Varianten in 25 ct Argentinie

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

hierm
Donateur
Donateur

Varianten in 25 ct Argentinie

Bericht door hierm » 09 apr 2012, 14:50

In mijn verzameling heb ik 3 munten uit Argentinie 25 centavos KM110a.
Nu heb ik ze allen tesamen op een dia gezet om de verschillen aan te tonen.
Nu zijn dit 3 verschillende jaren, maar van andere buitenlandse verzamelaars heb ik begrepen dat deze varianten in alle 3 jaren voorkomen.
Er schijnt zelfs nog een 4e variant te zijn, die heb ik (nog) niet. Dus ik ben op zoek naar alle varianten per jaar.
Deze varianten zijn ontstaan doordat er van verschillende muntplaatsen gebruik gemaakt is.
Dit komt vaker voor, maar dat er zoveel verschillen dan zijn, dat had ik nog niet eerder gezien.
Deze munten zijn gemaakt van koper-nikkel. Tevens zijn in 1992, 2009 en 2010 ook aluminium-bronzen munten gemaakt die dezelfde verschillen vertonen.

Afbeelding Afbeelding
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Varianten in 25 ct Argentinie

Bericht door koenmunten » 09 apr 2012, 15:17

hierm schreef:In mijn verzameling heb ik 3 munten uit Argentinie 25 centavos KM110a.
Nu heb ik ze allen tesamen op een dia gezet om de verschillen aan te tonen.
Nu zijn dit 3 verschillende jaren, maar van andere buitenlandse verzamelaars heb ik begrepen dat deze varianten in alle 3 jaren voorkomen.
Er schijnt zelfs nog een 4e variant te zijn, die heb ik (nog) niet. Dus ik ben op zoek naar alle varianten per jaar.
Deze varianten zijn ontstaan doordat er van verschillende muntplaatsen gebruik gemaakt is.
Dit komt vaker voor, maar dat er zoveel verschillen dan zijn, dat had ik nog niet eerder gezien.
Deze munten zijn gemaakt van koper-nikkel. Tevens zijn in 1992, 2009 en 2010 ook aluminium-bronzen munten gemaakt die dezelfde verschillen vertonen.
Nou Hierm wat een monnikenwerk weer om dit allemaal op een rijtje te zetten en alle varianten te zoeken. Mocht ik nog eens wat van deze types tegenkomen dan zal ik ze apart houden.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 09 apr 2012, 15:33

Ik heb dezelfde jaren in mijn verzameling bekeken, maar kom per jaar op precies dezelfde varianten uit.
In aluminium-bronze heb ik deze munt ook van 1992 en 1993 waarbij opvalt dat 1992 een slank jaartal heeft met lange 9's, 1993 vet jaartal met ronde 9's
Afbeelding
Afbeelding (munt 1 1993, 2 1992)
Wat verder opvalt is de tussenruimte tussen Republica en Argentina, bij 1993 zeer ruim. Bij beide munten raakt vlaggenmast op toren de letter A
Wat op foto niet goed te zien is, is dat er ook verschillen zitten in het bovenste getraliede raam: 1992 drie duidelijke traliebalken, 1993 een soort raamwerk
verzamelaar van wereldmunten

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 09 apr 2012, 16:47

Volgens Krause is 1992 KM110.1 en 1993 KM110.2
Ik zie nog een verschil bij deze 2 munten, nl de punten boven de tekst Republica Argentina zijn dikker in de munt uit 1993.
De afstand tussen de letters en punten zijn in beide munten gelijk, mogelijk dat daardoor letters meer naar binnen staan en de beide A's dichter bijeen staan.
Van de jaren 2009 en 2010 zijn de punten even dik, maar de afstand tussen letters en punten zijn verschillend, ook hier staan de beide A's in 2009 dichter bij elkaar dan in die van 2010.
Verder zie ik nog een verschil die me niet eerder opgevallen was, nl de letter t in centavos. Is zowel te zien op de foto van Peterpaul als op onderstaande foto.
Ook zijn de R en T op de achterzijde zijn een ander lettertype.
Afbeelding
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 09 apr 2012, 21:14

Mooi weergegeven op deze figuren.

:thumb up:

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen