Forumquiz ronde 15. Vraag 71 tot en met 75

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz ronde 15. Vraag 71 tot en met 75

Bericht door grivnagozer » 12 feb 2010, 13:23

Vraag 71.
Van Coevordenland zoals Vancouver heette in 1792 herbergt momenteel de Olympische winterspelen.

Carl Diem was een nazi, belast met het georganiseer van de Olympische Zomerspelen van 1936 te Berlijn. De Nazi's wilden echter dat de Olympische vlam ontstoken werd met een gehele ceremonie erom heen in de tempel van Delphi. Dus lieten ze in Griekenland de ceremonie filmen
in een speciaal daartoe door Albert Speer ontworpen Delphi-tempel met offerblok, waarop ze 5 olympische ringen kerfden, dezelfde ringen als dat Pierre de Coubertin verbond als de sportieve eenheid tussen 5 continenten.

Welk super nazistische symbool wordt vandaag de dag nog steeds opgevoerd als kunstje van de Olympische Spelen en op welke munt verschijnt dit oorspronkelijk nazistische symbool voor het eerst na de Tweede Wereldoorlog?

marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcnonor » 19 feb 2010, 14:50

Het is iets met de olympische vlam maar ik heb geen idee welke munt het zou kunnen zijn.

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 19 feb 2010, 17:35

het is inderdaad het Olympische vuur, en komt voor op 10 mark stukken uit 1972 uitgegeven voor de spelen van München.
verzamelaar van wereldmunten

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 19 feb 2010, 19:07

peterpaul31 schreef:het is inderdaad het Olympische vuur, en komt voor op 10 mark stukken uit 1972 uitgegeven voor de spelen van München.
Normaal heb ik helemaal geen verstand van dat soort dingen, maar toen ik het vanmiddag las dacht ik: Die heb ik eerder gezien maar kon me niet meer herinneren waarop :cry: :D

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 22 feb 2010, 22:01

olang Vancouver duurt blijft deze staan! Een vlam is heet, maar de antwoorden zijn in de juiste richting, doch nog niet helemaal beantwoordt.

München 1972 waren inderdaad spelen, maar daarvoor had je ook al Melbourne 1956. En we zoeken een afbeelding van de traditie welke de nazis toch echt verzonnen hebben en daarvoor nooit geschiedt is, maar wat nu vast onderdeel uitmaakt van de hele rite rond de opening.

marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcnonor » 23 feb 2010, 13:48

Een deel van het antwoord zou moeten zijn:

Het fenomeen olympische fakkeltocht komt uit de koker van de Duitsers die in 1936 de Spelen in Berlijn organiseerden. Arische jongelieden brachten het in Olympia aangestoken vuur (op de toorts stond het logo van fabrikant Krupp) over 3.422 kilometer naar Berlijn, waar Adolf Hitler en zijn trawanten tijdens de openingsceremonie atleet Fritz Schilgen het vuur de trappen op zagen dragen. Fraai detail: de eerste fakkelloper, ene Constantin Kondylis, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog bijna door de Duitsers geëxecuteerd. De inwoner van Olympia mocht blijven leven toen de ‘sportieve’ Duitsers hoorden dat hij de eerste fakkel had gedragen in 1936.

Maar nu nog de eerste munt met dit symbool.
De eerste munt die ik met dit symbool tegenkom is US $ 10 goud in 1984 mbt. de Spelen in LA (overigens onderdeel van een serie waarin ook een zilveren dollar 1983). Deze gouden munt was overigens de eerste gouden munt geslagen in de VS in 50 jaar.
Afbeelding
Afbeelding

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 26 feb 2010, 10:58

Marcnonor, dat is hem helemaal. 1 welverdiende punt!

De fakkeldrager zelf komt al voor op de 50 stotinki 1977 van Bulgarije km 98, welke memoreert aan de Universiteitsspelen te Sofia, en deze fakkeldrager werd uiteindelijk in combinatie met de Olympische Spelen door de USA voor het eerst uitgegeven.

Dit is puzzelen in de praktijk :lol:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 72

Bericht door grivnagozer » 26 feb 2010, 11:04

Kinderspel.

Je draait iets om en je ziet iets anders.

Dit land emitteerde een omloopsmunt van een portret van een staatshoofd. De ontwerper was niet gelukkig met zijn opdracht en ging saboteren. Wanneer men deze munt omdraait, zie je in de schouderpartij een hoed verschijnen en een soort van piratenhoofd,

Zo keek de ontwerper tegen zijn opdracht aan, en de autoriteiten keken hier overheen, en zodoende is deze munt massaal in omloop gekomen.

Welk land, denominatie en jaar/jaren van uitgifte; hint: deze munt is uitgegeven na 2000!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 26 feb 2010, 19:10

Dat is een leuk verhaal Eric! Ik weet het niet zal ik maar eerlijk zeggen, maar ben wel heel benieuwd naar het juiste antwoord.

