Onbekende munt

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
RobbinR Nederland
Lid
Lid

Onbekende munt

Bericht door RobbinR » 17 aug 2019, 02:08

Ik heb een munt of iets soortgelijks en ik kan niet achterhalen wat het is.

Hieronder herken ik aan een zijde van de munt het hoofd van een dier, twee voorpoten, vermoedelijk een achterpoot en een kruis:
voor.jpg

Van de andere kant kan ik helemaal geen chocola maken:
achter.jpg

En hier ligt hij, om een idee van de grote te krijgen, op een Belgisch 1 frank stuk 1969, groot 21 mm:
op munt.jpg
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RobbinR Nederland
Lid
Lid

Re: Onbekende munt

Bericht door RobbinR » 18 aug 2019, 22:15

Ik heb zelf behoorlijk gezocht en ik neig nu naar een Denga uit het Grootvorstendom Moskou.

Daar komen ook paarden op voor en in de munt die ik heb zie ik soortgelijke contouren. Kan ook dat ik er helemaal naast zit, maar van alles wat ik tot nu toe heb gevonden, lijkt dit er het meeste op.

Iemand enige kennis van deze munt en de gelijkenissen ook ziet?

vutter Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door vutter » 19 aug 2019, 15:09

Ik denk eerder een leeuw naar rechts. Gezien de poten en links boven de pluim van de staart.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 19 aug 2019, 16:53

Ik zie er geen denga in, die muntplaatjes zijn grof uit een draad geknipt en geslagen, dat ziet er net even anders uit dan deze gesnoeide munt.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 20 aug 2019, 02:28

Geen denga inderdaad, maar een Takvorin van Levon IV. Beide zijn niet alledaagse namen die in elk geschiedenisboek staan. Zelfs het koninkrijk waar dit muntje is geslagen word vaak als voetnoot in de westerse literatuur vermeld. Maar daarom is het niet minder interessant! Het gaat om het koninkrijk Cilicisch-Armenië. Armenië slaat op de herkomst van het volk, want dit koninkrijkje lag zo’n 1000 kilometer westelijker dan de landgrenzen van het huidige land Armenië. Het lag namelijk, zoals de naam al zegt, in Cilicië. Cilicia was reeds een Romeinse provincie in het zuiden van wat wij tegenwoordig Turkije noemen, maar de naam voor de regio stamt al uit het eerste millennium voor Christus. Nadat een groot deel van de Armeniërs uit hun thuisland werd verdreven door invasies van zowel de Turken als de Mongolen, vonden zij in dit gebied, onder de jurisdictie van de Byzantijnen, een nieuw thuisland. In 1078 roept een zekere Ruben zich uit tot koning en is onafhankelijk Cilicisch-Armenië een feit. Uiteindelijk zou het tot 1375 blijven voortbestaan.

Dit muntje is dus geslagen door Levon IV (ook wel Leo), koning van 1320 tot 1341. Voorop (de tweede foto) staat de koning, zittend afgebeeld op zijn paard, met het omschrift ԼԵԻՈՆԹԱԳԱԻՈՐՀԱՅՈՑ (Levon, koning van de Armeniërs). Op de achterzijde inderdaad een leeuw met een kruis, en daaromheen: ՇԻՆԵԱԼ Ի ՔԱՂԱՔՆԻՍԻՍ (Geslagen in de stad ‘Sis’). Sis is de naam voor de antieke hoofdstad van het koninkrijk, die, na de val van het Armeense koninkrijk door de mammelukken, totaal is vervallen. En mocht je je afvragen wat voor een schrift dit is; Armeens natuurlijk!

RobbinR Nederland
Lid
Lid

Bericht door RobbinR » 20 aug 2019, 02:52

George_III schreef:
20 aug 2019, 02:28
Geen denga inderdaad, maar een Takvorin van Levon IV. Beide zijn niet alledaagse namen die in elk geschiedenisboek staan. Zelfs het koninkrijk waar dit muntje is geslagen word vaak als voetnoot in de westerse literatuur vermeld. Maar daarom is het niet minder interessant! Het gaat om het koninkrijk Cilicisch-Armenië. Armenië slaat op de herkomst van het volk, want dit koninkrijkje lag zo’n 1000 kilometer westelijker dan de landgrenzen van het huidige land Armenië. Het lag namelijk, zoals de naam al zegt, in Cilicië. Cilicia was reeds een Romeinse provincie in het zuiden van wat wij tegenwoordig Turkije noemen, maar de naam voor de regio stamt al uit het eerste millennium voor Christus. Nadat een groot deel van de Armeniërs uit hun thuisland werd verdreven door invasies van zowel de Turken als de Mongolen, vonden zij in dit gebied, onder de jurisdictie van de Byzantijnen, een nieuw thuisland. In 1078 roept een zekere Ruben zich uit tot koning en is onafhankelijk Cilicisch-Armenië een feit. Uiteindelijk zou het tot 1375 blijven voortbestaan.

Dit muntje is dus geslagen door Levon IV (ook wel Leo), koning van 1320 tot 1341. Voorop (de tweede foto) staat de koning, zittend afgebeeld op zijn paard, met het omschrift ԼԵԻՈՆԹԱԳԱԻՈՐՀԱՅՈՑ (Levon, koning van de Armeniërs). Op de achterzijde inderdaad een leeuw met een kruis, en daaromheen: ՇԻՆԵԱԼ Ի ՔԱՂԱՔՆԻՍԻՍ (Geslagen in de stad ‘Sis’). Sis is de naam voor de antieke hoofdstad van het koninkrijk, die, na de val van het Armeense koninkrijk door de mammelukken, totaal is vervallen. En mocht je je afvragen wat voor een schrift dit is; Armeens natuurlijk!
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb de Takvorin opgezocht en volgens mij heb je 100% gelijk. Zelf had ik van alles bekeken en van alles dat ik had bekeken, vertoonde de Denga de meeste overeenkomsten met hetgeen ik had. Maar er bestaat ook zoveel dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is.

En wat gaat er een de hand van zo'n stukje zilver een nieuwe geschiedenis voor mij open. Mooi om te lezen.

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 20 aug 2019, 09:36

George_III schreef:
20 aug 2019, 02:28

Geweldig hoor, ik had hier ook nog nooit van gehoord of gelezen :thumb up:
Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren. :onfused:
Mvg, :) .

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”