Op zoek naar informatie

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Blijdorp Nederland
Lid
Lid

Op zoek naar informatie

Bericht door Blijdorp » 19 apr 2020, 10:05

Wil me wat verder verdiepen gaan verdiepen in provinciale munten, met name provincie Holland.

Beschik over de catalogus van J. van der Wis / T Passon (de groene).
Hoewel hier ongelooflijk veel munten in staan mis ik als beginnend geïnteresseerde de samenhang tussen al deze munten.
Chronologische volgorde, hoe verhouden de munten zich tot elkaar (1 stuiver = 8 duiten enz.) etc.

Zou graag van jullie horen welke literatuur (boeken / websites) jullie aanbevelen om hiervoor meer basis te krijgen. Alvast bedankt!

Groeten,
Blijdorp

Astro-Piet Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Op zoek naar informatie

Bericht door Astro-Piet » 19 apr 2020, 10:49

Op de site van EMP staat veel algemene informatie:
http://wiki.muntenenpapiergeld.nl.
Ook http://www.duiten.nl is een goudmijn, hoewel het is opgezet voor provinciaal kopergeld, staat er veel in over munthuizen en geschiedenis van muntslag.
Gegroet,
Piet
Ik verzamel geen geld, ik verzamel mooie momenten. (Herman Brood)

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 19 apr 2020, 11:09

Hoi Blijdorp,

Leuk dat je jezelf in provinciale munten wilt verdiepen. Ik herken je vraag goed, er zijn zoveel munttypes dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Dat begon bij mij pas te landen toen ik erachter kwam waarom er zoveel verschillende types zijn. Echt een boek of iets dergelijks zou ik zo ook niet weten, heb veel gevonden op internet en in de loop van jaren geleerd.

Als je specifieke vragen hebt beantwoord ik of een ander forumlid ze natuurlijk graag!

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 19 apr 2020, 11:56

Er zijn wat boeken die als referentie kunnen dienen, zoals de P. Verkade, Muntboek, bevattende de namen en afbeeldingen van munten, geslagen in de zeven voormalig Vereenigde Nederlandse Provinciën.
Maar ook het werk van Dick Purmer en A.H.N. van der Wiel, Handboek van de Nederlandse Muntslag 1573-1806 Deel I geeft aardige informatie over de Hollandse muntslag. ISBN 90-78309-01-6
Wil je nog specifieker ingaan op de munstlag dan is het werk van M.S. Polak, Historiografie en economie van de 'muntchaos' de muntproductie van de Republiek (1606-1795) in twee delen ISBN 90-5742-013-9 een aanrader.

Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 19 apr 2020, 19:43

Alexander schreef:
19 apr 2020, 11:56
Er zijn wat boeken die als referentie kunnen dienen, zoals de P. Verkade, Muntboek, bevattende de namen en afbeeldingen van munten, geslagen in de zeven voormalig Vereenigde Nederlandse Provinciën.
Maar ook het werk van Dick Purmer en A.H.N. van der Wiel, Handboek van de Nederlandse Muntslag 1573-1806 Deel I geeft aardige informatie over de Hollandse muntslag. ISBN 90-78309-01-6
Wil je nog specifieker ingaan op de munstlag dan is het werk van M.S. Polak, Historiografie en economie van de 'muntchaos' de muntproductie van de Republiek (1606-1795) in twee delen ISBN 90-5742-013-9 een aanrader.
Ik heb een link gevonden op het net.

https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... equence=31

Naar mijn weten is dit een open access, mocht het niet “legaal” zijn dan mag deze link uiteraard verwijderd worden of ik verwijder het zelf.

Gr NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 19 apr 2020, 20:03

Ik heb totaal geen verstand van munten überhaupt maar deze link ziet er toch wel goed uit lijkt me.
Nieuwemunt schreef:
19 apr 2020, 19:43
Ik heb een link gevonden op het net.
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... equence=31
Naar mijn weten is dit een open access, mocht het niet “legaal” zijn dan mag deze link uiteraard verwijderd worden of ik verwijder het zelf.
Gr NM
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 19 apr 2020, 20:29

Voor wat meer kennis is ook De Nederlandse Munten van Enno van Gelder aan te raden, tweedehands voor niet meer dan een paar euro makkelijk verkrijgbaar.

Overigens staat voorin CNM (Passon/vd Wis) een overzicht van munttypes per periode, inclusief zilver/goudgehalte en gewicht. Dat geeft al een redelijk beeld van relatieve waarde van de munten. Een overzicht zoals je zoekt, met precieze waarde van elke munt, is er niet, simpelweg omdat deze waardes niet constant waren, en zelfs per provincie kon verschillen. Daar waar men heeft gepoogd zo'n overzicht te maken, zie je dan ook regelmatig waardes als '32-42 stuivers'.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”