Romeintje

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Romeintje

Bericht door Nieuwemunt » 12 apr 2019, 15:40

Beste leden,

Ik heb hier een niet al te beste romeinse munt, de munt weegt ongeveer 20 gram heeft een diameter van rond de 31.
Heeft iemand een idee ?
IMG_5926.jpg
IMG_5927.jpg
Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Romeintje

Bericht door George_III » 13 apr 2019, 13:04

De buste is onmiskenbaar Antonius Pius, en hoewel de naam van de godheid op de achterzijde niet perfect te lezen is, gaat het hier duidelijk om Salus, te herkennen aan het object in haar rechterhand in combinatie met dit specifieke altaar. In de Romeinse mythologie was Salus namelijk de dochter van Asclepius, de god van de geneeskunde en medicijnen. Zijn persoonlijke attribuut, een staf met daaromheen een slang (Esculaap), staat zelfs tegenwoordig nog in verband met de geneeskunde. Deze slang, wezens gezien door de antieken als zijnde brengers van genezing, wederopstanding en wijsheid, was belangrijk bij de genezingsrituelen van Asclepius en was dus een belangrijk object van vereering. Daar komt Salus om de hoek kijken. Hoewel ze zelf al een kleinere godheid was, van de veiligheid en het welzijn om precies te zijn, was haar belangrijkste taak in het Grieks-Romeinse pantheon het verzorgen en voeden van de slang van haar vader. Dit deed ze door middel van een Patera, een soort ondiep bord, welke ze op deze munt in haar rechterhand heeft. De slang zit om het altaar gewikkeld, al zijn er stempels waar dit iets kunstzinniger is weergegeven. Het object in haar rechterhand is op deze munt ietwat lastiger te identificeren, maar is op andere munten van dit type duidelijk een roer. Dit word geïnterpreteerd als staande voor de ‘koersvastheid’ die zij kon brengen in de vorm van gezondheid, veiligheid en welzijn.

Gezien het gewicht en het blootshoofdse portret op de voorzijde gaat het hier om een Sestertius. Het exacte omschrift op de voor- en achterzijde kan ik helaas niet meer lezen, en gezien we uit de imperiale proclamaties de datering moeten halen kan ik er geen exacte datum aan plakken helaas. Dit type is lang geslagen in veel verschillende stijlen, maar zonder de nummertjes achter de COS en IMP kan ik hem dus niet verder dateren. Leuke munt!

Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 13 apr 2019, 16:49

Bedankt voor je reactie en een mooi stuk geschiedenis. Ik ga de munt nog eens goed onder de loep nemen.
Nogmaals dank.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 13 apr 2019, 17:04

Prachtig gewoon , top klasse ! :klap:
Groeten Luc

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”