Zo'n munt wil ik zeker in mijn verzameling hebben :D

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 01 mar 2010, 12:21

Misschien heb je hem al... :twisted:

heb je al eens gekeken bij de Speramus meliora hyve? daar staan een heleboel numismatische youtubefilmpjes die ik hier niet ingeladen krijg, waaronder het filmpje van deze vraag.

whahahahaha :lol:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 06 mar 2010, 17:22

En wederom bleek een vraag over kinderspel te moeilijk te zijn.

Antwoord:

Pakistan

rupee km 62, uitgegeven vanaf 2001 tot en met 2009.

foto volgt

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 73

Bericht door grivnagozer » 06 mar 2010, 17:29

De Simmerln is gelijk aan de Kningsäugelsche is gelijk aan de Siebener, welke 7 kreuzer in de Zuidduitse muntreeks opbrengt.

Hoeveel is een 7 kreuzer waard in de nieuwe Duitse munteenheid?

Allereerst verscheen deze munteenheid in zilver, daarna in cupronikkel.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 73

Bericht door grivnagozer » 16 mar 2010, 11:41

:lol:

en ik nog wel denken dat deze vraag een inkoppertje was!!!!

Toen in 1871 Duitsland zich verenigde tot hetgeen we nu kennen, waren de nieuwe adelaars niet aan te slepen. De nieuwe 10 pfennige welke uit cupronikkel werden geslagen waren gewoon veel te weinig aanwezig, en de prijs van 3 1/2 kreuzer was in de zuid-duitse gebieden veelal een postzegeltarief.

Om dus de overgang tussen de 10 pfennig en de 50 pfennig te verkleinen, bracht men allereerst kleine zilveren 20 pfennig-muntjes uit, equivalent aan 7 kreuzer, ook wel de Köningsäugelschein of Siebener, van oudsher aangeduidt. Deze 20 pfennigmuntjes zijn in een later stadium ook in cupro-nikkel geslagen.

Het tekort aan pasmunt bleef echter bestaan. De opvolger van de 20 pfennig was een 25 pfennig, doch deze is nooit onder het publiek gewenst geweest; zodoende hield deze 25 pfennig na een paar slagjaren op te bestaan en schakelde men terug op de muntstukken van 20 pfennig, dewelke bleven rouleren tot en met de Eerste Wereldoorlog (1914-1918).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 20 mar 2010, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 74

Bericht door grivnagozer » 16 mar 2010, 11:49

laten we eens een vraagje doen over iets simpels: autootjes.

:lol:

In het jaar 2004 werd voor het eerst in de geschiedenis een Formula 1 Grand prix gehouden in de Arabische wereld. Het land dat dit organiseerde heeft hiertoe op 4 april een muntje in een blister gegooid, welke een bimetalen uiterlijk heeft.

De totaal oplaag der blisters bedraagt 3000 exemplaren, en de munt is dus nu al veel meer waard dan de waarde die er op vermeldt is als betaalwaarde.

Het autootje wat aanvankelijk op de munt zou moeten staan is op het laatste moment echter vervangen door een logo van het evenement.

Vraag: In welk land vond dit evenement plaats en wat is de nominale waarde van deze bimetalen munt?

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 16 mar 2010, 13:06

Bahrein, 100 fils km# 29.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 17 mar 2010, 19:13

Punt voor Alexander!

DE NIEUWE HERSENBREKER:

Commissaris Olli Rehn van de Europese Commissie dient een rapport in welke grote gevolgen kan hebben voor de Europese muntslag over 3 jaar, wanneer hij zijn zin krijgt.

Men kan, volgens dit rapport, verplicht worden bankbiljetten van 200 en 500 euro te accepteren als winkelier in Nederland, en de Nederlandse winkelier is verplicht 1 en 2 eurocentmuntjes uit te gaan geven en ontvangen, daar de Finse en Nederlandse afrondingsmethode veel tegenstand opwerpt bij de andere Europese naties.

Ten derde worden de nationale regeringen verboden om iets te slaan wat wij als verzamelaars volgen: wat is dat en kan een eind betekenen aan hetgeen ik het leukst vindt om te zien verdwijnen :twisted:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 apr 2010, 00:53

Dat zelfs euromunter hier geen antwoord op kan geven!

Olli Rehn gaat in zijn wetsvoorstel zo ver dat hij alle herdenkingsmunten wil verbieden met de nominale waarde van 2 euro. Dit omdat Europese winkeliers al niet eens de 16 normale 2 euro-munten kunnen onderscheiden.

Hij wil 1 uniforme voorkant voor de gehele muntreeks and that"s it!
Dag San Marino, Dag Monaco, Dag Vaticaan
Met Olli aan het roer mogen ook de Duitsers en de Spanjolen hun gebouwtjes niet meer slaan.
tja..

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”