Juliana compleet album

Speciaal voor de nieuwe leden. In deze rubriek vind je uitleg over de verschillende onderdelen van het forum. Spelregels, plaatsen van berichten, afbeeldingen, etc.
pauw2017
Aankomend lid
Aankomend lid

Juliana compleet album

Bericht door pauw2017 » 06 mar 2017, 18:30

Goedenavond, wat is de waarde van een compleet album van munten van periode Juliana?
Hartelijk dank.

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Juliana compleet album

Bericht door spatbord » 06 mar 2017, 20:08

De zilverwaarde, plus een paar euro als de munten in zeer goede kwaliteit zijn (Prachtig-FDC).
Dus een euro of 80 (ervan uit gaande dat de zilveren tientjes 1970 en 1973 er ook bij zitten).

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas » 06 mar 2017, 20:44

spatbord schreef:De zilverwaarde, plus een paar euro als de munten in zeer goede kwaliteit zijn (Prachtig-FDC).
Dus een euro of 80 (ervan uit gaande dat de zilveren tientjes 1970 en 1973 er ook bij zitten).
Maar als de niet-zilveren munten ook in prachtig tot FDC kwaliteit zijn, dan is het album wel meer dan 80 euro waard.
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 06 mar 2017, 22:20

Het zilver staat een beetje hoger maar 100 euro is een doorsnee album ongeveer waard.

Hoge kwaliteiten (Prachtig-UNC) Juliana zijn niet echt zeldzaam en geven niet echt een meerwaarde, behalve vroege jaren in absolute topkwaliteit (FDC vanaf MS64)

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 06 mar 2017, 22:59

pauw2017 schreef:Goedenavond, wat is de waarde van een compleet album van munten van periode Juliana?
CorioCoins schreef:Het zilver staat een beetje hoger maar 100 euro is een doorsnee album ongeveer waard.
Hoeveel munten zijn dat dan ongeveer in totaal ?
Groeten Luc. :D

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mar 2017, 01:12

Pak hem beet 200 stuks LUC

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 07 mar 2017, 08:45

CorioCoins schreef:Het zilver staat een beetje hoger maar 100 euro is een doorsnee album ongeveer waard.

Hoge kwaliteiten (Prachtig-UNC) Juliana zijn niet echt zeldzaam en geven niet echt een meerwaarde, behalve vroege jaren in absolute topkwaliteit (FDC vanaf MS64)
Dat lijkt me nog wat aan de hoge kant nog... Het gros van de Juliana-albums ging in november bij MPO weg voor 60-75 euro (plus opgeld). En dat is de prijs waarvoor je ze koopt. De verkoopprijzen liggen dus nog lager.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mar 2017, 12:29

Ik ben het niet met je eens Sander.
er zit welgeteld voor 85 euro aan zilver in, weinig mensen zullen onder de zilverprijs verkopen.
Als ik even naar mijn laatste verkochte albums kijk is de opbrengst bij alle alle albums boven de 110 euro (zelfs met een lagere zilverprijs)
Als ik op marktplaats kijk dan is de gemiddelde prijs ook 100 euro en meer (snel zoeken was het laagste resultaat 99 euri ;-)
Als ik naar catawiki kijk daar worden ze afgehamerd gemiddeld voor 120 euro (exclusief 9% opgeld)

Ja idd MPO en meerder veilingen hebben een lagere opbrengst omdat ze daar ook gewoon 10 van de 4000 kavels zijn en elke verzamelaar die daar koopt heeft er weinig tot geen belang bij. Als ik ze inkoop zal ik ook geen 100 euro betalen (ik was iemand die op de laatste MPO 3 kavels Juliana albums had gewonnen resp. 70, 70 en 120)

Als ik een kwartje 1889 op de veiling kan kopen voor €10,- wilt niet zeggen dat hij ook maar €10 euro waard is ;-)

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 07 mar 2017, 12:57

Blijkbaar zijn er genoeg mensen die onder de zilverprijs verkopen, anders zou je die dingen bij MPO niet voor de zilverprijs kunnen kopen. MPO neemt immers ook zijn deel.
Dat jij iets voor een bepaalde prijs weet te verkopen, wil niet zeggen dat dat de waarde is. Jij moet er als handelaar immers ook nog op verdienen. Als ik munten te koop aanbied, zal ik minder weten te vangen dan jij of een andere handelaar.
En laten we Catawiki maar helemaal buiten beschouwing laten als maatstaf voor wat iets waard is...

Ik zal er niet makkelijk in slagen om zo'n juliana-album voor meer te verkopen dan waarvoor ik ze bij MPO kan kopen (ik heb in het verleden wel eens een zilverset Juliana geprobeerd te verkopen op Marktplaats. Ik heb geen enkele bieding gelijk of hoger aan de zilverwaarde gekregen). Als de topicstarter zo'n album heeft en wil verkopen, zal hetzelfde voor hem gelden. Als hij het wil kopen, kan hij ze zelf bij MPO kopen. In beide gevallen is m.i. het juiste antwoord op zijn vraag wat de waarde is 'dat waarvoor ze bij MPO afgehamerd worden'.

Wat je kwartje 1889 voorbeeld betreft: als dat eenmalig gebeurt niet nee. Maar als ze consistent veiling na veiling rond dezelfde prijs worden afgehamerd, dan verandert de zaak.

