diverse afwijkingen in 1 franc belgie

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

hierm
Donateur
Donateur

diverse afwijkingen in 1 franc belgie

Bericht door hierm » 17 sep 2011, 17:11

afwijkende plaats rau 001.JPG
Het viel me op dat het woordje RAU in de 1 Fr munt uit 1950, 1951 en 1953 allen op een andere plaats staan,
in de munt van 1951 staan de letters ook niet naast elkaar, de U lijkt lager te staan.

2e afwijking : streep onder Belgie loopt aan beide kanten door, zodat de 0 in 90 gedeeltelijk zichtbaar is
belgie afwijkingen 006.JPG
3e afwijking : rand in de 1 Fr munt is gespleten, dit heb ik nu bij meerdere 1 Fr munten gezien, terwijl deze niet bij bijv de 5 Fr munt voorkomt (althans niet bij mijn munten)
Is dit een fabricagefout
belgie afwijkingen 002.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hierm op 17 sep 2011, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Kingz
Senior lid
Senior lid

Re: diverse afwijkingen in 1 franc belgie

Bericht door Kingz » 17 sep 2011, 18:17

Dit laatste komt volgens mij juist het vaakste voor, zelfs nu nog bij euro's zie ik af en toe dat de rand "afgesplitst" is om het zo maar te noemen.
Persoonlijk vind ik die 2e interessanter, wellicht een flinke stempelbreuk o.i.d. :thuink:

Van dat rand fenomeen bij de laatste munt heb ik ook nog een goed voorbeeld van beide 1 Frank types:

Afbeelding
Afbeelding

Dit komt overigens best vaak voor bij allerlei munten als je goed kijkt, ik heb dit al eens eerder gevraagd en er werd me verteld dat dit niet echt valt onder misslag..
Maar ik weet het niet, het is in ieder geval een afwijking!
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Aernout België
Moderator
Moderator

Re: diverse afwijkingen in 1 franc belgie

Bericht door Aernout » 17 sep 2011, 21:05

Misslagen zijn inderdaad niet, afwijkingen daarentagen wel

foto 1) hier zitten met stempelafwijkingen. Los van dat het verschillende jaren zijn. Kan ook bij hetzelfde jaar maar met een andere taal variatie optreden.
Korton om te vergelijken moet je munten nemen met EN dezelfde taal EN het zelfde jaar. Pas dan kun je gaan vergelijken.

foto 2) is een geschonden stempel waarmee de munt geslagen is. De bijkomende delen die op de munt liggen zijn delen die weg zijn van de stempel

foto 3) hier lag de munt niet mooi in het midden (een beetje te klein om van excentrische misslag te spreken)
Om deze begrijpen moet je de blanco plaat kennen. de blanco plaatje van 1fr ceres hebben een opstaande rand. => dit is buitenste rand van uw munt
De cirkel ernaast aan de binnenkant is de rand van de stempel. vandaar deze 2 'cirkels' of randen op de munt.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”