Nederland 2013

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland 2013

Bericht door euromunter » 09 apr 2013, 19:07

Ontwerp komt van Persijn Broersen & Margit Lukács.

Zie ook : http://www.pmpmpm.com/

Zij melden tevens dat de eerste slag nog deze maand plaatsvind!

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 apr 2013, 20:19

De munten in de muntensets die op de Dag van de Munt worden uitgegeven en het muntrollenpakket bevatten de munten met hierop het portret van koningin Beatrix.

Misschien dat aan het einde van het jaar de eerste sets verschijnen met hierop onze nieuwe koning Willem Alexander.

Maar 2014 is een stuk waarschijnlijker... Toch zal de 2 euro herdenkingsmunt die in december verschijnt het portret van ozne koning moeten hebben. Tenzij ze de wet aanpassen!?

groeten Paul

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 11 apr 2013, 20:29

Hoe zit het dan precies met de abdicatieset deel II?
Was voor deze al een datum bekend, deze set is toch met afbeelding van Alexander?

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 13 apr 2013, 16:19

Deel II verschijnt in 2014 zoals het er nu naar uitziet.

groeten Paul

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 21 apr 2013, 10:16

Deze aanbieding vond ik zojuist op de Duitse Ebay:
http://www.ebay.de/itm/2-EURO-GEDENKMUN ... 4405611%26

Peter.

thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa » 21 apr 2013, 11:10

zo lijkt me een mooie aanwinst ...
altijd op zoek naar die ene munt

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 21 apr 2013, 11:17

Eerste slag is 30 november, dus uitlevering in de zomer van 2013 gaat het zeker niet worden.

Munten zullen in december uitgeleverd worden en de circulatie in gaan. En de oplage van 10 miljoen is uit de lucht gegrepen.

groeten Paul

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 21 apr 2013, 13:52

Maar is dit al wel het ontwerp?
En zo ja hoe komt hij hier aan?

Peter

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 21 apr 2013, 14:34

Petijsach schreef:Maar is dit al wel het ontwerp?
En zo ja hoe komt hij hier aan?

Peter
Nee, dit is nog niet het ontwerp. Bovendien komt de munt niet in juli/augustus maar pas eind november / begin december.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 21 apr 2013, 16:23

Op de munt moet ook volgens de huidige Muntwet het portret komen van het staatshoofd. En naast dit portret 'Willem Alexander Koning der Nederlanden'.

Ontwerp wordt pas in het najaar verwacht.

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 17 mei 2013, 16:32

Op de Dag van de Munt zullen er twee versies van de muntrolpakketten beschikbaar zijn.

Pakket I bevat de rollen 1 cent - 2 euro 2013 met het portret van voormalig koningin Beatrix.
Oplage: 1.500 sets.
Uitgifteprijs: € 145,-

Pakket II bevat de rollen 1 cent - 2 euro 2013 met het portret van voormalig koningin Beatrix. Daarnaast bevat dit pakket een rol 2 euro 2013 "Dubbelportret".
Oplage: 750 sets
Uitgifteprijs: € 200,-

Groeten Paul

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 mei 2013, 19:16

In de allereerste post staat ook de geboorteset 2013 Nijntje, maar ik zie deze niet in de kalender staan op de KNM website. Weet iemand of deze nog komt, en zo ja, wanneer?

Milcotoiro Nederland
Lid
Lid

Bericht door Milcotoiro » 12 jun 2013, 23:15

Naast de jaarlijkse BU-set van Nederland heb ik ook altijd een paar series UNC uit de muntrolpakketten.

Het valt mij op dat de 2 euromunt 2013 van Nederland deze keer van belabberde kwaliteit is. Is dat ook jullie ervaring ? Terwijl ik het via een 'betrouwbare' handelaar heb ontvangen die zich weer "verschuilt" achter de Nederlandse Munt. Wat hier tegen te doen als verzamelaar ? of zijn er forumleden die 'invloed' bij de Nederlandse munt" kunnen uitoefenen ? Nederland heeft de laatste jaren vaker 'kwaliteits-missers", ik schaam mij inmiddels een beetje voor het "niveau" van Nederland.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 13 jun 2013, 08:15

Wat bedoel je met belabberde kwaliteit? Misschien foto's? Zijn het krassen, vlekken of iets dergelijks?

