Vaticaanstad 2013

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vaticaanstad 2013

Bericht door euromunter » 10 feb 2012, 13:14

Het programma van Vaticaanstad voor 2013.

Coincard
Coincard incl. postzegel (Vaticaan Pietà van Michelangelo)

BU-set 2013, 1 cent t/m 2 euro 2013
Proofset 2013, cent t/m 2 euro 2013 plus zilveren 20 euromunt met als thema de 200ste geboortedag van Giuseppe Verdi
Proofset 2013, cent t/m 2 euro 2013 plus gouden 50 euromunt met als thema de 200ste geboortedag van van Richard Wagner

2 euro herdenkingsmunt, thema 28ste Wereld Jongerendag gehouden in Rio de Janeiro
(blister en numisbrief uitgfite)

5 euro zilver, thema Werelddag van de Vrede
10 euro zilver, thema 50ste Werelddag van de Roepingen

20 euro goud, thema Renaissance pausen: Julius II
50 euro goud, thema Renaissance pausen: Leo X

100 euro goud, thema De Sixtijnse Madonna
200 euro goud, thema De theologische deugden: Hoop

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Vaticaanstad 2013

Bericht door euromunter » 29 okt 2012, 19:10

Numismatica Visual schreef:

MONEDAS

• Coin Card 2013 – Piedad del Vaticano de Miguel Ángel
• Acuñación en Euro versión flor de cuño
• Acuñación en Euro versión fondo espejo con moneda de plata
de 20 euro «Bicentenario del Nacimiento de Giuseppe Verdi»
• Acuñación en Euro versión fondo espejo con moneda de oro de 50 euro
«Bicentenario del Nacimiento de Richard Wagner»
• Moneda Conmemorativa bimetálica de 2 euro
«XXVIII Jornada Mundial de la Juventud – Rio de Janeiro»
• Moneda Conmemorativa en plata de 5 Euro
«XLVI Jornada Mundial de la Paz»
• Moneda Conmemorativa en plata de 10 Euro
«50° Jornada Mundial de las Vocaciones»
• Moneda Conmemorativa en oro de 20
«Los Pontifices del Renacimiento: Julio II»
• Moneda Conmemorativa en oro de 50 Euro
«Los Pontifices del Renacimiento: Léon X»
• Moneda Conmemorativa en oro de 100 Euro
«La Madonna Sixtina»
• Moneda Conmemorativa en oro de 200 Euro
«Las virtudes teologales: la Esperanza»
PRODUCTOS FILATÉLICO-NUMISMATICOS

• Sobre Filatélico Numismatico
«XXVIII Jornada Mundial de la Juventud – Rio de Janeiro»
• Stamp&Coincard «Centenario del Nacimiento de Papa Juan XXIII»
Vertaling volgt in het eerste bericht!

Groeten Paul

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 31 okt 2012, 16:51

YES!

bij mijn post zat voor het eerst een bestelformulier om rechtstreeks bij het Vaticaan de euro munten te bestellen.

Reinier Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reinier » 11 feb 2013, 11:59

Zojuist op Twitter: Paus Benedictus treedt terug!

Benieuwd wat dit voor consequenties heeft op de euro-uitgiften
Verzameld herdenkings 2 euromunten. Eerste Slag, KNM compleet. Proefslagen en ontwerpen Beatrix t/m heden.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 feb 2013, 12:11

Dat betekent dus nieuwe Paus en dus nieuwe euromunten.

Kan dit jaar al zijn, maar ook volgend jaar. Weet niet of de munten al geslagen zijn, in het geval van wel, mag er alleen een 2 euro herdenkingsmunt 'sede vacante' worden uitgegeven.

Als de munten van Benedictus XVI nog niet geslagen zijn, mag er volgens mij wel een set komen van Sede Vacante, maar in datzelfde jaar geen nieuwe muntenset met de nieuwe Paus erop.

Afwachten! Beetje goed nieuws vind ik het wel. Hou wel van nieuwe muntjes...

Groeten Paul

munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 11 feb 2013, 12:56

dus als ik goed begrijp mogen er geen 2 setjes worden uitgegevn. Hoe zit dat dan met 2005 ? toen was er een sede vacante en een normale. Is dit enkel van toepassing op overlijde en niet op terug treden ?
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 11 feb 2013, 15:07

Als ik me niet vergis heb ik van het jaar 2005 in totaal drie verschillende setjes, mischien dat het te maken heeft met het overlijden van de Paus??

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 11 feb 2013, 16:29

Petijsach schreef:Als ik me niet vergis heb ik van het jaar 2005 in totaal drie verschillende setjes, mischien dat het te maken heeft met het overlijden van de Paus??

Peter.
In 2005 zijn er twee setjes uitgebracht:
- 'Normale' serie BU-set
- Sede Vacante BU set
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2013

Bericht door thomasa » 11 feb 2013, 19:04

Paus Benedictus XVI treedt af op 28 februari. Hij kan zijn ambt niet meer uitvoeren vanwege zijn hoge leeftijd
Dit maakt de paus maandag bekend via een door het Vaticaan uitgegeven verklaring.

De 85-jarige Benedictus XVI zal donderdag 28 februari aftreden om 20.00 uur. Na zijn aftreden wil hij de kerk met zijn gebeden blijven dienen. Het ambt van de paus zal niet tussentijds worden bezet.

Volgens zijn oudere broer Georg Ratzinger (89) zou de arts van Benedictus XVI hebben geadviseerd om geen transatlantische reizen meer te maken. Ook heeft het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk steeds meer moeite met lopen.

Een woordvoerder van het Vaticaan zegt dat er verwacht wordt dat er eind maart een nieuwe paus is gekozen. Dat zou dan op tijd zijn voor Pasen.

Ook benadrukt de woordvoerder dat Benedictus zelf heeft besloten om terug te treden. Er is geen druk op hem gelegd door het Vaticaan.

Benedictus XVI zal na zijn aftreden naar zijn vakantieverblijf Castel Gandolfo ten zuiden van Rome gaan. Daarna zal hij gaan wonen in beslotenheid in het Vaticaan.

Kardinaal-camerlengo

Kardinaal Tarcisio Bertone zal als kardinaal-camerlengo de Rooms-Katholieke Kerk besturen, nadat Benedictus XVI is afgetreden. Hij blijft dat doen tot het conclaaf van kardinalen een nieuwe paus heeft gekozen.

Bertone is als kardinaal-staatssecretaris de op een na belangrijkste persoon in de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus benoemde de 78-jarige Italiaanse kardinaal in april 2007 tot camerlengo. Die functie geeft hem het recht de pauselijke goederen en rechten te beheren, totdat de nieuwe paus dat van hem overneemt. Zo'n periode tussen twee pausen heet een sedisvacatio.

Zelfstanding

In 2010 meldde Ratzinger al dat hij niet zou uitsluiten om ooit zelfstandig af te treden.

''Als de paus duidelijk merkt dat hij niet langer fysiek, psychologisch en spiritueel in staat is de plichten van zijn ambt te vervullen, dan heeft hij het recht en onder bepaalde omstandigheden ook de plicht om af te treden'', aldus de paus destijds.

Deze uitspraak staat in Licht van de Wereld, een boek met interviews met de kerkvorst.

Het is tot nu toe slechts twee keer eerder voorgekomen dat een paus opstapte. De laatste keer was in 1415, toen Paus Gregorius XII de functie neerlegde. De eerste keer was in 1294, toen paus Celestinus V het al na zes maanden voor gezien hield.

Belangrijkste denkers

Benedictus XVI werd op 16 april 1927 geboren in Marktl am Inn, Duitsland, en kreeg als naam Joseph Aloisius Ratzinger.

Ratzinger studeerde na het gymnasium theologie en filosofie en werd in 1951 tot priester gewijd. Hij geldt als een van de belangrijkste denkers binnen de moderne katholieke kerk. In 1977 werd Ratzinger aartsbisschop en kardinaal, en in 2002 deken van het college van kardinalen. Na het overlijden van Johannes Paulus II werd hij op 19 april 2005 verkozen tot de 265e paus.

Benedictus XVI geldt, ook gezien de hoge leeftijd waarop hij werd benoemd, van meet af aan als een 'tussenpaus'. Hij staat verder bekend om zijn conservatisme, waarbij vooral zijn opvattingen over homoseksualiteit voor veel opschudding hebben gezorgd.

tekst afkomstig van nu.nl
zal me wel benieuwen of we misschien 2 sets euromunten krijgen dit jaar ....
altijd op zoek naar die ene munt

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 feb 2013, 19:06

In 2005 verscheen de normale BU-set met de munten met de afbeelding van Paus Johannes Paulus II. Daarnaast verscheen er een Sede Vacante set.

In 2006 verscheen de eerste set euromunten met de beeltenis van Benedictus XVI.

