Constantius Gallus (en Constantius II)

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

bjornie
Nieuw lid
Nieuw lid

Constantius Gallus (en Constantius II)

Bericht door bjornie » 25 jan 2015, 15:07

Als dank voor de hulp bij de identificatie van mijn romeinse munt van Constantius Gallus volgt hier een stukje over deze Caesar. Hiermee dus ook meteen mijn eerste forumbericht over een dictator.

De geïdentificeerde munt: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=221&t=15039

Zijn leven
Constantius Gallus werd in 324/325 geboren als telg binnen de Constantijnse dynastie. Hij was een neefje van Constantijn de Grote en een neef van Constantinus II. Omdat hij tijdens zijn jeugd nogal kwakkelde met zijn gezondheid, werd hij gespaard tijdens de vele familievetes en machtsbeluste moordpartijen. Niemand zag hem immers als bedreiging. Misschien dat dit heeft geholpen bij het besluit van Constantinus II om hem Caesar (of onderkeizer) te maken. Gallus was verantwoordelijk voor het Oostelijk deel van het Romeinse Rijk, terwijl Constantinus II zelf op veldtocht ging in Gallië tegen de tegenkeizer/usurpator Magnentius.

Gallus' beleid was niet erg populair bij zowel de lagere als de hogere sociale klassen. Hij liet een Joodse opstand bloedig neerslaan, hij hield een groot leger in stand en vocht naar verluid tegen een Perzisch leger en zijn beleid rondom slechte graanoogsten faalde. De hoge kosten van zijn plannen werden vooral betaald door de lagere klassen en hun onvrede wist hij richting de aristocratie te kanaliseren. Het resultaat was dat er geprobeerd werd om hem af te zetten. Hij kwam er echter achter en liet verschillende hoogstaande inwoners (ook onschuldige) executeren.

De executies bleken echter te veel voor Constantius II, helemaal omdat Gallus zich enkele keren al had gedragen als medekeizer i.p.v. als slechts een onderkeizer. Met een list wist hij Gallus naar Milaan gelokt, omdat hij zelf al door had dat hij niet voor gewone redenen zou worden teruggeroepen. Daar zou hij tot medekeizer (Augustus/Imperator) worden gekroond. Echter, nadat hij aankwam werd hij gearresteerd en ondervraagd door enkele hoge ambtenaren en door Constantius II ter dood veroordeeld. Hij stierf door onthoofding.

Kenmerken op munten

Voorzijde:
  • Hij is baardloos
  • Hij kijkt meestal naar rechts
  • Hij draagt meestal een toga op de munten
  • Zijn munten zijn vrijwel allemaal in het Oost-Romeinse rijk geslagen
Keerzijde
Voor de keerzijde geldt dat er meerdere varianten zijn, maar dat er eigenlijk maar enkele thema's zijn.
  • Hij staat met twee labari (standaards met chi-ro teken erop)
  • Er ligt een gevallen ruiter die door een soldaat vanaf de rechterkant met een speer wordt gestoken
  • Hij staat met een labarum in zijn ene hand en met een overwinningsteken in zijn andere hand
Bonus
Nadat ik de Constantius Gallus munt had geïdentificeerd ben ik op zoek gegaan naar informatie over een andere munt die ik in hetzelfde lot had gekocht. Deze was gelukkig een stuk makkelijker. Zoals misschien te zien is op de foto staat er een deel van de tekst: 'CONSTANS PFA VICTORIAE DD AVGG Q NN'. Na de keerzijde vergeleken te hebben met andere munten werd duidelijk dat het bleek te gaan om de 'Constans RIC VIII 195'. Deze munt is van Constantius II, dus van de keizer die Constantius Gallus onderkeizer maakte én hem na enkele jaren liet executeren.

De muntinformatie heb ik op basis van eigen observatie opgesteld en gebaseerd op foto's van een veelvoud aan webpagina's (ebay, google afbeeldingen, wildwinds.com, etc.). De bijgevoegde foto's heb ik trouwens zelf gemaakt van munten die in mijn bezit zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bjornie
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Constantius Gallus (en Constantius II)

Bericht door bjornie » 25 jan 2015, 16:05

Nu dus het hele stuk. Er ging iets niet helemaal goed met het opstellen, waardoor een deel al online kwam te staan.

