Erasmus misslag?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Reinier Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Erasmus misslag?

Bericht door Reinier » 23 mei 2012, 10:58

Munthunter schreef:
Reinier schreef:Ik heb inderdaad diverse mails naar hem gestuurd, geen enkele reactie....
En dat zegt al meer dan voldoende denk ik...
Dat lijkt mij ook ja..ik heb o.a. gevraag naar de herkomst van de munt, gewicht en metaalsoort.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de KNM, en wat ze over de munt zelf kunnen zeggen (proef? door KNM geslagen? en hoe die uit het munthuis kan verdwijnen?)
Verzameld herdenkings 2 euromunten. Eerste Slag, KNM compleet. Proefslagen en ontwerpen Beatrix t/m heden.

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 23 mei 2012, 12:28

Ik ben heel benieuwd wat het KNM zegt over deze munt. Ik dacht dat de proefslagen op een ander materiaal werden geslagen?
Groeten Finny
-Het verzamelen van de Finse euromunten in Unc, Bu en Circulatie kwaliteit.
-Het verzamelen van de 2 euro cc (Circulatie en Unc kwaliteit).
-Het verzamelen van de Nederlandse 5 euro coincards.
Elke Finse munt is er een.

Reinier Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reinier » 23 mei 2012, 14:42

De advertentie is wat gewijzigd..

Aanvulling:
Ter info.

*Bij deze wil ik jullie allemaal op de hoogte brengen dat de zeer zeldzame misslag van de Erasmus de veiling op zal gaan.

*
Verzameld herdenkings 2 euromunten. Eerste Slag, KNM compleet. Proefslagen en ontwerpen Beatrix t/m heden.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 23 mei 2012, 17:32

Lekker gedaan. Ze hebben tegen elkaar opgeboden t/m 675 € en nu wordt het een veiling. Ook leuk voor de bieders dat hij erbij schrijft wat voor veiling en waar. Wat een knurft zeg. Hij heeft zeker € tekens in zijn ogen. Ik lach me gek als op de veiling een lager eindbedrag komt.

Gr. Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Reinier Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reinier » 23 mei 2012, 20:51

Ondanks, heeft iemand een bod van € 1000,- gezet, :shock:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 23 mei 2012, 22:51

Reinier schreef:De advertentie is wat gewijzigd..

Aanvulling:
Ter info.

*Bij deze wil ik jullie allemaal op de hoogte brengen dat de zeer zeldzame misslag van de Erasmus de veiling op zal gaan.

*
Ik denk dat deze persoon ook dit forum leest en de opmerking las dat MPO 500 meter verder bij hem vandaan zit... 8):

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 24 mei 2012, 07:06

Ik lach me kapot als op die veiling een lager bod komt dan nu op marktplaats is.
1250 euro staat het gewoon op.

Ben benieuwd wat MPO er van zegt.

Ik heb hem even een mail verstuurd met de vraag wat er zo bijzonder is volgens MPO.
- alles voor de euro uit Nederland.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 mei 2012, 08:13

Jan W schreef:Ik denk dat deze persoon ook dit forum leest en de opmerking las dat MPO 500 meter verder bij hem vandaan zit... 8):
Dan zal hij moeten wachten want vandaag begint de 3-daagse veiling bij de MPO en ik denk niet dat ze dit item deze veiling meenemen. Zal uiterlijk november worden.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 24 mei 2012, 09:59

Inmiddels heb ik reactie terug van de Koninklijke Nederlandse Munt en mijn/onze vermoedens worden hierin bevestigd:
Reactie KNM schreef:Dag Jeroen,

Bij navraag en controle door onze afdeling kwaliteit en productie kunnen wij, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, stellen dat deze munt niet zo de munt heeft verlaten.

Ons vermoeden is dat de munt later is aangepast, bijvoorbeeld door vergulding, wat ook op het forum werd genoemd.

Om dit zeker te stellen zouden we de munt moeten onderzoeken.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als je vragen hebt, hoor ik het graag.

Vriendelijke groeten,

KNM
Gezien de recente wijziging van de adverteerder is mij duidelijk dat we wellicht wederom een verzamelaar van een miskoop hebben kunnen 'redden'. ;) Ik zal de komende veilingen in de gaten houden en wetende dat de MPO ook aktief is op ons forum, hoop ik ook nog op een reactie van hen. Ik zal dit topic even door PB-en.

Ik heb de afzender van het bericht van de KNM overigens anoniem gehouden, vond ik wel zo netjes.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Reinier Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reinier » 24 mei 2012, 12:29

Is het mogelijk een munt te vergulden of anders; zodanig dat de naad tussen ring en kern helemaal onzichtbaar wordt, zoals op de foto's?

weet iemand dat?

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 24 mei 2012, 13:07

Vanmiddag een e-mail ontvangen vanuit België van Jan, (DeBonteSpecht op numisforu.be).

Ten eerste wil ik Jan duidelijk maken dat ik niet op zo'n wijze wens te corresponderen, ten tweede geef ik direct aan dat zijn bevindingen die hij kenbaar maakt in de mail, kant nog wal raken. De wijze waarop hij zelfs de onderlegde medewerker van de KNM bekritiseert geeft mij direct het gevoel terug waardoor ik zo blij van werd dat ik na het ter ziele gaan van muntstukken.be, geen discussie meer hoefde te voeren met dit persoon. In geef enkel bedenkingen door die ik krijg bij het zien van deze advertentie, maar Jan haalt daar schijnbaar toch weer hele andere zaken uit naar boven en geeft zijn ongezoute kritieken door, iets wat zelfs de adverteerder zelf niet doet...

Hier de mail:
DeBonteSpecht op info@munthunter.nl schreef: Jeroen, Jeroen, Jeroen!

Wat ben je toch weer vreselijk aan het lullen over die munt. Zijn de druiven weer te zuur misschien? Dat woordvoerdertje van de KNM, die je er zo nodig bij moest halen, werkt daar ook waarschijnlijk pas en heeft nog niets meegemaakt. Door een €2-munt te vergulden gaat de binnenring op de muntzijde toch niet verdwijnen?! De munt heeft de KNM niet in deze staat verlaten? Weet hij veel!

Aan de beeldzijde vertoont de stempel een binnenring om de sterrenrand te scheiden van de middenruimte. Aan de muntzijde, Munthunter, krijg je alleen een binnenring te zien gevormd door de raaklijn van de beide metalen.

Op het oude forum heb je toch de Nederlandse monometaal Beatrix €2 2000 gezien, die op 16 november 2009 op ebay aan €2310.- werd verkocht? En mijn eigen €2 monometaal, die ziet er toch net identiek uit? Je hebt alle documentatie in huis om beter te weten maar toch ga je lullen en die arme verkoper allerhande bedenkingen van een zogezegde kenner aansmeren die alleen maar een vreselijk dilettantisme in deze materie ten toon spreiden. Wanneer je der niks over weet, zwijg dan, dan zal je niemand schade berokkenen.

Van iemand met jaren ervaring op muntenfora mag toch wat meer beslagenheid verwacht worden.
Jan
@ Jan, de druiven zijn bijzonder zoet en ik geniet er dagelijks van. Ik weet dat je te trots bent om je hier aan te melden, wellicht ook angstig voor de reacties die je op je bord geschoven krijgt, als gevolg van je jammerlijke omschrijvingen. Echter wens ik dus niet op deze wijze te schrijven met iemand die alles denkt te weten en daar verder geen enkele tegenspraak in duldt. Het feit dat men anno 2012 echt wel zaken kan toebrengen aan munten waardoor de binnenring wellicht dichtgemaakt kan worden is denk ik te lastig in te schatten...

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 24 mei 2012, 13:15

Even achterwegen laten wie er gelijk heeft is die mail wel kinderachtig. Als je iemand wat duidelijk wilt maken dan doe je het op een andere manier, op een aardige manier helpt vaak meer dan op zo'n manier zoals Jan laat zien.

Ook wel raar dat er tegenwoordig 3x de naam als aanhef word gebruikt.

Groetjes,
Daniël, Daniël, Daniël

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 24 mei 2012, 13:22

Reinier schreef:Is het mogelijk een munt te vergulden of anders; zodanig dat de naad tussen ring en kern helemaal onzichtbaar wordt, zoals op de foto's?

weet iemand dat?
Ik ga er van uit dat, dat met de huidige middelen wel mogelijk moet zijn na enig voorbewerken. Denk dan aan een soort van plamuren. je zult dat wel het materiaal, kennis en kunde in huis moeten hebben denk ik, maar die is er voloende.

