Biljet uit de pin is niet meer UNC?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Eurobiljetten
$and€r
Donateur
Donateur

Biljet uit de pin is niet meer UNC?

Bericht door $and€r » 04 jun 2014, 20:49

Ik vroeg me af welke gradatie een 'ongebruikt' biljet uit de pin krijgt..
Word dat dan UNC- of PR?

Al een tijdje als ik pin kies ik altijd "bedrag en biljet keuze" en ga altijd voor de optie met de meeste €5,- biljetten..
Daar mee begonnen om het geluk eens te beproeven in de hoop op een radar biljet, toen ik merkte dat er best vaak nieuwe "opeenvolgende" biljetten uitkwamen besloten om eens de verschillende letters te gaan bewaren.. Ondertussen nu nog maar 7 verschillende op het oog "UNC" vijfjes weten te verzamelen, ook zonder zichtbare veegjes van de pin.. Want die zitten er best vaak wel op..

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Biljet uit de pin is niet meer UNC?

Bericht door Munthunter » 04 jun 2014, 20:59

Uitvervaring weet ik dat een UNC biljettenverzamelaar (van eurobiljetten) kan zien dat een biljet uit de pinautomaat is gekomen. Er zouden dan sporen van het doorvoermechanisme (wieltjes die het biljet naar buiten begeleiden) en het mechanisme voor het aftellen zichtbaar zijn.

Ikzelf zie het niet zou er dik tevreden mee zijn en het als UNC zien.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 05 jun 2014, 07:23

Ik zou het verschil inderdaad ook niet zien. Ik had van het weekend 3 keer 50 gepind en die zagen er ook heel goed uit.
(ik moest ze helaas 10 minuten later overhandigen aan de eigenaar van de bouwmarkt)

Voor mij is het UNC, maar zoals Jeroen al zegt zal het voor de echte eurobiljet-verzamelaar lang geen UNC zijn.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 05 jun 2014, 08:30

Een echte papiergeldverzamelaar zou het waarschijnlijk zien als UNC- maar dat is mijn mening.
Ik let er eigenlijk niet eens op want ik verzamel geen euro biljetten, zijn afschuwelijk qua vormgeving maar dat is ook mijn mening.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 05 jun 2014, 08:51

Wat me trouwens opvalt is dat ik het afgelopen half jaar bijna geen 'nieuwe'' €5 biljetten krijg maar alleen het 'oude' ontwerp.

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 05 jun 2014, 12:42

Voor zover ik het weet is een biljet dat door de teller of pin is gegaan niet meer UNC, maar inderdaad UNC- of Pr+.
Dit heeft te maken met de zeer geringe sporen die de mechanismen achterlaten op het biljet.
Ik heb zelf een aantal €5 euro biljetten die UNC zijn, ofwel niet door een pinmachine of teller gegaan, maar rechtstreeks uit een kluis en met opeenvolgende serienummers. Maar zelfs dat kan discutabel zijn, want wat is er mee gebeurd bij de bank voor het de kluis inging ?
Bij biljetten voor de euro ligt het iets anders. Maar ik heb net geleerd dat enig kleurverschil al een min of zelfs een verlaging naar Pr kan betekenen.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Wissels, V.O.C. Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.

Terug naar “Eurobiljetten”