Krijg je waarschijnlijk weer de discussie voor wie deze munten geslagen zijn...

UNC-munten (in rol) worden geslagen voor de circulatie. Munten bestemd voor de circulatie mogen er belabberd uitzien. Buiten de verzamelaars om, zal het iemand denk ik een rotzorg zijn in welke staat de munt verkeert, zolang er maar mee betaald kan worden. De munten uit de muntrolpakketten zijn dus eigenlijk munten die bestemd zijn voor de circulatie. En dus worden ze ook zo geslagen en behandeld.

Alleen belanden deze munten in de pakketten voor de handelaren en dus de verzamelaars. Voor mij blijft een UNC-set een UNC-set, of deze nu uit een special pakket komt, of in de loop van het jaar kan worden samengesteld door de uitgifte van de nationale banken...

Groeten Paul

Milcotoiro Nederland
Lid
Lid

Bericht door Milcotoiro » 13 jun 2013, 18:59

Nou, nou, in theorie klopt dat natuurlijk met UNC. Maar normaal zie je bij de meeste landen en vooral ook Nederland, dat unc-munten uit de rol gewoon gaaf zijn !
Dat is in afgelopen jaren bij Nederland doorgaans zo geweest, wel zie je die klachten nu ook wel bij Nederlandse 2 euro CC munten, misschien erg versleten stempels.

Concreet bij de huidige unc-set Nederland 2013 zien de munten van 1 cent tot 1 euro er weer piekfijn uit, maar de 2 euromunt deze keer, ziet er als zwaar gecirculeerd uit met vlekken, verkleuringen, krassen en beschadigingen. Heb voorzichtig met wattenstaafje wel iets kunnen wegnemen voordat ik het in de munthouder doe.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 14 jun 2013, 17:52

Er is een norm dat munten bestemd voor de circulatie, dus die NIET voor de verzamelaars, als betaalmiddel gezien moeten worden en er dus vlekken, vuiligheid, krassen e.d. op mogen zitten, zolang aan beide kanten van de munt het land van herkomst en het jaartal te zien is en te herkennen is. Ernstige verminking (ook inkleuren) maakt het een onwettig betaalmiddel.

De munten voor de muntrolpakketten worden eigenlijk geslagen voor de verzamelaars en je zou hier dus ook kwaliteitseisen aan kunnen stellen...

Kun je een foto plaatsen?

Groeten Paul

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 14 jun 2013, 18:04

euromunter schreef:Ernstige verminking (ook inkleuren) maakt het een onwettig betaalmiddel.

Groeten Paul
Maar... Een theoretische vraag wellicht, maar hoe zit het met de door de KNM gekleurde munten? Het 'geluks'dubbeltje, de subtiel ingekleurde tulpen en vrede van Utrecht vijfjes? Die zijn volgens de verpakking toch nog een wettig betaalmidel of is dat ook niet zo?

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 14 jun 2013, 18:52

Zelf ingekleurde munten (zoals de vele 2 cc's), het wijzigen van de kleur van een 10 eurocent munt maakt het een onwettig betaalmiddel.

Of er met gekleurde munten (officiële munten van de KNM bijvoorbeeld) kan en mag worden betaald weet ik niet. In de publicatie van de Rijksoverheid staan geen gekleurde versies van het Tulpenvijfje. Vraag is dan eigenlijk ook of er wel mee betaald mag worden.

De ingekleurde 10 eurocent wijkt duidelijk af van de Europese 10 eurocent munten en is als ik de regels goed lees, géén wettig betaalmiddel meer. Is ook niet aangegeven bij de EC, dus volgens mij mag je er niet mee betalen...

groeten Paul

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 14 jun 2013, 19:35

euromunter schreef:Zelf ingekleurde munten (zoals de vele 2 cc's), het wijzigen van de kleur van een 10 eurocent munt maakt het een onwettig betaalmiddel.

