1576 Leeuwendaalder info

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

1576 Leeuwendaalder info

Bericht door Zilvervloot18 » 19 mei 2019, 11:27

Hallo allemaal,

Via de MPO auctions heb ik dus mijn allereerste Leeuwendaalder gewonnen(50 euro plus opgeld, volgens mij niet heel gek), en ik als leek heb expertise nodig. Ik hoop dat jullie tijd hebben om je kennis en catalogus er bij te pakken voor me en mij meer informatie te verschaffen over deze Leeuwendaalder Holland.

Er staat bij "Leeuwendaalder 1576 (Delm. 831 / CNM 2.28.66 / HPM Ho 22) mmt. Roosje met ridder n.r. en interpunctie kruisjes - F/ZF".
Ook over die zin zou ik graag wat uitleg hebben, het enige wat ik begrijp is F/ZF, de rest is mij onbekend.

Ik heb ook een foto bijgevoegd. Ik hoop dat jullie mij willen helpen om meer kennis op te doen!!!

Groet,
Zilvervloot18
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: 1576 Leeuwendaalder info

Bericht door sjors-sjors » 19 mei 2019, 11:50

Hoi Zilvervloot18,

Dit artikel geeft al zeer veel algemene informatie en is beslist de moeite waar om even te lezen : http://debeeldenaar.nl/wp-content/uploa ... 958_02.pdf

Zilvervloot18 schreef:
19 mei 2019, 11:27

Er staat bij "Leeuwendaalder 1576 (Delm. 831 / CNM 2.28.66 / HPM Ho 22) mmt. Roosje met ridder n.r. en interpunctie kruisjes - F/ZF".
Ook over die zin zou ik graag wat uitleg hebben, het enige wat ik begrijp is F/ZF, de rest is mij onbekend.
Leeuwendaalder 1576 : spreekt voor zich.
(Delm. 831 / CNM 2.28.66 / HPM Ho 22) : Diverse catalogussen die de munt beschrijven.
mmt. Roosje : MuntMeesterTeken Roos, van muntplaats Dordrecht, de muntplaats van Holland.
ridder n.r. : Ridder is naar rechts gedraaid, dit jaar is ook geslagen als variant met de ridder naar links gedraaid (N.L.)
interpunctie kruisjes : Dit zijn de kruisjes die tussen de tekst staan in het randschrift.
-Leeuwendaalders
-Hollandse Scheepjesschellingen.

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 19 mei 2019, 15:07

Zie hier mijn exemplaar met de ridder naar Links.

Jouw variant is niet zeldzaam en je ziet ze nog vrij regelmatig. Ik vind dat je m hebt "gewonnen" voor een prima prijs.
-Leeuwendaalders

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Zilvervloot18 » 19 mei 2019, 17:10

sjors-sjors schreef:
19 mei 2019, 11:50
Hoi Zilvervloot18,

Dit artikel geeft al zeer veel algemene informatie en is beslist de moeite waar om even te lezen : http://debeeldenaar.nl/wp-content/uploa ... 958_02.pdf

Zilvervloot18 schreef:
19 mei 2019, 11:27

Leeuwendaalder 1576 : spreekt voor zich.
(Delm. 831 / CNM 2.28.66 / HPM Ho 22) : Diverse catalogussen die de munt beschrijven.
mmt. Roosje : MuntMeesterTeken Roos, van muntplaats Dordrecht, de muntplaats van Holland.
ridder n.r. : Ridder is naar rechts gedraaid, dit jaar is ook geslagen als variant met de ridder naar links gedraaid (N.L.)
interpunctie kruisjes : Dit zijn de kruisjes die tussen de tekst staan in het randschrift.
Bedankt Sjors, dat geeft een hoop duidelijkheid! Ik ga het document ook even lezen in mijn nachtdienst.

Nog wat aanvullende vragen;
Waar kan ik het muntmeesterteken dan precies zien?
Wat is de betekenis van die interpunctie kruisjes, en er zijn dus ook varianten zonder die kruisjes?
Staan er in die catalogussen nog aanvullende zaken en info of je weet?

