Forumquiz ronde 13. Vraag 61 tot en met 65

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz ronde 13. Vraag 61 tot en met 65

Bericht door grivnagozer » 13 jan 2010, 13:33

Vraag 61

In de Ch'ing dynastie was er een groot gebrek aan pasmunt. Lokale banken c.q. geldwisselaars alsmede rijkere theehuizen gaven hierop hun eigen munten uit ter waarde van meestal 50 koperen cash. De provincie Jiangsu in de Volksrepubliek China grossierde in deze munten.

Uit welk materiaal waren deze munten vervaardigd en hoe zagen deze munten er globaal uit? En waarom is het zo dat je hier gemakkelijk vervalsingen van kan kopen op Ebay en andere sites?

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 jan 2010, 11:53

Het is me weer gelukt om geen antwoord te krijgen op deze relatief gemakkelijke vraag.

De benaming voor dit geld is Bamboe-geld. Het zijn platte, langwerpige staafjes in de vorm van een tentharing, met aan weerszijden chinese tekens als waardeaanduiding en keizersmonogram, welke ingebrand horen te zijn in het hout.

Neppers hebben de inscripties erbovenop getekend met verf danwel inkt.

Ik had hier wel een goed antwoord op verwacht, eigenlijk :twisted:

:oops: we gaan over naar een empathische vraag, nr. 62.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 jan 2010, 12:13

vraag 62.

Ik ben niet ik nu, zegt Grivnagozer, nee, ik ben een gebouw.

In mijn leven als gebouw heb ik een hoop leed zien gebeuren binnen mijn muren. Nog hoor ik de houten klompen kletteren van de dwangarbeiders, welke met grote karren onder de bezielende begeleiding van de Sicherheitsdienst het muntmetaal zilver voortrolden, om de economische machinerie van het Drittes Reich van Reichsmark te voorzien. Geronselde halfnaakte ruggen der armlastigen welke vervolgd werden voor hun geloof, ras of politieke overtuiging.
Russen kwamen en gingen. Berlijn brandde, en het Wirtschaftswunder ging Molkenmarkt 2 niet voorbij. Meerdere malen stond ik te trillen op mijn grondvesten door Katoesjarketten, b52-Lankester bommen en de aanleg van het Metronetwerk. Het zou beter gaan, toen er een nieuwe eigenaar kwam, die de vermaledijde geldpersmachinerie verwijderde en er een entertainmentcentrum van maakt. Ik wilde families zien, kindervoetjes op de trap horen galmen in de akoestiek van mij. Er kwamen wat artiesten en wat groupies; waar ooit de munten kletterden weerklinkt nu een ander bonkend geluid, iets wat men muziek schijnt te noemen.

Ik ben een gebouw en ik ben gedoemd een gebouw te zijn; weglopen kan ik niet. Meestentijds sta ik gesloten voor elk bezoek, en soms, heel soms, breekt de Hel hier los. Kindervoetjes weerklonken hier nimmer, en van de indeling welke de Gestapo aan dit gebouw gaf is nooit iets gewijzigd.

Wat is er aan de hand in dit Berlijnse gebouw, ooit de geldvoorziener van het Derde Rijk,in de Molkenmarkt 2 nabij de Klosterstrasse U-Bahnhof en U-bahnhoff Alex.? En hoe bedroevend is het voor dit gebouw een trekpleister te zijn voor het bruisende Berlin van anno nu? :cry:

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 19 jan 2010, 13:37

Nog enkele plaatje voor het antwoord van de vorige vraag.
Uit eigen collectie:

Afbeelding

Afbeelding

Op vraag 62:
Ik kan op deze vraag geen éénduidig antwoord geven daarom verwijs ik door naar de website van dit gebouw.

http://muenze-berlin.com/

De oude munt van Berlijn het gebouw is neergezet in 1936 met het adres Molkenmarkt 1-3, waar voor de oorlog de munten van het Derde Rijk werden geslagen, na de oorlog munten voor de DDR, na 1990 munten voor de Bondsrepubliek, vanaf 1999 euro's en nu host de jeugd er in rond op grote dance feesten.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 jan 2010, 14:44

Bijna goed, Alexander!

Het gebouw is inderdaad de Alte Münze. Maar de jeugd met tamme housefeesten is niet de reden dat dit gebouw moet huilen. Het is een stuk heter in de Hel welke zich binnen deze muren wekelijks plaatsvindt. Het antwoord bevindt zich echter specifiek in het uitgaansleven.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 26 jan 2010, 11:22

Alexander was dichtbij, maar niet ver genoeg.

Berlijn heeft jaarlijks een Gay Parade, waar het wat ruiger aan toe gaat dan hopsende al of niet omgebouwde mannetjes in wrakke bootjes onder de Amsterdamse Westertoren, zoals wij dat kennen.

De Alte Munz is in homo-kringen je van het; ze hebben er zelfs een woord voor: hustla-ball. Op de plaats van de muntpersen zijn nu sm-kelders en darkrooms opgebouwd, en er is een patroon van onderaardse Gestapo-gangen waar blote mannen elkaar achter den broek aanzitten.

De volgende vraag is wat minder empathisch gericht:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 63

Bericht door grivnagozer » 26 jan 2010, 12:03

Vraag 63

De grootste tomaat ter wereld wordt verbouwd in Zakopane, die weegt tussen de 600 gram en 1.5 kilogram per stuk, terwijl de tomaatstokken 2 meter 50 hoog zijn. In 1881 kwam hij via de Universiteit van Gent België binnen, en vandaar uit werd de verbouw van deze tomaat tussen 1883 en 1940 uitgewaaierd over Europa onder de noemer: cette tomate qui provient le Servie (de tomaat die Servië bevoorraadde).

Het is de in 1880 uitgevonden President Garfield, ooit in de Verenigde Staten aangeboden zijnde aan die President, die immens geliefd was onder zijn volk.

Nou ja, een deel dan. Hij staat in het illustere rijtje van John Fitzgerald Kennedy, William McKinley, Abraham Lincoln.

James A Garfield was een geboren Ohio 'er (19 november 1831), welke tussen 4 maart 1881 en 19 september 1881 een belofte deed aan een beter socialer Amerika. Tot nu toe is hij de enige president van de USA geweest die eerst als lid van de House of Representatives bekendheid en politieke ervaring opbouwde alvorens hij zichzelf goed genoeg achtte als president, een echte volksvertegenwoordiger, aldus.

Tijdens de Burgeroorlog was Garfield actief in Kentucky aan de zijde van de Unionisten (Noordelijken) als bevelhebber van het 42-ste Ohio Volunteer Army. Hij veroverde de stad Prestonburg op de Geconfereerden (Zuidelijken). Als brigadecommandant vocht hij mee in de Slag bij Siloh en de Slag bij Corinth.

Garfield week af in zijn denken van de gemiddelde Amerikaan. De voormalige negerslaaf kon hersenen hebben, en dus ook werken als ambtenaar, bankbediende, politieman of een blanke commanderen in het leger.

Op de Baltimore Pacific and Potomac Railroad Station op perron 6 zou Garfield een speech houden als nieuwe president. Daarentegen was ene Charles J. Guiteau gefrustreerd over het feit dat hij geen nieuwe baan kon krijgen onderweg. Guiteau vuurt eerst een kogel af welke Garfield in de rechterarm raakt.

De tweede kogel van Guiteau verdween in de ruggegraat. Doordat de kogel onvindbaar bleek, daar Garfield vanwege rugklachten op een metalen beddenspiraal sliep, werd zijn bloed vergiftigd, er trad een longontsteking op (zou daar de kogel gezeten hebben?) en uiteindelijk werd een hartaanval de president fataal.

Guiteau werd verdedigd en de advocaten probeerden hem ontoerekeningsvatbaar te verklaren, hetgeen niet gelukte. Guiteau werd opgehangen op 30 juni 1882 in Washington D.C. Zijn hersenpan werd opengesneden en zijn hersenen zijn vandaag nog tentoongesteld in het mütters museum te Philadelphia.

De moord op Garfield en het feit dat Amerikanen anno 2010 nog steeds moeite hebben hiermede, betekende voor de tomatenteler dat de Amerikaanse tomaat verdween uit de Verenigde Staten en een tweede leven ging leiden op de Balkan; het is de eerste tomaat die we kennen onder de benaming Vleestomaat. Luguber? :twisted: oordeel zelf.

De vraag is dus ook een beoordelingsvraag.

Zonder de moord op Garfield had deze Amerikaanse wetenschapper nooit een uitvinding gedaan, waartoe grote ontdekkingen nooit zo vroeg hadden kunnen plaatsvinden.

