Stuiverset Wilhelmina - Willem III (klein maar fijn)

Plaats hier alle informatie, weetjes, vragen, etc. over de Nederlandse koninkrijksmunten tussen 1806 - 2001

Moderator: maarten89

Dieks
Nieuw lid
Nieuw lid

Stuiverset Wilhelmina - Willem III (klein maar fijn)

Bericht door Dieks » 06 sep 2015, 14:04

Ik heb onlangs in Apeldoorn bij de kofferbakverkoop een aantal leuke munten op de kop kunnen tikken voor een schappelijke prijs.

Hierbij heb ik ook een Stuiverset gekocht van Wilhelmina en Willem III. inclusief een certificaat van echtheid.

Het betreffen twee stuivers:
De kleinste munt van het Koninkrijk: 5 cent Willem III 1863
Het avondkwartje: 5 cent Wilhelmina 1908

De munten, waarde en historie kan ik vinden in mijn boeken. Maar de set kan ik helaas nergens vinden. Het is een set van Het Nederlandse Muntenhuis, maar ook zij hebben dit niet op hun website staan.
Kan iemand mij wat informatie verschaffen over deze set?

Ik heb wel wat twijfels over de kwalificatie van de munten in het certificaat, de 5 cent van Willem III is namelijk heel erg mooi (vind ik) en de parelrand is ook nog erg goed te zien, ik zou hem kwalificeren als Prachtig.
Jullie een mening?

Groet, Didié

Hier wat foto's van de set:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Stuiverset Wilhelmina - Willem III (klein maar fijn)

Bericht door Thomas » 06 sep 2015, 14:25

Het kwalificeren van munten is iets persoonlijks. De stuiver van Willem III die wordt genoemd zou ik niet direct als prachtig kwalificeren. Bij een prachtige munt zijn de baard, haar en wenkbrouwen scherp weergegeven. Dat is bij deze munt niet het geval. Het kan misschien aan de foto liggen, maar ik zal de munt tussen Fraai en Zeer Fraai kwalificeren. Maar zoals ik al zei, kunnen de meningen hierover verschillen. Naar mijn mening is dit ook niet erg belangrijk, zolang de eigenaar van de munt maar tevreden is en een schappelijk bedrag voor de munt betaald heeft. Zolang de munt in de verzameling blijft en niet de verkoop in gaat, maakt het niet uit welke kwaliteit men eraan hangt.
Laatst gewijzigd door Thomas op 06 sep 2015, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelaar van:
Nederlands Koninkrijk: Willem III en Wilhelmina (vanaf zf+), Juliana (unc) en Beatrix (unc)
Euromunten: 2 euro CC (unc), jaarsets Nederland en Finland (unc) en de verzamelaarsmunten van Nederland 5 en 10 euro (proof)

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 06 sep 2015, 16:30

Ik ben ook van mening dat 'prachtig' veel te hoog gewaardeerd is voor de stuiver van Willem III. Als ik de afbeelding vergelijk met de muntalmanak, dan denk ik dat Fraai een juiste kwalificering is. Het andere stuivertje vind ik wat beter: Zeer Fraai.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 06 sep 2015, 16:59

Op beide certificaten staat ook zeer fraai...
Maar dat vind ik zelfs al overgewaardeerd, maar dat kan ook aan de scans/foto's liggen.

Als u zelf tevreden met de muntjes is dat natuurlijk het belangrijkste.

Nu misschien de rest van de stuivers van willem III en wilhelmina nog op de kop tikken voor een zacht prijsje?
Wellicht een goede tip om op de forummarkt te kijken er is een forumlid
die de complete serie Wilhelmina stuivers te koop heeft staan :angel:

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 06 sep 2015, 19:12

Ik zou de munten kwalificeren op ruim fraai, hoewel de foto's niet al te scherp zijn.

De waarde van deze set zou ik willen taxeren op €3,50.

Terug naar “Koninkrijk Nederland 1806 - 2001”