Een Sede Vacante set zal NIET uitgegeven worden, volgens de nieuwe regels/richtlijnen van de EC. Een 2 euromunt Sede Vacante is dus wel toegestaan.

Groeten Paul

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 11 feb 2013, 22:30

Collecteuro's schreef:
Petijsach schreef:Als ik me niet vergis heb ik van het jaar 2005 in totaal drie verschillende setjes, mischien dat het te maken heeft met het overlijden van de Paus??

Peter.
- 'Normale' serie BU-set
- Sede Vacante BU set

Klopt natuurlijk helemaal, ik was er stellig van overtuigd dat de BU Benedictus ook in 2005 was uitgebracht.......... :shifty:

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 12 feb 2013, 10:14

Ik weet niet zeker, maar ik denk dat er heel veel echt een klap van de kerk hebben gehad gisteren.
Zoek eens voor de grap op vatikan 2013 kms op ebay......
Zelfs al 1 weggegaan voor ruim 600 euro!!!!! Hoezo speculatie
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 13 feb 2013, 19:05

Hoewel het nog maar 2 dagen geleden is dat het is aangekondigd, lees en hoor ik berichten van doorgaans goed geïnformeerde bronnen dat er naast de gebruikelijke "Sede Vacante" postzegels, ook een 2 euromunt komt en een setje van een zilveren 5 en 10 euromunt.

Ook zijn de Benedictus euromunten van 2012 de laatste geweest. Dus de muntensets zullen volgens diverse bronnen de munten bevatten van de nieuwe Paus...

Ik ben benieuwd... Zal de uitgifte niet in april zijn zoals we gewend zijn.

groeten Paul

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 26 feb 2013, 16:22

Collecteuro's schreef:

Peter.
- 'Normale' serie BU-set
- Sede Vacante BU set
En een "normale" set Proof! Afbeelding
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 26 feb 2013, 18:52

CNS schreef:

Vatican will soon issue special stamps, coins marking 'sede vacante'

By Carol Glatz
Catholic News Service

VATICAN CITY (CNS) -- The Vatican will be issuing special-edition stamps and minting special coins marking the upcoming "sede vacante," the period when the see of Rome is vacant before the election of a new pope.

The stamps will be marked with the "sede vacante" symbol, which is a special striped umbrella extended over a pair of crossed keys, as well as be printed with the words, "Sede Vacante," "Citta del Vaticano" (Vatican City), and the year in Roman numerals.

They will be issued March 1 in four denominations of 70 and 85 eurocents, 2 and 2.50 euros.

Collectors will have to wait longer for the coins, however, which may be out as late as May, said an official at the Vatican's stamp and coin office.

A 2 euro coin and a silver 5 euro commemorative coin will be issued for sale, while a portion of the 2 euro coins will be put into general circulation.

The "sede vacante" coins will have the denomination on one side and the "sede vacante" symbol on the other.

The coin issue takes longer because Vatican coins are produced by the Italian mint and work is backlogged, the official said. Even the plaster mold of the designs still has to be made, he added.

The last of the Pope Benedict XVI coins, which bear the portrait of the pope, will be issued end of March.
Groeten Paul

Leamgn
Lid
Lid

Bericht door Leamgn » 26 feb 2013, 20:06

arnout bruins schreef:YES!

bij mijn post zat voor het eerst een bestelformulier om rechtstreeks bij het Vaticaan de euro munten te bestellen.
Waar kan je hiervoor terecht? Moet je je misschien op een wachtlijst zetten ofzo?
Euromuntenverzamelaar

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 26 feb 2013, 20:13

Leamgn schreef:
arnout bruins schreef:YES!

Waar kan je hiervoor terecht? Moet je je misschien op een wachtlijst zetten ofzo?
U.F.N. - 00120 Vatican City State

Telephone:

+39.06.69883414

Fax:

+39.06.69881308

E-Mail:

order.ufn@scv.va
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek

Leamgn
Lid
Lid

Bericht door Leamgn » 27 feb 2013, 14:53

Dankuwel! :lach:
Euromuntenverzamelaar

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 mar 2013, 09:41

euromunter schreef:Hoewel het nog maar 2 dagen geleden is dat het is aangekondigd, lees en hoor ik berichten van doorgaans goed geïnformeerde bronnen dat er naast de gebruikelijke "Sede Vacante" postzegels, ook een 2 euromunt komt en een setje van een zilveren 5 en 10 euromunt.

