1 cent 1966 off center?

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

1 cent 1966 off center?

Bericht door Danny de Munt » 02 okt 2011, 16:33

Ik kwam deze cent tegen in een zak met centen van mij.
Deze viel direct mij op door de vreemde verkleuring die afweek van de andere centen.
Ook viel het mij op dat bij de tekst cent de C dichter op de rand staat dan de T.
Ik weet niet of dit normaal is.

Als ik aan de achterkant kijk staat de tekst Juliana ook iets dichter op de rand dan de tekst Nederlanden.

Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen hier over.
Is dit nou een lichte vorm van off center?

Afbeelding
Afbeelding
- alles voor de euro uit Nederland.

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: 1 cent 1966 off center?

Bericht door Danny de Munt » 03 okt 2011, 11:41

ik heb even 2 nieuwe foto's gemaakt en er op gezet wellicht is het nu duidelijker te zien

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 03 okt 2011, 11:56

Hallo Danny,

Zover ik het kan zien is dit geen off-center.. Hoogstens een stempel die niet lekker uitgelijnd is.. maar de foto's zijn zeker niet optimaal... ;) Naar mijn mening dus geen error.. valt binnen de tolleranties..

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 03 okt 2011, 17:03

Op de muntzijde zie ik geen onregelmatigheid; die ziet er uit als iedere andere cent 1966 met en kleine 66. Als je de letters van het woord CENT in een denkbeeldig vierkantje plaatst staan ze ook netjes gecentreerd.
De foto van de kopzijde is op mijn monitor dermate vaag dat ik hier geen details op kan zien.
Bronzen munten kunnen verkleuren door aanraking (huidvet) of de manier van opbergen (in leer b.v.). In een gemiddelde centenverzameling kun je dan ook exemplaren tegen komen met een lichte okerkleur, donker bruin of de orginele bronskleur.
In mijn ogen gewoon een prima cent zonder enige afwijking.

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 03 okt 2011, 18:22

Martin schreef:Op de muntzijde zie ik geen onregelmatigheid; die ziet er uit als iedere andere cent 1966 met en kleine 66. Als je de letters van het woord CENT in een denkbeeldig vierkantje plaatst staan ze ook netjes gecentreerd.
De foto van de kopzijde is op mijn monitor dermate vaag dat ik hier geen details op kan zien.
Bronzen munten kunnen verkleuren door aanraking (huidvet) of de manier van opbergen (in leer b.v.). In een gemiddelde centenverzameling kun je dan ook exemplaren tegen komen met een lichte okerkleur, donker bruin of de orginele bronskleur.
In mijn ogen gewoon een prima cent zonder enige afwijking.

Marvin

Bedankt voor de heldere uitleg! inmiddels van de buurjongen wel een misslag gekregen

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”