Patagon Brugge Vlaanderen 1616 R3

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Patagon Brugge Vlaanderen 1616 R3

Bericht door Jan W »

Drie weken geleden deze patagon als lotje met een andere patagon gekocht op een veiling. Vandaag pas binnengekomen.. Het was notabene via een live-internetveiling waarna ze dus heel ouderwets per post de nota stuurden.. :wtf:

Het lotje was ingezet als Philippe IV. 1621-1665, Anvers,Patagon 1622 und Flandern, Albert et Isabelle. Patagon o. J. Delm. 293 und 259. 2 St. ss-s. Het vreemde is dat er een foto bij stond van de Vlaamse patagon en dat je daar toch duidelijk het jaartal 1616 op kon zien staan (en het dus niet een patagon zonder jaartal aanduiding (ohne Jahr) was). Waarschijnlijk had de veilinghouder of de vorige eigenaar geen leesbril op. :knipoog:

Volgens VanHoudt is het jaartal 1616 voor Brugge uiterst zeldzaam (R3). Deze patagon ziet er nog heel redelijk uit voor het type, heeft een duidelijk jaartal maar is wel wat gewicht kwijtgeraakt door vermoedelijk wat snoeiwerk (25,74 gram terwijl een patagon meestal tussen de 27 en 28 gram weegt) al kun je het omschrift nog goed lezen.

De andere patagon uit 1622 van Antwerpen ziet er minder uit maar is een aardige bonus omdat ik het lotje met beide munten voor de inzetprijs kon bemachtigen.
Patagon 1616 Brugge.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Patagon Brugge Vlaanderen 1616 R3

Bericht door LUC »

Ik denk dat je een koopje gedaan hebt, inderdaad R3 ik denk dat ze een foutje gemaakt hebben.
Als je bedenkt dat MA SHOPS die patagon Antwerpen (zonder datum) verkopen voor net niet 250 Euro.
Plus dat jouw patagon merkelijk scherper is, welk bedrag zouden ze dan niet van jouw "koopje" vragen ? :dizzie:
Alle ziens een mooie aanwinst een Patagon Brugge R3. :D
Af en toe mag een verzamelaar ook wel eens "mazzel" hebben hé !
Groeten Luc.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Inderdaad weer een mooie aanwinst jan!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

LUC schreef:Ik denk dat je een koopje gedaan hebt, inderdaad R3 ik denk dat ze een foutje gemaakt hebben.
Als je bedenkt dat MA SHOPS die patagon Antwerpen (zonder datum) verkopen voor net niet 250 Euro.
Plus dat jouw patagon merkelijk scherper is, welk bedrag zouden ze dan niet van jouw "koopje" vragen ? :dizzie:
Alle ziens een mooie aanwinst een Patagon Brugge R3. :D
Af en toe mag een verzamelaar ook wel eens "mazzel" hebben hé !
Groeten Luc.
Luc en ook Nico bedankt.

Rijk word je niet van dit soort zeldzame munten. Een soortgelijk exemplaar (wel in mindere kwaliteit) ging in 2013 bij Elsen weg voor 95 euro (excl. 20% commissie). Patagons uit Brabant, Vlaanderen en Tournai zijn niet echt veel gezocht. Ook de zogenaamd moeilijke jaren brengen niet veel meer op dan de normale exemplaren.

Patagons uit Arras en vooral Luxemburg zijn wel weer zeer gezocht. Een Luxemburgse patagon uit 1636 die als R2 te boek staat ging onlangs op MA-shops binnen een mum van tijd weg voor 1650 euro. Met R2 dus relatief iets minder zeldzaam dan de Brugse 1616 R3 variant maar ongeveer tien keer zo duur.. :knipoog:

Die 249 euro voor dat Antwerpse exemplaar is een fantasieprijs. :lach:
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Sigismund »

Nee geen R3 , maar wel een patagon Albrecht Isabella Brugge. :D
Ik heb met deze 3 muntatelier: Antwerpen ,Brussel en nu Brugge.
Mijn volgende doel is Doornik. De overige 3 : Luxembourg, Maastricht en Hertogenbosch zijn helaas niet haalbaar.
Groeten luc
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mooi exemplaar! Deze is nog met liefde geslagen i.t.t. andere exemplaren die je voorbij ziet komen uit latere jaren. 's Hertogenbosch en Luxemburg hoopte ik ooit nog eens tegen te komen voor een mooie prijs bij een wat onwetende verkoper maar ik denk niet dat 'm dat gaat worden. :knipoog:
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Erg mooi stuk hoor!

Mvg, Bram
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Heel af en toe komt een Bossenaar wel voorbij.. van t het grote Bossche zilver het enige haalbare.. hoewel wel aan de prijs
Lindberg88 België
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Lindberg88 »

Heb ook eenpatagon uit 1616 in bezit...zonder echt goed te weten wat het is....wel wat oxidatie... froggy

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”