Forumquiz: vraag C1 tot en met C5

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz: vraag C1 tot en met C5

Bericht door grivnagozer » 25 nov 2012, 23:14

Jaaa... we beginnen weer.. :zzzz: het is even slapende geweest, doch we beginnen met een vrij gemakkelijke vraag over een bankbiljetje. Waar komt dit biljetje vandaan, het jaar van uitgifte is leuk, en toch klopt er iets niet aan dit biljetje, wat jullie mij ongetwijfeld kunnen gaan vertellen... Ik weet het antwoord al, nu jullie nog! :lollig:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tja..

marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Re: Forumquiz: vraag C1 tot en met C5

Bericht door marcnonor » 26 nov 2012, 09:57

Cuba 1961

Het foutje is volgens mij dat naast het serienummer het volgnummer, normaal gesproken op dit biljet aan de rechterkant vermeld, ontbreekt.

Overigens heb ik dit biljet ook in gezien zonder de handtekening van Che maar met aan zowel de linker als de rechterkant serie nummer en volgnummer.
Weet niet of dit een zeldzaamheid is of dat dit voorkomt uit het gebruik van 2 "soorten" geld op Cuba. De nationale en de convertible pesos.

gr.
Marc

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 26 nov 2012, 17:09

We hebben.. geen winnaar, maar je zit wel warmpjes bij de oplossing :lollig: Het draait inderdaad om het serienummer. :LoneRanger: Doch ik wil weten wat daar mee aan de hand is!
tja..

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 27 nov 2012, 19:53

De series F70 en F69 zijn vervalsingen. Hier zijn 4 types van bekend F69 en F70 rechts geen serie nummer en F69 en F70 rechts wel serie nummer.
Zo ver ik gelezen had heeft het te maken met de CIA in Amerika.
Voor de rest zal grivnagozer wel meer weten hiervan :D

Dit is dan mijn gok
- alles voor de euro uit Nederland.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 27 nov 2012, 20:35

Danny de Munt is de winnaar van deze vraag. De biljetten waren op last van John F Kennedy vervaardigd om voorafgaande de Varkensbaai-invasie in 1962 door medewerkers van diverse geheime diensten uitgegeven te worden in bars, hotels en restaurants, in een poging de economie van Fidel Castro internationaal in diskrediet te brengen. De biljetten zijn vervaardigd door de American banknote Society op een geheime lokatie, en zijn in de dagen voorafgaand aan de invasie gedropt in Cubaans kustgebied. Er zijn 2 denominaties gedrukt, de 20 pesos als hier afgebeeld, en de 5 pesos welke ook het F-serienummer dragen; naar verluidt zou de F gekozen zijn om de Cubanen wijs te maken dat Fidel zijn goedkeuring had gegeven over het gebruik van deze biljetten.
tja..

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 27 nov 2012, 20:40

Vraag C2.
tja..

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 27 nov 2012, 20:41

Vraag C 2: Wat gemakkelijk misschien deze vraag: welke Europese munt wordt aangeduidt met de term Lovedollar in het tijdperk waarin deze geslagen is?
tja..

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 27 nov 2012, 21:01

Elders gelezen hier op het forum:

ein pfund fein 1857 uit Duitsland

on Nordheim graveerde in opdracht van de Baron Rothschildt diens maitresse in 1857 voor een muntportret. In Amerika noemen ze deze Rothschildts' Lovedollar, in Duitsland heet de munt gewoon naar de actrice die erg goed was in bed...

Link: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=86&t=497

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 nov 2012, 11:44

Zoekt en gij zult vinden, ik vind het leuk dat er mensen zijn die de oude vragen hebben bekeken, en verrek, daar stond het antwoord! Punt voor deze briljante zet van Danny de Munt. Even verzinnen: vraag C3

"Jij komt zeker uit een ei gekropen" is een soms gehoorde Nederlandse zegwijze. Naar mijn weten zijn er in de Europese geschiedenis slechts 2 mensen die inderdaad uit een ei zijn geboren. Wie zijn deze mensen geweest en waar komen we ze veel tegen in het numismatisch omniversum tussen hemel en aarde?
tja..

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 28 nov 2012, 20:55

antwoord had ik vanmiddag al gevonden. Maar plaats nu pas.
Ik denk dat het antwoord is: Kastor en Polydeukes

Hoop dat er meerdere leden mee gaan doen hieraan anders is het een saaie quiz :D

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 nov 2012, 21:24

Het was een gemakkelijke deze keer, de twee Dioscuren lopen door de gehele Griekse en Romeinse muntslag rond. Zij werden geboren uit een ei door de maagd Leda, welke met een zwaan lag te wippen. Punt voor Danny.

Vraag c4:

Wat is een zwarte hond? Ik hoop dat je hier een kluifje aan hebt, aan deze zeventiende eeuwse muntbenaming.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 28 nov 2012, 21:42

grivnagozer schreef:
Vraag c4:

Wat is een zwarte hond? Ik hoop dat je hier een kluifje aan hebt, aan deze zeventiende eeuwse muntbenaming.
Een hond of een zwarte hond was een munt in de Caribische van Queen Anne van Groot-Brittannië , gemaakt van tin of koper , meestal een waarde van 1 ½ pence of een 72e van een dollar. De naam komt van de negatieve connotaties van het woord "hond", zoals ze kwamen uit ontdane, zilveren munten en de donkere kleur van diezelfde ontdane munten. Zwarte honden waren ook soms wel "Stampes" of " stampees ', zoals ze meestal waren de munten van andere koloniale mogendheden-Franse munten ter waarde van 2 sous oftewel het 24 diniers -stempel om ze te laten Britse munt.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 nov 2012, 21:58

Punt voor Kevin! :klap: voor het gegeven antwoord!

Vraag C5:
be100_r.jpg
Het ordinaire bankbiljet van België 100 franc was net zo revolutionair als toen de in 1890 vervaardigde tekening van de kunstenaar James Ensor, was het lievelingswerk van Koning Leopold II. Toch heeft de centrale bank van België bewust de achterzijde gecensureerd t.o.v. de oorspronkelijke tekening.
Waar kunnen wij de censuur als toegepast vinden in het bankbiljet? :twisted:

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 29 nov 2012, 09:36

Voor zo ver ik gevonden heb stond er op het origineel ook een persoon met doodshoofd. Deze hebben ze weg gelaten op het biljet.

verzamelstek
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verzamelstek » 29 nov 2012, 09:47

In Baths of Ostend staan nogal wat onzedelijke personen. Veel blote billen, scheten laten, poepen in het water, tongen....dat was denk ik iets te veel van het goede..... :suprised:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 29 nov 2012, 23:00

Allebei goed, maar toch nog niet het antwoord wat ik verwacht te horen. Op de Philippijnen staan er mannetjes rond een doodshoofd te gluren, en het klopt dat het doodshoofd is weggelaten, maar het is niet de voornaamste censurering. Er gebeurt namelijk iets in de badhokjes wat bewust is weggelaten om Islamitische bomterroristen niet voor het hoofd te stoten. :lollig:

verzamelstek
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verzamelstek » 30 nov 2012, 11:30

Is het dan de 2 zoenende arabisch uitziende personen in hok 68?

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 dec 2012, 16:55

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Verzamelstek heeft het juiste antwoord! Vraag C6 volgt.

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”