelijks een ruimte tussen de binnen en buitenring. Wellicht dat zo'n proofversie dan ook wel een geschikte basis is voor het creeëren van een dergelijke afwijking. Gezien de huidige biedingen op Marktplaats is het gebruik van een dergelijke dure proofmunt wel rendabel. Maar goed wie weet heb ik het wel helemaal mis.

Toch blijf ik wel bij mijn standpunt dat ik het vreemd zou vinden als deze munt via de officiële weg deKNM zou hebben verlaten. Ik ga er van uit dat controle geschied op gewichtsafwijkingen en een ander muntplaatje, danwel monometaal, zou opgemerkt moeten zijn bij gewichtcontrole. Ik weet ook dat er misslagen de wereld in komen, maar die wijken veelal niet af van het gewicht van een correct exemplaar.

Zoals eerder al opgemerkt is door Martin denk ik dat door een röntgen-test al vrij snel duidelijk kan zijn dat er toch twee diverse metalen verschilen zitten onder een eventuele andere laag. Een magnetische test, weegtest of wat nog meer, moet te doen zijn en ook al diverse zaken aan het licht kunnen brengen. Ik ben dus heel erg benieuwd naar de bevindingen van de MPO en hoop die hier te vernemen.

Blijkt het zo te zijn dat we hier te maken hebben met een echte proef of misslag, dan ben ik toch echt heel erg benieuwd naar het verhaal er achter en ook hoe een 'schijnbaar' onervaren verzamelaar aan dit exemplaar is gekomen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 31 mei 2012, 18:57

Uitgaande van de -niet al te scherpe- foto's vermoed ik dat het hier níet gaat om een proefslag maar om een verkeerde rondel die, al dan niet express, in de muntmachine is terechtgekomen. Een nauwkeurige weging alsmede vaststelling van de aantrekkingskracht tot een magneet kan hier meer duidelijkheid over geven. In afwachting daarvan lijkt het me goed dat iemand alvast op zoek gaat naar het exacte gewicht van een 'normale' monometalen 2€. Secundaire manipulatie van de munt, anders dan een eventuele elektrolytische verkleuring, lijkt mij hier niet van toepassing. De KNM is, gezien haar monetaire werkzaamheden, meestal niet in staat duidelijke uitspraken te doen m.b.t. afwijkingen van haar producten en zal mogelijk zelfs ontkennen wat aantoonbaar is.

Groeten,

Senior

Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein » 18 mar 2013, 21:14

Dit weekend heb ik een aantal Muntkoeriers doorgelezen welke ik van de HCF van vorige maand heb meegenomen. Bij het lezen van dit blad kwam ik de opbrengstenlijst van de MPO tegen. Toch een aardig prijsje voor deze bijzondere munt. De vraag blijft nog steeds staan, waarom deze afslag in mono-metaal. Zouden er ook mono-metaal van de Dubbelkop 2013 bestaan? Ik zou graag een kijkje willen nemen tijdens het productieproces, vooral bij de proeffase!

Misschien iets voor de KNM om op de site te zetten?

Mvg,

Hans

Afbeelding

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 31 mar 2013, 04:04

Klokkestein schreef:Misschien iets voor de KNM om op de site te zetten?
Lijkt mij niet. Da's net alsof de groenteman adverteert met foto's waarop te zien is dat hij ook wel eens kool met rupsen verkoopt. Dit had namelijk nooit mogen gebeuren. Er is dus niet goed gecontroleerd bij het productieproces of bij het personeel. En dat hang je liever niet aan de grote klok; het schrikt klanten af.

Groeten,

Senior

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”