Groeten,

Björn :D

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 25 jan 2015, 17:17

Leuke bijdrage! :klap: :thumb up:

bjornie
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door bjornie » 25 jan 2015, 17:39

Dankjewel! :thumb up:

Het delen van de informatie achter de munten is eigenlijk net zo leuk als het ontdekken van de verhalen achter de munten zelf.
Ik was blij verrast dat het om deze munten bleek te gaan, niet alleen omdat ik maar 1,- euro per stuk heb betaald, maar ook omdat het qua dictaturen eigenlijk niet beter kan passen binnen m'n verzamelgebied. :D

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 26 jan 2015, 10:21

Mooi stuk informatie, en zeer aangenaam om te lezen :thumb up: :thumb up:

Mooie munten ook, en wat betreft het verzamelgebied dictaturen: dan kan je volgens mij het gehele Romeinse oeuvre aan munten verzamelen ;)
Ik zie uit naar een volgend stuk van jouw hand :)

Gr, Stephan
Laatst gewijzigd door Stephan O op 26 jan 2015, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

bjornie
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door bjornie » 26 jan 2015, 13:09

Hallo Stephan,

Dankjewel!

Sowieso het Romeinse Keizerrijk, maar er valt over het democratisch gehalte van de Romeinse Republiek te debatteren. (Ook wanneer je de dictators voor één of enkele jaren meetelt)
Ik moet nog even denken over welke dictator ik de volgende keer wat ga schrijven.

Met vriendelijke groeten,

Björn

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 13 mar 2015, 00:41

Misschien nog een leuke toevoeging:
img117.jpg
Hier nog een muntje van de keizer Constantius II, uit eigen collectie. Het is een AE 3, met mintmark SMKZ (uit Cyzicus, een stad in noord Turkije), geslagen tussen 341 en 346 A.D, dus voor de dood van Gallus. Persoonlijk ben ik erg fan van deze patina, lijkt net op een soort zwart-figurige vaas zo :thumb up:

Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 13 mar 2015, 07:51

Dat is ook een mooi muntje, inderdaad net een oud-Griekse amfora ;)

Heb je ook enig idee van de 'gelauwerde' tekst op de keerzijde?
volgens mij staan er vaag vier regels. Waarvan ik alleen de eerste en derde regel een beetje kan lezen:

VOT
X ..
MVIT
X X X

De overige lijken me X-en, maar weet het niet zeker. en op de '..' staat ook nog 1 letter.
Het mintmark is nog maar half te zien onderaan, wel een lang mintmark, was dat gebruikelijk in die tijd?

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 15 mar 2015, 16:03

De tekst is in drie regels: VOT(is) XX MVLT(is) XXX. Hetgeen betekend dat de keizer zijn eed om twintig ( XX = 20) jaar te regeren goed heeft afgerond, en dat hij een nieuwe eed heeft afgelegd om 30 (XXX = 30) jaar goed te regeren. Dit soort teksten komen vaak voor op bronzen munten van de Constantijnse familie en zijn een goede hulp bij het determineren van munten. Een keizer die maar tien jaar geregeerd heeft, zal dit soort munten niet slaan, hoogstens een VOT X MVLT XX. Het mintmark staat er inderdaad maar half, maar als je goed kijkt kun je nog net de eerste drie letters (SMK) lezen. In totaal had het romeinse-rijk meer dan 600 mints (!), dus lange mintmarks waren wel essentieel (moet er wel bij vertellen dat niet elke stad die munten sloeg een mintmark had). Een probleem was ook dat sommige steden meer dan één mintmark hadden. Het Romeinse London had bijvoorbeeld: L, LI, LN, LON, ML, MLL. MLN, MSL, PLN, PLON, AVG, AVGOB en AVGPS als mintmark.

Als mensen het leuk vinden kan ik nog wat meer van mijn Romeinen laten zien, mocht daar interesse in zijn.

Groet,

Mika

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”