Ook zijn de Benedictus euromunten van 2012 de laatste geweest. Dus de muntensets zullen volgens diverse bronnen de munten bevatten van de nieuwe Paus...

Ik ben benieuwd... Zal de uitgifte niet in april zijn zoals we gewend zijn.
:arrow:
V.I.S. schreef:

Regarding coins, a €2.00 one commemorating the Sede Vacante will be issued. It is the only one that will be circulated seeing that, according to the European convention with the Vatican City State, only one coin is allowed to be issued per year, with an extra one permitted in the case of a Sede Vacante. There will, therefore, be two coins in 2013: one for the Sede Vacante and the other, to be issued in April, with an image of Benedict XVI.
The Sede Vacante coin, 125,000 of which will be minted, bears the emblem of the Cardinal camerlengo with the pavilion of the Apostolic Camera.

There will also be 10,000 silver €5.00 coins minted for the Sede Vacante that will have a dove of the Holy Spirit and the words “Veni Sancte Spiritus” on one side and the emblem of the Cardinal camerlengo with the pavilion of the Apostolic Camera and the phrase “Sede Vacante 2013” on the other. Likewise, 5,000 gold €10.00 coins will be minted. This will be a very small coin (13.85mm in size and 3g in weight) and will have the same images and writing as the silver coin.
The €5.00 and €10.00 coins are collectibles and, theoretically, can only be used within the Vatican. They are not legal tender outside of the Vatican.
Geen zilveren, maar een gouden 10 euromunt dus.

De BU- en Proofset zullen wél de munten van Benedictus XVI bevatten en deze sets verschijnen naar alle waarschijnlijkheid in april.
Naast de Sede Vacante 2 euromunt, verschijnt er in oktober/november nog de 2 euro herdenkingsmunt met als thema de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro.

Groeten Paul

thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa » 09 mar 2013, 15:46

ebay in de gaten houdend ...
http://www.ebay.nl/itm/2-Euro-Gedenkmun ... 48520e7611
. zie ik dat er voor 2013
64000 2 euro munten gepland staan van een sede vacante munt is dit correct ?
en een prijs van 160 euro niet wat aan de hoge kant ?
zal wel weer net zo dramatisch gaan als met de monaco munten ....
altijd op zoek naar die ene munt

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 09 mar 2013, 16:05

Afbeelding van de 5 euromunt 'Sede Vacante', afkomstig van Numismatica Visual!

Afbeelding

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 09 mar 2013, 16:07

thomasa schreef:ebay in de gaten houdend ...
http://www.ebay.nl/itm/2-Euro-Gedenkmun ... 48520e7611
. zie ik dat er voor 2013
64000 2 euro munten gepland staan van een sede vacante munt is dit correct ?
en een prijs van 160 euro niet wat aan de hoge kant ?
zal wel weer net zo dramatisch gaan als met de monaco munten ....
Niet correcte informatie! Volgens een persmededeling van V.I.S. zullen er 125.000 munten komen van 2 euro met als thema 'Sede Vacante MMXIII'. Hoe de verdeling volgt in numisbrief (?), blister en/of rollen/circulatie is nog niet bekend gemaakt.

Wat de prijs gaat doen, is eigenlijk niet te voorspellen. Ik wacht rustig af of het op het bestelformulier staat wat ik jaarlijks krijg.

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 22 mar 2013, 10:27

Op 15 april zullen de BU-set en de coincard worden uitgegeven.

De BU-set heeft een oplage van 85.000 sets en de de coincard zal verschijnen in een oplage van 70.000 stuks.

Uitgifteprijs van de BU-set bedraagt € 30,- en van de coincard € 3,-.

Afbeelding

FOTO EN INFORMATIE AFKOMSTIG VAN NUMISMÁTICA VISUAL.

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 24 mar 2013, 08:37

Afbeeldingen van de Proofset.

Proofset heeft een totale oplage van 13.000 sets. Van deze sets bevatten 11.000 sets de zilveren 20 euromunt en de resterende 2.000 sets de gouden 50 euromunt. Deze proofset is de laatste met de munten met daarop de afbeelding van paus Benedictus XVI. Vanaf 2014 zullen de munten de beeltenis hebben van de nieuwe paus.

Afbeelding Afbeelding

groeten Paul

jacky007
Lid
Lid

Bericht door jacky007 » 29 mar 2013, 16:14

Hallo,

Heeft er iemand al een bestelformulier gekregen van het vaticaan dit jaar ?

Groeten P...

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”