Hulp gevraagd bij DTM (Byzantijns?)

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
CorioCoins
Donateur
Donateur

Hulp gevraagd bij DTM (Byzantijns?)

Bericht door CorioCoins » 10 mar 2019, 19:12

Het opruimen van mijn nog te determinerenbakje heeft ook weer het volgende puzzeltje opgeleverd

Voorzijde: Koning met staf tussen (?? hebreeuwse tekens??)
Keerzijde: Open kruis tussen krans en letters

Materiaal : Laag brons gehalte
Gewicht : 3,586 gram
Diameter : 22,32 mm
IMG_0002.JPG
IMG_0001.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Hulp gevraagd bij DTM (Byzantijns?)

Bericht door George_III » 10 mar 2019, 20:32

Niet byzantijns! Wel dezelfde tijdsperiode, maar in mijn opinie vele malen interessanter dan de standaard Byzantijnse types. Zegt de naam Armah iemand iets?

Armah regeerde tussen 614 en ongeveer 630 AD. Op de munt duidelijk christelijke iconografie, zowel een kruis op de achterzijde als in de scepter van de koning op de voorzijde. De munt is echter geslagen op een plek die de meeste mensen tegenwoordig niet direct associëren met het christendom: Ethiopië. Om precies te zijn in Axum, een christelijke enclave die enkele honderden lang zou bestaan. De muntslag begint in Axum rond 270, in eerste instantie zonder christelijke iconografie, maar nadat het christendom de staatsreligie word in de jaren twintig van de vierde eeuw met afbeeldingen van het kruis in vierpas, palmtak, Golgotha en dergelijke. Behalve deze fascinerende context is er echter nog een reden dat de munten van Axum (ook wel getranslitereerd als Aksum trouwens) erg in trek zijn bij numismaten. Bij uitgifte zullen de koperen munten niet geheel koperkleurig zijn geweest, verschillende onderdelen van de beeldenaar zullen verguld zijn geweest! Bij dit type bijvoorbeeld de binnen cirkel van het kruis; bij andere de scepter, kroon of een gehele buste. Een van s ’werelds eerste bimetalen munten dus! De exacte reden hiervoor is het onderwerp van veel speculatie, maar waarschijnlijk als 'display of wealth' alsmede religieuze doeleinde. Stukken met een compleet vergulding zullen dan ook een flinke stijging in waarde hebben! (bij jouw stuk is het helaas volledig verdwenen).

Het schrift is Ge’ez, een fascinerend Ethiopisch schrift, ver verwant aan het Hebreeuws inderdaad, maar toch wel een stukje anders. Hoe dan ook, om jouw munt even goed te beschrijven: Koninkrijk Axum, koning Armah (614-630). AE22. Voorzijde: Koning Armah zittend op troon met kruisvormige scepter en troon. In Ge’ez daaromheen: 'Koning Armah'. Achterzijde: Kruis in palmkrans (normaliter verguld centrum). In Ge’ez daaromheen: 'Vreugde aan het volk.'

Leuk muntje! Zeker niet iets wat je dagelijks ziet!

Mika

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 10 mar 2019, 21:00

Super bedankt voor je reactie wat een verhaal weer Mika en die vergulding heb ik dus zelf deels verprutst.
Lees --> laag bronsgehalte, deze conclusie had ik dus omdat de munt voor determinatie blauwig was en in eerste instantie dacht dat het een loodje was en zag nog erger uit dan deze foto.
IMG_0057.JPG
Omdat er toch wel een aantal witte (bronsrot) plekjes zaten en ondetermineerbaar was heb ik besloten deze te reinigen ook dat gaat dus wel eens fout :-( maar wat een verhaal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 10 mar 2019, 21:37

Als aanvulling heb ik nog kunnen vinden dat onder deze koning de laatste muntjes zijn geslagen:

Armah is de laatste Aksum Koning waarvan bekend is dat hij munten heeft geslagen. Tegen de laatste de helft van de 7e-eeuwse islamitische overvallers had de Rode Zee handelsroute afgesneden waarvan de welvaart van Axum afhing, en het koninkrijk begon langzaam te verloederen (vrij vertaald vanaf wildwinds)

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 10 mar 2019, 21:47

Klopt als een bus ;). Er zijn nog wel wat anonieme muntjes geslagen waarvan we de exacte datum niet weten, maar stilistisch gezien moet deze eerder in de vierde of vijfde eeuw worden geplaatst. Zonde van die vergulding inderdaad, maar nog steeds is dit een zeer goed leesbaar stuk in tegenstelling tot vele andere muntjes uit Axum. Persoonlijk vind ik de zilveren munten van Axum met vergulding het allermooiste, maar helaas zijn die ook niet zo heel betaalbaar….

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”