Guldens niet geslagen. Waarom?

Plaats hier alle informatie, weetjes, vragen, etc. over de Nederlandse koninkrijksmunten tussen 1806 - 2001

Moderator: maarten89

munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Guldens niet geslagen. Waarom?

Bericht door munt9490 » 29 jun 2011, 23:36

Ik was net nog even bezig om in excel me overzichtje af te maken van munten voor juliana tot willem 1 aangezien ik aan dat gebied wil beginnen. De info heb ik uit een munt koerier getoverd dus als ik nu foute dingen zeg dan hoor ik het graag.

Ik heb alle munten dus in een overzicht geknalt en dan kom ik tot de volgende conclusie.

1815, 1816 Geen guldens aangemunt onder Willem 1
1833,34,35,36,38,39 Geen guldens aangemunt onder willem 1
1888 Geen guldens aangemunt onder Willem 3

Aangezien ik er nog niet in thuis ben kan er wellicht een hele verklaarbare reden zijn waarom 1815 en 1816 niet zijn aangemunt. Maar eigenlijk mijn grote vraag is vanaf 1817 is bij willem dus begonnen met guldens slaan en dat houd dan op in 1833 en dat houd dan voor een aantal jaren op. Wat is daarvan de reden geweest ? Dat je een jaar niks doet kan ik nog misschien wel wat bij bedenken, we hebben het nu over een decenium waarin maar 4 jaren worden geslagen. Was er zoveel geld in omloop dat er niet bij geslagen hoefde te worden of is er een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis geweest waarvan ik neit op de hoogte ben ?

Ik hoop dat iemand dit weet en mij weer iets kan bij brengen, misschien wel een stukje oud hollandse geschiedenis !

groeten munt 9490 !
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Re: Guldens niet geslagen. Waarom?

Bericht door Lumi » 29 jun 2011, 23:50

In het boek "De muntslag ten tijde van Koning Willem I"staat veel informatie omtrent je vraag.

Boek wordt regelmatig op E-bay, maar ook op andere sites aangeboden oa hier: Boek
Misschien is het voor sommige saai leeswerk, maar je komt wel het een en ander te weten :thumb up:

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Guldens niet geslagen. Waarom?

Bericht door Munthunter » 21 sep 2011, 21:02

Er zal op bepaalde momenten (lees jaren) geen behoefte zijn geweest aan nieuwe munten en daardoor kan het zijn dat er een bepaald jaar geen munten van dat jaar zijn geslagen van een bepaalde denominatie. Natuurlijk kan het dan wel zijn dat er van andere denominatie meer munten zijn aangemunt.

Daarnaast kan ook het materiaal een drempel zijn geweest. Aangezien de zilverprijs schommelt (en dit was destijds ook het geval) mag je ook denken dat het niet slim/rendabel was om bepaalde denominaties aan te gaan munten, want dit was te duur.

Allemaal ideën die nu bij mij op borrelen en 'shoot me' als ik het mis heb ... :)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Koninkrijk Nederland 1806 - 2001”