Ferdinand van Beieren.

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
vutter Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Ferdinand van Beieren.

Bericht door vutter » 05 mar 2019, 16:00

Beste leden,
Ik heb een munt van Ferdinand van Beieren 1641 met een afwijkende rand tekst.
Aan de keerzijde (FB) staat in de tekst: DVX.BVL.MAR.FRANCH.CO.LO. Zo staat het in een catalogus vermeld.
Bij mijn munt staat daar nog achter: HOR.
Mijn vraag is: is dit een gewone munt of is deze ergens anders geslagen?
BVD. voor het meedenken.
Vrgr,Ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Ferdinand van Beieren.

Bericht door CorioCoins » 06 mar 2019, 01:22

Op duiten.nl (pannekeet) wordt deze LUI.60: Liard (koper)(de Chestret 622/624 - Dengis 1065/1066) ook omscheven :

VOORZIJDE : Met bonnet gekroond en gevierendeeld wapen met hartschild gelegen op een schuin kruis gemaakt van een staf en een degen, de bonnet onderbreekt de tekst. In kwartier 1 en 4 het wapen van Palatinat (leeuw) en in kwartier 2 en 3 het wapen van Beieren (ruiten), het hartschild is het wapen van Bouillon. Aan weerszijden van het wapen de cijfers van het jaartal. Het wapen heeft minder versieringen dan type LUI.58.

TEKST: . / FERDINAND. D. G. EP. LEOD. / . (of variant). Dit is voluit: Ferdinandus dei gratia episcopus Leodiensis. Dit betekent: Ferdinandus, bij Gods gratie bisschop van Luik.

KEERZIJDE: Met een bonnet gekroonde letters F B (van Ferdinand van Beieren) gescheiden door het perron van Luik en rozetjes.

TEKST: DVX. BVL. MAR. FRANCH. CO. LO. HOR (of variant). Dit is voluit: dux Bulloniensis marchionis Franchimontis comes Lossensis Hornensis. Dit betekent: hertog van Bouillon, markies van Franchimont, graaf van Loon en Horne.

vutter Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door vutter » 06 mar 2019, 11:20

Bedankt Bert voor deze uitgebreide determinatie betreffende de munt. Als detectorist ben ik niet in het bezit van dure munt boeken.
In Oord en Duit uit Noord en Zuid kan ik wat info halen wat munten betreft.
Wel heb ik een meter aan boeken over opgravingen en gebruiks voorwerpen.
Vrgr,Ed.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 06 mar 2019, 14:31

Hier heb je ook geen duur boek voor nodig, zoals CorioCoins al aangeeft haalt hij deze info van www.duiten.nl. Een fantastische site voor de kopergeldverzamelaar (en detectorist die af en toe een duit vindt), en helemaal gratis, dus voeg hem meteen toe aan je favorieten!

Adriaan Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 06 mar 2019, 14:44

Met de komst van eBooks kan je dure boeken aanschaffen voor een sterk gereduceerd tarief tov de papieren variant.
Het is ook nog eens makkelijker zoeken vind ik persoonlijk.

vutter Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door vutter » 07 mar 2019, 16:50

Spatbord en Adriaan,
bedankt voor deze tips, heb ik wat te doen de komende tijd. Heb een paar honderd duiten en oorden om na te kijken.
Ik kijk alleen in 'Oord en Duit uit Noord en Zuid " , leuk boekje maar ik vind niet alles wat een goede DTM. nodig heeft.
Vrgr,Ed.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mar 2019, 20:33

Mocht je hulp nodig hebben ik help graag zeker als ze in mijn omgeving zijn geslagen (Maastricht, Gronsveld, Rekem etc.)

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”