Of er met gekleurde munten (officiële munten van de KNM bijvoorbeeld) kan en mag worden betaald weet ik niet. In de publicatie van de Rijksoverheid staan geen gekleurde versies van het Tulpenvijfje. Vraag is dan eigenlijk ook of er wel mee betaald mag worden.

De ingekleurde 10 eurocent wijkt duidelijk af van de Europese 10 eurocent munten en is als ik de regels goed lees, géén wettig betaalmiddel meer. Is ook niet aangegeven bij de EC, dus volgens mij mag je er niet mee betalen...

groeten Paul
Die dubbeltjes, tja, dat is zo iets... Ik kan me nou ook weer niet voorstellen dat ik er niet mee kan afreken als ik dat zou willen... Ik zal het maar niet proberen :hahaha: .
In de kleurensets wordt wel aangegeven dat de nominale waarde 5 euro per munt is, zowel bij de tulpjes als bij Utrecht volgens de bijsluiter. Daarmee wordt toch geinsinueerd dat ik er mijn stukje kaas mee af kan rekenen?
Bij die andere geverfde europenningen kan ik me levendig voorstellen dat zoiets niet serieus genomen kan worden (ook niet als betaalmiddel) maar ja, als ze zijn uitgegeven door een munthuis lijkt me dit anders liggen dan bij een particulier initiatief tot muntverminking.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 14 jun 2013, 20:01

Dat is bij mij ook de vraag, ik weet niet hoe het zit bij gekleurde verzamelaarsmunten, afkomstig en geproduceerd door het nationale munthuis. Finland, België en Frankrijk bijvoorbeeld, hebben ook een aantal ingekleurde verzamelaarsmunten, zoals een aantal 10 en 20 euromunten.

Dit zijn weliswaar Proofmunten, net als de ingekleurde Tulpenvijfjes... Je bent dus wel goed gek als je ze als nominaal gaat uitgeven, als je er meer voor hebt betaald.

Groeten Paul

Milcotoiro Nederland
Lid
Lid

Bericht door Milcotoiro » 15 jun 2013, 13:18

euromunter schreef: Kun je een foto plaatsen?
Groeten Paul
Hier foto's van voor en achterkant van de 2 euro 2013, ze zitten al in munthouder en de foto is genomen met een mobiel, maar desondanks toch redelijk te zien waar het fout gaat bij de KNM :thumb down: . (De 1 cent t/m 1 euro uit muntrolpakket waren wel prima :thumb up: ).

(Klik op de foto voor een groter beeld)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 jun 2013, 13:23

Ik denk ook dat er wellicht te lang wordt doorgeslagen met dezelfde stempels, hoewel daar toch echt wel richtlijnen voor zullen zijn. Het valt mij dan ook op dat de munten die de KNM voor andere landen slaat (zoals Luxemburg en Malta) kwalitatief stukken beter zijn dan die ze slaan voor Nederland. Wellicht ligt dat aan de stempels die bijvoorbeeld Luxemburg eerder laat vervangen dan Nederland?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 16 jun 2013, 14:05

Inderdaad niet een al te beste kwaliteit voor een munt voor verzamelaars. Maar voor een circulatiemunt is er niets mis mee.

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 01 aug 2013, 17:12

Het thema van de vierde herdenkingsmunt is officieel bekend gemaakt: 100 jaar Vredespaleis in Den Haag.

Dit werd vanochtend in de nieuwsbrief vermeld mét afbeelding, wat niet helemaal de bedoeling was...
KNM schreef:

Op 15 augustus 2013 lanceren we de vierde herdenkingsmunt van dit jaar! De munt eert het 100-jarig bestaan van het Vredespaleis Den Haag: het instituut is inmiddels uitgegroeid tot wereldwijd symbool van Vrede en Recht. De ceremoniële Eerste Slag vindt plaats op 26 augustus en markeert het begin van een reeks evenementen rondom het Vredespaleis.
image_MTU3Njg5MTXUYIyDcp17Dg.jpg
Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 01 aug 2013, 17:38

Dit was inderdaad per abuis aan particulieren verzonden.
Inmiddels hebben wij als handelaren ook de afbeelding gekregen. De overige informatie zal over 14 dagen beschikbaar komen voor de verzamelaar.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”