Gr. Jeroen

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 mei 2012, 14:18

Wat de KNM schrijft komt natuurlijk helemaal niet ten goede misschien aan de kwaliteit van zijn eigen 2 € monometaal. Ik kan er niet over oordelen maar waarschijnlijk is hij bang dat die van hem waardeloos is en heeft hij er teveel voor betaald. Zichzelf een beetje indekken denk ik. Gezien zijn commentaar moeten we er niet rouwig om zijn dat hij hier geen lid is want om negatieve personen zit niemand hier te wachten. Lijkt me toch moeilijk om altijd alles het beste te weten, en dan die toon die hij aanslaat.

Gr. Alfred-Alfred-Alfred

MPO Nederland
Lid
Lid

Bericht door MPO » 24 mei 2012, 17:01

Hallo allemaal,

De munt is inderdaad ingezonden voor de novemberveiling van MPO.
Wij hebben de munt momenteel in onderzoek, maar er is vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat er met de munt geknoeid is.

Dat KNM graag een "foutloze" reputatie houdt omdat door de strenge controles misslagen hoegenaamd niet voor kunnen komen nemen wij voor kennisgeving aan.
Iedere gevorderde verzamelaar weet wel beter... Het voordeel voor de koper die het muntstuk straks bij de MPO-veiling aanschaft is dat de echtheid langdurig gegarandeerd wordt, Iets dat op marktplaats helaas niet het geval is.
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 24 mei 2012, 17:35

MPO schreef:Hallo allemaal,

De munt is inderdaad ingezonden voor de novemberveiling van MPO.
Wij hebben de munt momenteel in onderzoek, maar er is vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat er met de munt geknoeid is.

Dat KNM graag een "foutloze" reputatie houdt omdat door de strenge controles misslagen hoegenaamd niet voor kunnen komen nemen wij voor kennisgeving aan.
Iedere gevorderde verzamelaar weet wel beter... Het voordeel voor de koper die het muntstuk straks bij de MPO-veiling aanschaft is dat de echtheid langdurig gegarandeerd wordt, Iets dat op marktplaats helaas niet het geval is.
Ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen!
Hopelijk als er een uitslag is melden jullie dat ook hier zodat we het weten.

Groet Danny
- alles voor de euro uit Nederland.

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 24 mei 2012, 18:02

Munthunter schreef:
Reinier schreef:Is het mogelijk een munt te vergulden of anders; zodanig dat de naad tussen ring en kern helemaal onzichtbaar wordt, zoals op de foto's?

weet iemand dat?
Ik ga er van uit dat, dat met de huidige middelen wel mogelijk moet zijn na enig voorbewerken. Denk dan aan een soort van plamuren. je zult dat wel het materiaal, kennis en kunde in huis moeten hebben denk ik, maar die is er voloende.

Gr. Jeroen
Er bestaan wel middeltjes om een naad of gaatje in metaal op te vullen. Hiervoor wordt een twee-componenten-pasta gebruikt die vooral bestaat uit zeer fijn (moleculair) vermalen metaal (ijzer, staal, koper of wat je maar wilt). Een hars zorgt voor de uitharding en het geheel is ‘onzichtbaar’. MAAR: bij anodysatie of vergulling zal het altijd zichtbaar blijven. Ook de hardheid is niet identiek met het gegoten of gedreven andere metaal. Bij een eenvoudige röntgenopname valt deze reparatie dan ook meteen op. Het wordt toegepast op bewerkte delen die niet verder behandeld worden want zelfs een poedercoating zal afbladeren op die plek!
Zelf denk ik meer aan het bezoek van Pietje Bel op de muntenafdeling. Als je daar werkt moet het mogelijk zijn een schijfje metaal tussen de rondellen te smokkelen die richting pers gaat. Als je die daarna op tijd er uit haalt en vervangt door een ‘echte’ munt zal dat niemand opvallen en ook de tellers kloppen. Dus dan kost zo’n ‘misslag’ je een blanco rondel van monometaal en een echte twee-euromunt. De produktieafdeling zal echt niet dagelijks vivisecties uitvoeren bij alle medewerkers en zo kan die dus zomaar op straat belanden. Een leuk geintje om een vreemd gadget te produceren. Een beetje stout, dat wel, maar ach… :LoneRanger:

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 24 mei 2012, 18:14

Martin schreef:De produktieafdeling zal echt niet dagelijks vivisecties uitvoeren bij alle medewerkers en zo kan die dus zomaar op straat belanden.