Wat vond de wetenschapper aldus uit, en hoe heette de wetenschapper en het product?

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 26 jan 2010, 12:51

De wetenschapper was Alexander Graham Bell, op dit moment nog Brit omdat hij een jaar later (1882) Amerikaans staatsburger werd. Zijn uitvinding was de metaaldetector. De machine werkte zo goed dat de kogel niet gevonden kon worden in het lichaam van James Garfield omdat de machine ook reageerde op de veren in het matras van het bed waar de president op lag. Door de metaaldetector hoeven archeologen en andere 'schatgravers' niet meer doelloos in de grond te wroeten maar kunnen met behulp van deze machine bepalen waar er metaal in de grond zit. Niet alleen archeologen maken er dankbaar gebruik van ook de strijdkrachten gebruiken het in hun zoektocht naar mijnen. Op de draagbare versie versie vroeg Gerhard Fisher in 1931 patent aan.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 27 jan 2010, 09:28

Een mooi antwoord, Alexander, gefeliciteerd, je hebt er een punt bij in de ranking.

Vraag 64 volgt.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 64

Bericht door grivnagozer » 27 jan 2010, 09:33

Giro 555 is een nummertje waarmee collectief een schuldgevoel kan worden afgekocht omdat er een aardbeving heeft plaatsgevonden in Haiti.

Niet minder erg was een andere aardbeving, waartoe de Nederlander in het algemeen nooit iets voor betaald heeft, want het was toch bij de vijand.

Welk land emitteerde een munt ter gelegenheid van een aardbeving, waarbij de surplus werd gebruikt voor hulp aan de slachtoffers voor die beving, wat is de denominatie er van, en in welk jaar verscheen deze nog steeds betaalbare en qua categorie alleenstaande munt?

Wie deze munt heeft, kan een motiefverzameling aardbevingen beginnen, met deze munt ben je gelijk compleet.

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 27 jan 2010, 14:21

Was dat niet de Soviet Unie met de 3 roebel munt 1987 voor de aardbeving in Armenië?
verzamelaar van wereldmunten

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 27 jan 2010, 14:48

Helemaal!

De 3 roubel werd destijds verkocht in de Sowjetunie voor 10 roebel per munt.

Punt voor Peterpaul!

Vraag 65
Afbeelding
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 07 feb 2010, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 65

Bericht door grivnagozer » 27 jan 2010, 14:53

Luska was een herdershond wraff.

In 1943 zit een peloton bewapende mannen ergens op de aardkloot met de herdershond Luska. Er volgt een beschieting en er vallen granaten middenin het groepje mannen. Luska de Herdershond overleeft dit niet, daar zij zich voor haar baasje werpt en haar lichaam doorzeeft door granaatscherven ter aarde valt.

Haar baasje is 1 van de weinige bewapende mannen die de aanval overleeft, en ontwikkelt zich in de wereld tot een vrij neutrale staatsman, die waar hij ook maar verschijnt, zich altijd met een herdershond zal vertonen.

Wie is de staatsman die zijn hond overal mee naar toe nam na de aanval van 1943? En op welke munten en biljetten komt zijn beeltenis veel voor, doch helaas zonder hond?

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 27 jan 2010, 16:54

Ik denk Stalin, hij heeft tegen de Duitsers gevochten en hield dacht ik van Herdershonden. Luska klinkt ook wel lekker Russisch en zijn afbeeling komt voor op roebels, munten en vast ook bankbiljetten en ook op munten en waarschijnlijk biljetten van Tsjecho-slowakije. Maar Stalin is niet echt lekker neutraal...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 27 jan 2010, 21:49

Koen, een goede gok, maar Adolf Hitler had Schnautzie de herder, en deze is het ook niet.

Stalin had achtervolgingswaanzin en is nooit meegelopen met een groep bewapende mannen de bergen in; zelfs de geheime politie van Dzherzinsky moest hun wapens afleggen.

Vraag blijft open staan!

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 28 jan 2010, 01:33

Luska was de hond van Josip Broz Tito van Joegoslavië. Er zijn munten en biljetten van Joegoslavië met zijn protret er op.
verzamelaar van wereldmunten

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 jan 2010, 01:42

punt voor peter paul!

Helemaal goed.

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”