Mijn naam is overigens geen Sander. :)

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mar 2017, 14:34

spatbord schreef:Blijkbaar zijn er genoeg mensen die onder de zilverprijs verkopen, anders zou je die dingen bij MPO niet voor de zilverprijs kunnen kopen. MPO neemt immers ook zijn deel.
Beste niet Sander hetende, allereerst excuses uiteraard (onthouden is beetje lastig voor me)

Hetgeen je dus nu zegt is dat de waarde onder de zilverprijs is? :thumb down:
Waarom is een zilverkoers dan? de middenkoers is tussen vraag en aanbod.
Verder is nikkel ongeveer 9,50 euro per kilo en koper rond 3,50 per kilo.
De minimale werkelijke waarde is uiteraard de metaalwaarde want voor dat bedrag is het gewoon om te smelten! En laat die waarde nu net boven de 92 euro liggen.

Hoe de inbreng van een MPO werkt hoef ik ook niet uit te leggen lijkt me, niet iedereen draagt commissie af.
De waarde wordt in dit geval bepaald door wat iemand betaald 70 euro + 23% opgeld dat moet namelijk door de koper afgerekend worden.
Dat de inbrenger (misschien) minder krijgt heeft niet met de waardebepaling te maken ;-) alleen met luiigheid om het niet zelf op marktplaats te verkopen.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 07 mar 2017, 16:10

CorioCoins schreef:Hetgeen je dus nu zegt is dat de waarde onder de zilverprijs is? :thumb down:
Waar hoor je mij dat zeggen? Ik zeg dat ik zo'n album voor rond de zilverprijs kan kopen, en moeite heb om het voor meer te verkopen. Ergo, voor een doorsnee album ligt de waarde rond de zilverprijs.
De minimale werkelijke waarde is uiteraard de metaalwaarde want voor dat bedrag is het gewoon om te smelten! En laat die waarde nu net boven de 92 euro liggen.
Minimale waarde is metaalwaarde min smeltkosten, en die zijn niet insignificant (zeker voor niet-edelmetalen).
Hoe de inbreng van een MPO werkt hoef ik ook niet uit te leggen lijkt me, niet iedereen draagt commissie af.
De waarde wordt in dit geval bepaald door wat iemand betaald 70 euro + 23% opgeld dat moet namelijk door de koper afgerekend worden.
Dat is dus precies wat ik zei: "In beide gevallen is m.i. het juiste antwoord op zijn vraag wat de waarde is 'dat waarvoor ze bij MPO afgehamerd worden'." Als niet geheel duidelijk was dat ik daarmee de prijs inclusief opgeld bedoel, dan mijn excuses daarvoor.
Dat de inbrenger (misschien) minder krijgt heeft niet met de waardebepaling te maken ;-) alleen met luiigheid om het niet zelf op marktplaats te verkopen.
Ik zeg ook nergens dat de waarde bepaald wordt door wat de inbrenger ontvangt, ik gaf slechts aan dat er genoeg mensen zijn die verkopen onder de zilverprijs (in antwoord op jouw bewering "weinig mensen zullen onder de zilverprijs verkopen.")

Als ik met het op marktplaats zetten, reageren op onzinbiedingen en de afhandeling van de verkoop (mailverkeer, controleren of betaling binnen is, op de post doen) een uur bezig ben, dan kan ik mijn uurtarief van de zilverwaarde afhalen om te komen tot de waarde die zo'n album voor mij heeft. En daar heb je meteen de reden waarom sommige mensen voor minder dan de zilverprijs verkopen: tijdsbesparing. :)

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mar 2017, 16:38

Smeltkosten zijn niet relevant op zilver dat wordt belegd en dat is zelfs met 21% btw erover ;-)
Genoeg mensen betalen ruim meer zilver als belegging. Koopjesjagers heb je altijd, dus ook op marktplaats.

Koper en nikkel lever ik bij mijn metaalboer in tegen bijna volle waarde.

Ik kijk bij de waarde niet alleen wat het bij MPO doet, want dat is maar een bepaalde doelgroep.
Tevens vind ik persoonlijk MPO niet toonaangevend mbt marktwaarde. Het aanbod is gewoon zo groot dat veel kavels in het niets vallen.
Ik heb gekeken naar eigen verkoop, marktplaats aanbiedingen en Catawiki verkopen, Facebook verkopen en tevens marktprijs intrensieke waarde.
Dat geeft een ruim ander beeld dan slechts een veilinghuis ;-)

Ondanks dat ik ook geen hoge pet op heb van Catawikideskundigheid, Marktplaats gezever etc. moeten wel meerdere platforms bekeken worden om juist beeld te geven van een waarde.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 07 mar 2017, 16:43

Om verdere discussie te vermijden: de waarde ligt tussen de 85 en de 110 Euro. :knipoog:

Afhankelijk van wie het verkoopt, wie het inkoopt en waar het verkocht wordt.

Lijkt me toch een redelijk antwoord, Michiel en Bert. :knipoog:

Als handelaar bied ik op het moment van schrijven zelf 67,44 Euro voor een dergelijk album.

Terug naar “Introductie van Hét Munten en Bankbiljetten Forum”