Barbaartje?

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Barbaartje?

Bericht door George_III » 15 jun 2015, 18:51

Ik was even mijn lage kwaliteit laat-Romeintjes aan het identificeren, toen ik dit muntje tegenkwam. De stijl van de afbeelding kwam mij meteen niet Romeins over: De armen van de godin zijn te lang, het borstbeeld klopt niet en de letters zijn niet netjes. Dit, en het feit dat er nog een soort giet-overblijfseltje (zo noem ik het maar even) opzit, deed mij denken dat het een Barbaarse imitatie is van een Romeinse munt is (waarschijnlijk Tetricius I of II). Hier en hier staan er een stel afgebeeld en ik moet zeggen dat er een aantal tussen staan waarop mijn munt erg lijkt. De munt is een Zuid-Franse bodemvondst (niet door mij), weegt 1.25 gram en is zo'n 10 mm in diameter. Dus wat denken jullie; een gewone, versleten Romein of een barbaarse imitatie (of toch iets heel anders)?
img189.jpg
Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Barbaartje?

Bericht door George_III » 24 jun 2015, 16:58

Hier nog eentje die ik wou laten zien. Van deze weet ik het bijna 100% dat het een barbaarse imitatie is, maar toch, iemand anders mening kan nooit kwaad.
img192.jpg
Op het eerste gezicht niet eens zoveel mis mee; het borstbeeld is slechts niet helemaal netjes en de ogen en neus zijn tamelijk groot. Op de achterkant is er echter iets geks aan de hand. De afbeelding is een paard, met zijn kop naar beneden, waarop het hoofd van waarschijnlijk een Keizer ligt ! (waarschijnlijk een imitatie van dit type, zie deze link voor een voorbeeld) Ook het omschrift is tamelijk raar, ik maak er zo iets van als: 'CCTIOL .. V'. Het gewicht is 0,39 gram, diameter rond de 10 mm. Lijkt mij een duidelijk exemplaar van een barbaarse imitatie, maar wat vinden jullie?

Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”