Ik vond de prijs ook niet verkeerd, leek me eigenlijk normaal als ik zo rondkijk.

Die leeuwendaalder met de ridder naar links is overigens ook erg mooi zeg!

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Zilvervloot18 » 28 mei 2019, 20:35

Vandaag kwam de Leeuwendaalder binnen, en ik ben er erg enthousiast over! Foto's onderaan bijgevoegd. Een aantal vragen heb ik nog open staan:

Waar kan ik het muntmeesterteken dan precies zien?
Wat is de betekenis van die interpunctie kruisjes, en er zijn dus ook varianten zonder die kruisjes?
Is er online een overzicht van de verschillende varianten Leeuwendaalders die zijn geslagen? Dus van welke steden en provincies?

Groet!

Afbeelding

Afbeelding

Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix » 28 mei 2019, 20:54

Ik lees mee, omdat ik zelf ook iets meer over leeuwendaalders wil leren na mijn laatste twee aanschaffen (http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=22 ... 78#p169378, http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=221&t=17799)

Volgens mij, maar ik weet er ook niet zoveel van:
"Waar kan ik het muntmeesterteken dan precies zien?"
--> zie het bloemetje boven de kop van de leeuw

"Wat is de betekenis van die interpunctie kruisjes, en er zijn dus ook varianten zonder die kruisjes?"
--> betekenis weet ik niet; er zijn ook varianten met puntjes (zie mijn munten)

"Is er online een overzicht van de verschillende varianten Leeuwendaalders die zijn geslagen? Dus van welke steden en provincies?"
--> ik denk dat die catalogi waar Sjors-sjors naar verwees een overzicht bevatten, maar ik bezit ze niet.

Sjorssjors e.a. : time to shine :)
Medicus, onderzoeker.

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Zilvervloot18 » 28 mei 2019, 21:07

Ik zat inderdaad al naar jouw leeuwendaalders te kijken, te gekke exemplaren ook!

Vind het toch bijzonder, werkelijk alles is op internet te vinden, maar een overzicht van leeuwendaalders niet :thuink:

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 28 mei 2019, 23:20

Het muntmeesterteken of eigelijk in dit geval het muntplaatsteken is inderdaad de roos boven de leeuw. De interpunctiekruisjes zie je vooral veel bij vroege leeuwendaalders. Zie hier mijn Utrechtse uit 1589.
20190309_000228-1.jpg
Er zijn vele miljoenen Leeuwendaalders geslagen, hier zijn zo onvoorstelbaar veel stempels voor gesneden dat variaties in munten eindeloos lijken. Met kruisjes.. zonder kruisjes.. met puntjes.. met 2 puntjes.. zonder puntjes.. ontelbaar veel (herstelde) fouten in omschriften. Het is bij provinciale munten ook absoluut geen uitzondering dat er een nieuwe variant of zelfs een compleet nieuw jaartal op duikt. Dat houd het wel erg interessant en geeft veel invalshoeken om te verzamelen.

Als je Leeuwendaalders wilt gaan verzamelen is CNM(het groene boek (catalogus van de Nederlandse munten)) bijna het standaard werk. Helaas is het moeilijk te verkrijgen en de nieuwe druk lijkt ook nog wel even op zich te wachten. Al beloofd het veel goeds! Daarnaast is de Zilveren Benelux van Delmonte een goed naslagwerk ondanks zijn leeftijd.

Online is er inderdaad weinig over te vinden.. Dat wordt toch investeren in boeken. Al zijn veel forumleden ook niet te beroerd om vragen te beantwoorden.
-Leeuwendaalders

Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roerbakmix » 28 mei 2019, 23:26

