Dag iedereen op dit forum,
Heb de volgende vraag. Hopelijk kunnen jullie helpen.
Onlangs in kilo´s munten met zilver. Deze zilveren munt gevonden.
Een Rupia uit het jaar 1921 van Italian Somalia ( KM 6 ). Verschoot van de ver-
zamelaarswaarde in de wereldcataloges. Waarde meer dan 1800 dollar.
Is dit een foutje in het boek?, aangezien er in 1921 meer van deze munten,
zijn geslagen dan in eerdere jaren.
Mocht deze munt echt zoveel waard zijn, hoe verkoop ik deze het veiligst?
Bij voorbaat dank.
Una Rupia - Somalia Italiana
Moderator: koenmunten
Re: Una Rupia - Somalia Italiana
Of dit een foutje in het boek is zou ik niet weten Maar ik ga hier niet van uit.
Het kan zijn dat ze deze munt geslagen hebben en veel er van weer zijn terug gehaald. (met wat voor reden dan ook).
Dit kan wel verklaren dat de munt meer waarde heeft dan de rest er van.
Tevens is dit het laatste jaar geweest dat de munt geslagen werd en is hierna over gegaan naar biljetten.
Echter geeft het boek aan 1800 dollar maar dit hangt ook weer af van welke kwaliteit het is. Wellicht kan je een foto plaatsen zodat we dat kunnen bekijken.
Een veilige manier van verkopen is voor iedereen anders. En iedereen hier zal ook zijn eigen mening over hebben.
Ik zou persoonlijk zo een munt verkopen bij MPO. Maar ook marktplaats en Ebay zijn een optie.
Maar ik hoop dat andere forum leden wellicht wat meer (aanvullende) informatie kan geven.
Het kan zijn dat ze deze munt geslagen hebben en veel er van weer zijn terug gehaald. (met wat voor reden dan ook).
Dit kan wel verklaren dat de munt meer waarde heeft dan de rest er van.
Tevens is dit het laatste jaar geweest dat de munt geslagen werd en is hierna over gegaan naar biljetten.
Echter geeft het boek aan 1800 dollar maar dit hangt ook weer af van welke kwaliteit het is. Wellicht kan je een foto plaatsen zodat we dat kunnen bekijken.
Een veilige manier van verkopen is voor iedereen anders. En iedereen hier zal ook zijn eigen mening over hebben.
Ik zou persoonlijk zo een munt verkopen bij MPO. Maar ook marktplaats en Ebay zijn een optie.
Maar ik hoop dat andere forum leden wellicht wat meer (aanvullende) informatie kan geven.
Edit: Ik heb net even op internet gespeurd en er zijn ook veel replica's van in omloop.
Ik zou echt toch eens een foto willen zien van deze munt.
Als je een echte hebt deze staat op deze site geboekt als een R5 munt. Diameter: 30 mm en Gewicht: 11.66 zou je moeten hebben.
Ik zou echt toch eens een foto willen zien van deze munt.
Als je een echte hebt deze staat op deze site geboekt als een R5 munt. Diameter: 30 mm en Gewicht: 11.66 zou je moeten hebben.
- alles voor de euro uit Nederland.
Slagaantal zegt niet alles: deze munt is waarschijnlijk niet meer in omloop gebracht en de oplage zal vernietigd zijn, op enkele uitzonderingen na. De site die Danny De Munt aangeeft zegt dan ook dat er van deze munt slechts 3 (drie) exemplaren bekend zijn. Vandaar de enorme cataloguswaarde. Dezelfde site geeft evengoed aan dat er heel wat valse exemplaren op de markt zijn. MPO kan op zijn minst de munt beoordelen. Ik hoop dat je de vierde gekende munt gevonden hebt, maar ik vrees ervoor...
Eén van de elementen die je gemakkelijk kan nakijken volgens deze website is het volgende: boven het jaartal staat er een letter R (muntteken van de Munt van Rome). Op een echt exemplaar wordt die letter R gevolgd door een punt. Dat punt ontbreekt op veel valse exemplaren.
Eén van de elementen die je gemakkelijk kan nakijken volgens deze website is het volgende: boven het jaartal staat er een letter R (muntteken van de Munt van Rome). Op een echt exemplaar wordt die letter R gevolgd door een punt. Dat punt ontbreekt op veel valse exemplaren.
Verzamelaar van wereldmunten op type
Bedankt voor de reakties.
Zou heel mooi zijn als het de vierde munt is. Maar vermoed zelf dat het
om een vervalsing gaat. Blijft wel een hele mooie munt. Zie foto"s!
Zou heel mooi zijn als het de vierde munt is. Maar vermoed zelf dat het
om een vervalsing gaat. Blijft wel een hele mooie munt. Zie foto"s!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Staat die 'r' niet voor Replica?
Ik ga nu even zoeken in de Krause.
Gr. Jeroen
Ik ga nu even zoeken in de Krause.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Neen Jeroen, hier staat de R voor Roma, zoals op de Italiaanse, Sanmarinese en Vatikaanse munten.
@Island66: Het punt achter de R is duidelijk niet aanwezig, dus is jouw munt niet echt. Jammer...
@Island66: Het punt achter de R is duidelijk niet aanwezig, dus is jouw munt niet echt. Jammer...
Verzamelaar van wereldmunten op type
Kijk dat had ik net ook gezien, hij stond op alle munten, maar zag dat de punt ontbrak... Je was me voor 

Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Jammer, wel een beetje. Had al nieuwe garderobe op het oog!
Maar nu houd ik hem mooi zelf.
Munt kostte me bijna niets. Hij blijft voor mij zijn waarde houden.
Spaar namenlijk wereldmunten op type. Zal alleen wel op munthouder vermelden
dat het een replica is.
Als de munt wel echt was geweest had ik hem niet eens durven houden.
Had ik wel graag een zelfde munt terug gekocht van een eerder jaar.
Nogmaals iedereen heel bedankt voor de snelle antwoorden.
Groet, Anne
Maar nu houd ik hem mooi zelf.
Munt kostte me bijna niets. Hij blijft voor mij zijn waarde houden.
Spaar namenlijk wereldmunten op type. Zal alleen wel op munthouder vermelden
dat het een replica is.
Als de munt wel echt was geweest had ik hem niet eens durven houden.
Had ik wel graag een zelfde munt terug gekocht van een eerder jaar.
Nogmaals iedereen heel bedankt voor de snelle antwoorden.
Groet, Anne