Leuke misslag

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Dick
Superlid
Superlid

Re: Leuke misslag

Bericht door Dick » 07 jul 2011, 17:48

Dit lijkt mij niet echt een misslag maar een staaltje huisvlijt met een Brebel, als dit een misslag zou zijn kan volgens mij de andere kant niet zo gaaf zijn.
Maar leuk dat je dit op het forum laat zien maar stel je even voor dan weten de forumleden met wie ze van doen hebben.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 07 jul 2011, 18:45

imho.. Als er een geslagen munt aan de bovenstempel blijft plakken, dan wordt de onderzijde van deze munt (de leeuw) in de bovenkant van het volgende muntplaatje gedrukt.
Deze afdruk van het wapen en de 19 in spiegelschrift is duidelijk te zien.
De onderstempel wordt dan gewoon in het muntplaatje geperst... en de achterkant zal er normaal uitzien.
Je kunt ook de welving in het muntplaatje zien die de bovenstempel met daaraan de halve munt (dus ene kant vd stempel dikker dan andere kant) veroorzaakt heeft.
..maw een HELE bijzondere misslag.
Je ziet ze regelmatig met verschillende mate van excentrische slag, maar deze bijzondere indentatie heb ik nog nooit gezien..

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 07 jul 2011, 19:37

Hallo Ed,

erg leuke misslag en welkom op dit geweldige forum.
Hopelijk kunnen we nog vele mooie munten van je bezichtigen :thumb up:
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 07 jul 2011, 19:45

sgtravel schreef:Hallo Ed,

Hallo Ed ?, ik had het idee dat het Helga was.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 07 jul 2011, 19:49

Helga schreef:
sgtravel schreef:Hallo Ed,

Ssssst, ik ben nog even incognito
8) 8)
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 07 jul 2011, 22:48

Ha Helga :lach: ,

Zou het kunnen dat een deel van een muntplaatje aan de bovenstempel is blijven hangen?
Kijken wat Ron (aka Herr Flick :lach: ) erover te zeggen heeft.

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 07 jul 2011, 23:05

Dat is een apart stuk waar ik hoofdbrekens van krijg. Welkom op het forum Helga!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 jul 2011, 00:10

Mooi spul Helga en welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Maar wat heeft dit muntplaatje een pech gehad en jij een geluk dat het in jouw verzameling zit!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 11 jul 2011, 12:31

Wauw super Helga. Ook ik heb zoiets nog nooit gezien!

Gr,

Maarten
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 20 jul 2011, 15:30

Om het allemaal wat ingewikkelder te maken ben ik even met foto bewerkingsprogramma aan de gang gegaan.. Op de leeuwzijde zag ik stempelbreukjes/barsten.. Ik dacht laat dat eens als uitgangspunt nemen en de barsten als "kniplijntjes" nemen. Zodat ik een halve gulden hed.. Die heb ik daarna gespiegeld en ietwat van kleur veranderd.. De gespiegelde afbeelding heb ik daarna op de voorzijde geplakt en wat doorzichtig gemaakt in een negatieve kleur.. Wat is nu het geval... Het past niet, de verhoudingen zijn niet goed.. De incuse lijkt wel een knaak te zijn... :dizzie: :dizzie: (Aan het formaat van de afbeelding heb ik niets veranderd..)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 24 jul 2011, 02:44

Hoewel mijn misslagenkennis met name betrekking heeft op de euromunten wil ik toch een poging wagen deze misslag te verklaren. M.i. kan dit namelijk geen huisvlijt zijn (de aanwezige kenmerken zijn ook in een goed voorziene metaalwerkplaats niet na te bootsen) en is het bovendien een uniek stuk. Het gebrek aan gebruikssporen op de munt duidt er bovendien op dat deze munt ofwel illegaal uit het munthuis is verdwenen ofwel slechts zéér kort gecirculeerd heeft alvorens door iemand uit de circulatie genomen te zijn.

Mijn reconstructie van het ontstaan van deze munt in opeenvolgende stappen:
  1. beide stempels hebben reeds een breuk, de kopzijde mogelijk zelfs een gecompliceerde (vertakte) breuk;
  2. er wordt een munt geslagen;
  3. de geslagen munt blijft op het kopstempel zitten;
  4. een volgende (deze) munt wordt geslagen. Laten we deze munt voor het gemak even munt X noemen. De muntzijde normaal, de kopzijde krijgt een incuse muntzijde;
  5. de eerste munt vervolgd zijn weg, maar munt X blijft op het muntstempel zitten;
  6. een nieuwe rondel komt half over de kopzijde (die dus een incuse muntzijde is) van munt X heen te zitten;
  7. de daaropvolgende klap slaat de muntzijde opnieuw, vooral de linkerzijde (met '19'). Doordat de nieuw ingevoerde rondel half over munt X heenzit krijgt deze helft de volle kracht van de slag te verwerken en vloeit de afbeelding uit. De andere helft van de munt wordt ditmaal niet geraakt. De vorm van de overliggende rondel is nu duidelijk waarneembaar op de kop(incuse munt)zijde (mooie ronding tussen geslagen en ongeslagen deel);
  8. door de scheve drukverdeling op het stempel begeeft het kopstempel het definitief, een onregelmatig gevormd deel ter grootte van ongeveer 50% van het stempel springt weg;
  9. de nieuwe rondel (die nu aan de muntzijde een verschoven dubbel incuse (zwak positieve)muntzijde heeft en aan de andere kant een verschoven kopzijde verlaat het rampgebied eveneens;
  10. er volgt een derde slag op munt X. De muntzijde wordt hierbij voor de derde maal geslagen (ditmaal vooral de rechterzijde (met '80'), terwijl aan de kopzijde de (nu verdiept liggende) incuse helft niet geslagen wordt, de stempelhelft die erboven zat is immers verdwenen. De andere, niet verdiepte, helft van de kopzijde (incuse muntzijde) wordt nu geslagen met dubbel de normale kracht (alle slagkracht wordt nu uitgeoefend op de resterende stempelhelft). Hierbij vervormt de rand tussen het verdiepte en het hogere deel van de munt;
  11. munt X wordt uitgeworpen;
  12. gezien de snelheid waarmee de aanmuntmachines werken wordt er mogelijk nog een aantal munten geslagen, maar de persoon die de machine bedient zal deze zo snel mogelijk uitzetten bij het horen van de rare geluiden die de machine nu maakt.
Mijn voornaamste probleem bij deze theorie is het vrij sterke uitlopen van het incuse gedeelte (zie de '19') in de gesloten ruimte waarin de munt is geslagen (er is een randstempel). Misschien dat aanvullende foto's van de muntrand hier kunnen helpen. Aanvullend bewijs voor deze theorie zou bestaan uit de aanwezigheid van (zeer zwakke) incuussporen op de 'normaal' geslagen kopzijde en de bevestiging dat zowel munt als halve kopzijde uitzonderlijk scherp geslagen zijn (door meerdere slagen/grotere slagkracht).

Wat denken andere forumleden met verstand van misslagen van deze theorie?

Groeten,

Senior
Laatst gewijzigd door Munthunter op 25 jul 2011, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: BB-code nummering toegevoegd omdat de codes van de smilies de boel overhoop gooiden.

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 26 jul 2011, 00:11

@ Helga:

Bedankt voor je complimentje.
Senior schreef:Mijn voornaamste probleem bij deze theorie is het vrij sterke uitlopen van het incuse gedeelte (zie de '19') in de gesloten ruimte waarin de munt is geslagen (er is een randstempel). Misschien dat aanvullende foto's van de muntrand hier kunnen helpen. Aanvullend bewijs voor deze theorie zou bestaan uit de aanwezigheid van (zeer zwakke) incuussporen op de 'normaal' geslagen kopzijde en de bevestiging dat zowel munt als halve kopzijde uitzonderlijk scherp geslagen zijn (door meerdere slagen/grotere slagkracht).
Wellicht kun je aan de hand van het bovenstaande wat zaken verifiëren en/of foto's bijplaatsen?

Groeten,

Senior

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”