Wow Sjors, die is ook mooi! Uit nieuwsgierigheid: hoeveel leeuwendaalders heb jij inmiddels? Het is jouw verzamelgebied, toch?
Medicus, onderzoeker.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 29 mei 2019, 08:56

sjors-sjors schreef:
28 mei 2019, 23:20
Als je Leeuwendaalders wilt gaan verzamelen is CNM(het groene boek (catalogus van de Nederlandse munten)) bijna het standaard werk. Helaas is het moeilijk te verkrijgen en de nieuwe druk lijkt ook nog wel even op zich te wachten. Al beloofd het veel goeds! Daarnaast is de Zilveren Benelux van Delmonte een goed naslagwerk ondanks zijn leeftijd.
Ik had nog niet gezien dat hij tegenwoordig niet meer zo makkelijk verkrijgbaar is, maar hier hebben ze hem nog wel. En hier. En hier. En vast nog wel op meer plekken.
Delmonte zou ik zelf niet zo snel aanraden. Ik heb hem in de kast staan, maar het is eigenlijk altijd de laatste die ik pak. Dan is er ook nog Verkade: mocht je interesse hebben, dan heb ik nog wel een vrijwel ongebruikte herdruk liggen die je voor een tientje (plus verzendkosten) mag overnemen.

Maar ik zou toch vooral adviseren om de CNM aan te schaffen. Verreweg de beste informatiebron voor provinciale munten, en die aanschafprijs verdien je snel genoeg terug als je af en toe een munt aanschaft. Ik zou het zelfs erg onverstandig vinden om veel geld aan provinciale munten uit te geven, zonder deze catalogus in de kast te hebben staan. Literatuur is, in tegenstelling tot veel munten, altijd een goede investering.

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 29 mei 2019, 09:15

Uitstekende aanvulling. En knap gevonden die CNM's, ik heb me een paar weken geleden achterstevoren gezocht.

Ik verzamel inderdaad voornamelijk Leeuwendaalders en heb er ondertussen enkele tientallen.
-Leeuwendaalders

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Zilvervloot18 » 29 mei 2019, 11:41

Zeer goede aanvullingen, erg blij met jullie moeite om hierin te helpen!

Voor nu heb ik de Leeuwendaalder even in een doosje gedaan maar dat is natuurlijk geen gezicht. Enige tips hoe hij mooi gedisplayd (is dat een woord?) kan worden? Ik zoek dus zoiets als het doosje maar dan netter natuurlijk..

Afbeelding

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 29 mei 2019, 14:58

Wat kost het om hem te laten slabben? Daarin komt hij beter tot zijn recht lijkt me. Standaardje eronder, mooooi :)

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 29 mei 2019, 15:03

Het is maar net wat je wilt. Je hebt standaardjes en materiaal om hem aan de muur te hangen.

Op www.hartberger.nl is vanalles en nog wat te vinden.

Ik heb mijn Leeuwendaalder in een muntcapsule zitten en die zitten vervolgens weer in een leuk houten kistje (en vervolgens weer in een kluis.. maar dat is niet zo relevant :lach: )
-Leeuwendaalders

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Zilvervloot18 » 29 mei 2019, 17:33

Mooi zeg, zijn dat 40 mm Quadrum capsules?

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 29 mei 2019, 18:24

Ik gebruik de Carree's van Lindner en heb voor de leeuwendaalders 39, 40 en 41 mm op voorraad liggen. Ze verschillen nog welleens van diameter.
-Leeuwendaalders

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 29 mei 2019, 20:04

sjors-sjors schreef:
29 mei 2019, 15:03
Ik heb mijn Leeuwendaalder in een muntcapsule zitten en die zitten vervolgens weer in een leuk houten kistje
Mooi hoor Sjors :thumb up:
Ik gebruik zelf ook de Lindner CARUS houten cassette's, vind ik persoonlijk veel mooier dan de plastic cassette's.

Groeten, Cor.

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 29 mei 2019, 20:39

spatbord schreef:
29 mei 2019, 08:56
Ik had nog niet gezien dat hij tegenwoordig niet meer zo makkelijk verkrijgbaar is, maar hier hebben ze hem nog wel. En hier. En hier. En vast nog wel op meer plekken.
Uitverkocht bij de Nederlandse webshops en van de Belgische nog geen reactie. Ik denk dat ze schaars beginnen te worden. Helaas laat de volgende druk nog wel een jaartje op zich wachten. Al beloofd deze super te worden, kijk er erg naar uit!
-Leeuwendaalders

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”