Waarde van Verschillende Type Misslagen uit Turkije!?

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Kingz
Senior lid
Senior lid

Waarde van Verschillende Type Misslagen uit Turkije!?

Bericht door Kingz » 29 nov 2011, 20:19

Ik heb een lotje munten geruild met iemand uit Turkije, deze bood een aantal afwijkende munten aan in ruil tegen gecirculeerde euro's.
Nu vroeg ik mij af of de munten / misslagen ook wat meerwaarde hebben? Of is dit alleen iets voor de specifieke verzamelaar?

Hier een aantal voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Waarde van Verschillende Type Misslagen uit Turkije!?

Bericht door Griphus » 29 nov 2011, 20:32

Euh, ik denk dat deze munten niet echt een specifieke meerwaarde hebben, want als dit wel zo mocht zijn, had diegene uit Turkije de munten toch wel aan een misslagen verzamelaar ofzoiets verkocht? Of hij moet in geldnood zitten, maar dan nog lijkt het me sterk.
Verzamelt:
-coincards van Nederland (Geen eerste dag uitgiftes/bijzondere BU-kwaliteit (m.u.v. 2 euro's)) [compleet]
-coincards vaticaanstad [compleet]
-gemeenschappelijke 2 euro uitgiftes in UNC (VvR, EMU, TJE) [compleet]
-1set/land [compleet m.u.v. Monaco, Andorra]
-1set/bezocht land [UK, HU, 'CA']

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 29 nov 2011, 20:40

Ik zie dit ook meer als slijtage van het stempel..

Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus » 29 nov 2011, 21:00

$and€r schreef:Ik zie dit ook meer als slijtage van het stempel..
Hmmm, ja maar dat gaat niet echt op bij die foto met het jaartal 2006 erop... Daar lijkt het meer alsof er een stuk af is en er tussen is gekomen ofzo, alsof het eraf is gesmolten of platgeslagen...
Verzamelt:
-coincards van Nederland (Geen eerste dag uitgiftes/bijzondere BU-kwaliteit (m.u.v. 2 euro's)) [compleet]
-coincards vaticaanstad [compleet]
-gemeenschappelijke 2 euro uitgiftes in UNC (VvR, EMU, TJE) [compleet]
-1set/land [compleet m.u.v. Monaco, Andorra]
-1set/bezocht land [UK, HU, 'CA']

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 29 nov 2011, 21:27

Deze misslagen komen nogal eens voor bij deze relatief nieuwe munten, zelf heb ik er ook een paar in mijn verzameling, is leuk voor een verzamelaar , maar heeft verder geen extra waarde.
Dit heb ik in een eerder topic al eens genoemd : viewtopic.php?f=76&t=6568
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 01 dec 2011, 18:33

Griphus schreef:Euh, ik denk dat deze munten niet echt een specifieke meerwaarde hebben, want als dit wel zo mocht zijn, had diegene uit Turkije de munten toch wel aan een misslagen verzamelaar ofzoiets verkocht? Of hij moet in geldnood zitten, maar dan nog lijkt het me sterk.
Niet iedereen is uit op profit, met deze man heb ik al vaker mooie ruil deals gemaakt... Hij heeft dan ook al vaker extra munten mee gestuurd.
En deze munten werden door hem vernoemd als multiple coin errors, en zo zie ik ze persoonlijk ook.
Verder weet ik uit gesprekken met hem dat hij in ieder geval zeker ziet niet erop uit is om iemand af te zetten... integendeel zelfs!
$and€r schreef:Ik zie dit ook meer als slijtage van het stempel..
Kan ik inkomen, maar persoonlijk zie ik het wel als afwijkende munten (misslag is het dan niet, maar ik vind ze wel interessant)
Zit hier dan ook geen machine doubling bij? :thuink: Op de 1 lira 2006 lijkt dat er volgens mij een beetje op, maar ik vind die machine doublings zelf altijd lastig vast te stellen..
hierm schreef:Deze misslagen komen nogal eens voor bij deze relatief nieuwe munten, zelf heb ik er ook een paar in mijn verzameling, is leuk voor een verzamelaar , maar heeft verder geen extra waarde.
Dit heb ik in een eerder topic al eens genoemd : viewtopic.php?f=76&t=6568
Ik kon me inderdaad herinneren dat zoiets hier al voorbij was gekomen, bedankt voor de link.
Wat betreft de waarde is het natuurlijk ook wat iemand ervoor over heeft, maar dan kan ik er rekening mee houden dat het dus niet veel zal zijn :knipoog:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 01 dec 2011, 19:51

En deze dan? Ik heb eens gehoord van de benaming "brockage", is dit hier eventueel van toepassing?
Of zijn er stukjes uit de stempel (vanwege het vele gebruik?) Dan heb ik het met name over de portret zijde.

Ik hoor het wel :thumb up:

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”