Veel te lichte florijn op Catawiki

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Astro-Piet Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Veel te lichte florijn op Catawiki

Bericht door Astro-Piet » 29 jun 2020, 14:30

Ik zag op Catawiki een leuke Deventer florijn (28 stuiver) voorbijkomen in een lot.
Catawiki muntenveiling Benelux maandag 29/06
Kavel 38286859: 28 stuiver Deventer 1685
(https://www.catawiki.nl/l/38286859-nede ... 792-zilver)

Maar er is een probleem.
Deze florijn is namelijk te licht en niet een beetje ook: 14.77 gr.
Reguliere florijnen van 28s - ook die van Deventer - zouden tegen de 20 gram moeten wegen.
Een verschil van 1 Ć  2 gram zou er nog mee door kunnen maar 5 gram te licht betekent dat de munt minstens een kwart van zijn volume kwijt is.

Was de munt zo heftig gesnoeid dan zou je dit moeten zien aan de (weggeknipte) rand, maar de munt lijkt in dit opzicht intact.
Mogelijkheid 2 is dat de munt niet van zilver is. Hoewel ik geen voorbeelden ken van valse Deventer florijnen, rijmt het gewicht zich goed met het soortelijk gewicht van tin.
De meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat de aanbieder zich heeft vergist en de munt 19,77 gram weegt in plaats van 14,77 gram.

Ik heb geprobeerd mijn vraag bij Catawiki neer te leggen. Jammer dan dat Catawiki niet erg behulpzaam is. Telefoon nemen ze niet op, e-mail wordt pas binnen een telkens oplopend aantal werkdagen beantwoord (if ever) en contact met de aanbieder is niet mogelijk.
Voor degene die het lot wint hoop ik op de derde mogelijkheid. Ik laat hem maar voorbijgaan.
Gegroet,
Piet
Ik verzamel geen geld, ik verzamel mooie momenten. (Herman Brood)

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Veel te lichte florijn op Catawiki

Bericht door sjors-sjors » 29 jun 2020, 15:11

Ja er staat ook een leeuwendaalder verkeerd gedetermineerd op. Dit soort zaken melden heeft bij mij nog nooit gewerkt.

Astro-Piet Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Astro-Piet » 30 jun 2020, 18:51

Inmiddels hebben ze Bij Catawiki de telefoon opgenomen. Het aangegeven gewicht klopt toch en de munt schijnt toch gewoon van zilver te zijn. Ik gun deze munt graag een ander šŸ˜ en ik heb er maar niet op geboden.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 04 jul 2020, 09:47

Als de munt van zilver is en het opgegeven gewicht klopt maar is 5 g te licht t.o.v. het standaard gewicht dan kan dit dus alleen betekenen dat of het muntplaatjes niet de juiste dikte heeft of te klein in diameter is. Dit zijn wel de interessante munten maar niet om ā‚¬ 150 uit te gaan geven.

Gr.

P.S. Jouw observatie had door de zogenaamde muntenexperts van Katawiki ook opgemerkt moeten worden en ze zouden daar een kanttekening van gemaakt moeten hebben. De vele krassen zou kunnen betekenen dat anderen in het verleden ook twijfels bij deze munt gehad hebben en het zilvergehalte hebben willen vaststellen.

Astro-Piet Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Astro-Piet » 04 jul 2020, 12:48

Ik heb al langer mijn bedenkingen bij de kennis van hun ā€œexpertsā€. Maar om Catawiki daarom in de ban te doen gaat me te ver. Goed kijken en zelf onderzoek doen, daar draait het om. En ik blijf het zeggen: bij twijfel doe het niet!

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 04 jul 2020, 13:21

Laat ik het eens netjes verwoorden. Ik koop het liefst gewoon bij een handelaar die ook een winkel heeft waar ik langs kan gaan.

Gr.

Terug naar ā€œProvinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiekā€