Misslag? 5 Centimes, 1922 - Frankrijk

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Kingz
Senior lid
Senior lid

Misslag? 5 Centimes, 1922 - Frankrijk

Bericht door Kingz » 12 sep 2011, 15:13

Ik werd gewezen op deze potentiele "misslag" op een Amerikaans muntenforum, waar ik de volgende foto posten als vergelijking van het munttype.
Toen tot mijn verbazing iemand zei dat deze munt wellicht interessanter was dan de munt die ik oorspronkelijk liet zien!
Ik heb het stukje uit het US forum gequote, daar legt hij het een en ander uit:

The incomplete hole photographed at the top of this page is an error coin; the slightly off-center one nearer the bottom is a pretty standard hole position on these coins. However, the more interesting detail is in the "C" at right: indeed, it looks like you have something VERY interesting going on there. It looks like the impression of an upside-down "F", or at least of the stylized shape of the top part of the F, and this is how this sort of thing can happen: if the coin dies clash without metal in the collar, the dies can transfer design elements. In this case, part of the F design from the reverse was transferred to the obverse die, and then imprinted onto all subsequent coin strikes until getting replaced. US coin dealers and collectors go bananas for this type of effect on coins; the grading companies attribute these. You've got a nice piece here, and I'd put its worth as an error well above that of the messed-up hole up above.

-SCS "

HIER IS DE LINK NAAR HET TOPIC:
http://www.coincommunity.com/forum/topi ... C_ID=75636

Maar hopelijk kan iemand hier er wat meer over vertellen want ik weet dus niet zo goed wat ik hier nu heb..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:thuink:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

$and€r
Donateur
Donateur

Re: Misslag? 5 Centimes, 1922 - Frankrijk

Bericht door $and€r » 12 sep 2011, 15:50

@ Kingz, dit is een die-clash.. D.w.z. de stempels zijn zonder muntplaatje tegen elkaar aan geslagen.. Dat heeft geresulteerd dat het ene stempel een gedeeltelijk afdruk heeft gemaakt op het andere stempel. Dat is nu zichtbaar op je Franse muntje..

Hier een duidelijke dubbelzijdige die ik laatst gevonden had:
Bulg10St1962clash1.jpg
Bulg10St1962clasha1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 12 sep 2011, 16:03

inderdaad en daarnaast nog een fout met het gat die is niet goed gecentreerd! leuke franse misslag
Hostis Honor Invidia

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 12 sep 2011, 16:37

Wederom bedankt Sander voor de uitleg, de termen vertalen tussen Engels en Nederlands zorgen af en toe nog wat voor verwarring..
Maar begin het door te krijgen :knipoog:

En inderdaad Willemo, het gat is niet volledig gecentreerd... daar ging het eerste topic ook oorspronkelijk over,
maar dit komt dus vrij vaak voor in alle vormen en maten volgens een Franse muntverzamelaar! Maar deze is wel echt van mooie kwaliteit! Misshien zelfs UNC-/FDC-?

Ik heb er ook een die lijkt alsof ie met een drilboor bewerkt is :lach: Wat overigens nog eens goed zou kunnen, oftewel huisvlijt... Maar de munt is echt niet mooi verder!

Staat in het volgende topic:
http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=76&t=4749

Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 12 sep 2011, 22:22

$and€r schreef: dit is een die-clash.. D.w.z. de stempels zijn zonder muntplaatje tegen elkaar aan geslagen.. Dat heeft geresulteerd dat het ene stempel een gedeeltelijk afdruk heeft gemaakt op het andere stempel. ]
Men spreekt ook soms van (gedeeltelijke) incuse sporen - in dit geval van de stempels

Mooi stukje ! Zeker mlet de combinatie van de off-center doorboring.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”