Ze zullen wel niet dagelijks het levend organisme van elke medewerker onderzoeken, maar reken er maar op dat elke medewerker dagelijks door een metaaldetector mag lopen
123

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 24 mei 2012, 18:27

Is deze Erasmus wel bij de KNM geslagen ?
kan het bijvoorbeeld een Birmingham proef munt zijn ?
zoals deze monometaal 2 euro munt :

Afbeelding
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 24 mei 2012, 18:28

genius schreef:
Martin schreef:De produktieafdeling zal echt niet dagelijks vivisecties uitvoeren bij alle medewerkers en zo kan die dus zomaar op straat belanden.

Ze zullen wel niet dagelijks het levend organisme van elke medewerker onderzoeken, maar reken er maar op dat elke medewerker dagelijks door een metaaldetector mag lopen
Tja; die dingen ken ik ook! Maar een metalen rits of metalen knopen mogen dan wel voorbij! Ook mijn piercings zijn door die dingen nooit opgemerkt dus een enkel schijfje koper moet dan geen probleem zijn!

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 24 mei 2012, 18:38

Martin schreef:
genius schreef:

Tja; die dingen ken ik ook! Maar een metalen rits of metalen knopen mogen dan wel voorbij! Ook mijn piercings zijn door die dingen nooit opgemerkt dus een enkel schijfje koper moet dan geen probleem zijn!

Marvin
Dit ligt ook aan de ingestelde waarde waarop zo een metaaldetector reageerd. In een bedrijf waar metaal verwerkt wordt, zal de metaaldetector eerder bij je piercing aanslaan dan op het vliegveld.

Tevens zijn er ook munthuizen die gebruik maken van handscanners, die over het algemeen iets gevoeliger zijn.
123

Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol » 24 mei 2012, 19:27

De mensen bij de KNM lopen allemaal een beetje krom,
ik denk gewoon ouderwets met een rubberen handschoen en even hoesten om te controleren op verstopte muntjes. :gniffel:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 mei 2012, 20:39

andres schreef:kan het bijvoorbeeld een Birmingham proef munt zijn ?
Die maken geen munten voor Nederland meer, volgens mij zijn ze sinds het produceren van euromunten al een aantal keren van eigenaar gewisseld en maken nu hoofdzakelijk penningen...

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 mei 2012, 20:47

weet iemand dat?
Volgens mij hebben de meeste proof munten niet eens een naad doordat de stempels nog gaaf zijn en met hoge druk wordt geslagen.
De naad ontstaat na verloop van tijd op de stempel omdat er een naad in de rondel zit op die plaats. Gevolg is dus dat naarmate een stempel langer gebruikt wordt, er dus een sterkere rand op de stempel ontstaat en dus ook weer een diepere naad op de munt achterblijft.
Dit is toch nog net even anders als het verhaal van onze Belgische boomvogel.

Wel ben ik met hem eens dat KNM niet graag zal toegeven dat dit soort zaken buiten de deur kunnen geraken, en ze dus moeilijk kunnen beoordelen of dit een een proefslag is zonder de munt te zien.
Op de foto kan ik geen manipulatie ontdekken, maar heb ook niet echt een goed gevoel bij de verkoper.
Zeker is in ieder geval dat de verkoper totaal geen verstand heeft van munten, dat blijkt vooral uit het feit dat hij denkt dat munten gedrukt worden...

Luit

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 25 mei 2012, 14:34

Dat er wel eens wat fout gaat bij de KNM valt niet te ontkennen. Eerder dit jaar dook de Maltese 2 euro herdenkingsmunt van 2012 "10 jaar euro" ook al te vroeg op. Eerder in de circulatie dan de officiële uitgifte in Malta...!
Zou best kunnen dat deze in een bank van Nederlandse munten is terecht gekomen :knipoog:

Waarom zou het immers niet mogelijk zijn dat de betreffende Erasmus munt mee is gerold uit het gebouw? Het antwoord van de KNM kan gewoon kloppen. Als bij navraag niemand die munt naar buiten heeft gebracht, dan is het bij die wetenschap dus niet gebeurt.

Het is wel uiterst kinderachtig dan de Belgische bontgeslagen boomklopper zo reageert. Als hij nu zelf foutloos was op het puzzelforum. Jammer dat hij zijn frustraties op een dergelijke kortzichtige manier verwoord naar Jeroen. Hij kent immers de contactpersoon bij de KNM niet eens.

Ik ben wel benieuwd naar de bevindingen van MPO.

groeten Paul

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”