Varianten

Plaats hier alle informatie, weetjes, vragen, etc. over de Nederlandse koninkrijksmunten tussen 1806 - 2001

Moderator: maarten89

spatbord
Donateur
Donateur

Varianten

Bericht door spatbord » 04 mei 2015, 09:51

Heeft iemand enig idee op basis waarvan men besluit een variant wel of niet in de muntalmanak op te nemen?

Gezien zo'n beetje elke koninkrijksverzamelaar de muntalmanak gebruikt, maakt dat nogal een groot verschil. Veel mensen zullen alleen een variant in de verzameling opnemen als hij in de muntalmanak staat. Dit leidt er toe dat er in mijn ogen af en toe absurde bedragen worden gevraagd (en betaald!) voor sommige varianten, terwijl anderen juist geheel onder de radar doorvliegen.
Zo had Jan Koevoets laatst een hele serie varianten van de stuiver 1850, waarvan de Muntalmanak maar 1 versie kent. En nu viel het me op dat MPO in de aankomende veiling een variant van de stuiver 1848 heeft, welke wel in de almanak wordt opgenomen. Dat komt MPO goed uit, want nu kan de hoofdprijs gevraagd worden. De normale variant in ZF: inzet 1000 euro. De nieuwe variant in ZF: inzet 10.000 euro. Hij wordt omschreven als de variant ZONDER positiestreepje. Nou ben ik misschien blind, maar ik zie zelfs op de redelijk uitvergrote foto's dat streepje niet staan bij de normale variant (de variant MET positiestreepje...) Er zit ook een verschil in het omschrift op de keerzijde, dat zie ik dan weer wel. Maar goed: waarom is dit vermeldenswaardig in de almanak, maar de stuivertjes 1850 niet?

(Overigens is de stuiver 1848 ook weer zo'n munt die wel erg vaak op veilingen voorbij komt voor iets wat geacht wordt zeer zeldzaam te zijn. Ze komen veel vaker voorbij dan bijv. een stuiver 1827B of 1828B)

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Re: Varianten

Bericht door Koevoets numismatics » 04 mei 2015, 10:17

Zal ik een topic maken met varianten van de stuiver 1850?

Het handboek van Schulman geeft overigens al meer varianten aan dan de almanak. Zo had ik onlangs ook de daarin genoemde 4 versies van de cent 1916 in de veiling.
Sommige varianten van koninkrijksmunten zijn na 1975 ontdekt, die staan dan weer niet in het boek van Schulman.

De varianten van het stuivertje 1850 heb ik zelf uitgepuzzeld. Ik ben een beetje op het spoor gebracht van de vele varianten Koninkrijk door xntriq-coins. Is een leuke zoektocht, maar kost wel tijd en je moet het spul ook maar toevallig voorradig hebben.

Ik denk dat er van mij in de toekomst nog wel meer varianten gaan komen die niet in de almanak staan. Ik ken de criteria niet die leiden tot opname in de almanak. Maar als ik de almanak zou uitgeven zou ik toch tenminste de varianten uit het Schulman handboek opnemen, die zijn zelfs al netjes genummerd. Van de stuiver 1850 staan er in het Schulman handboek 5 inclusief de 'normale'.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 04 mei 2015, 10:48

Koevoets numismatics schreef:Zal ik een topic maken met varianten van de stuiver 1850?
Dat zou wel leuk zijn! Geeft een mooie indruk van hoeveel varianten er kunnen zijn van een munt.

Ik heb alleen het Schulman handboek van 1945, daarin staan weer minder varianten dan in de latere edities. Zo staan daar geen varianten stuiver 1850 in. Het is wel opvallend dat sommige varianten wel in Schulman staan, maar niet in de almanak.
Lijkt erop dat een variant interessanter is om op te nemen als er maar enkele exemplaren van bekend zijn (en een van de NVMH handelaren deze toevallig in handen heeft), dan wanneer er veel van zijn. :)

merijn11
Donateur
Donateur

Bericht door merijn11 » 04 mei 2015, 13:12

ander voorbeelden die niet zijn opgenomen:
guldens 1955 en 1956 prooflike.

Blijf ik ook nog steeds heel apart vinden.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 04 mei 2015, 14:48

Indien je een topic wilt aanmaken jan zal ik zeer genegen zijn eraan mee te helpen...
Het blijft ook idd een lastig onderwerp zeker met betrekking tot de prijs...

Ook het verschil tussen een misslag en variant is soms lastig bijvoorbeeld de rijksdaalder 1980 dubbele kop.
Ik heb er zeker een stuk of 10 verschillende van maar allemaal overwegend grote verschillen en niet exact hetzelfde.
Dat maakt het lastig om te beoordelen en zeg daarom liever misslag dan variant van variant...

Feit is natuurlijk dat een vermelding in de almanak de meewerkende bedrijven een positie creeren waarbij de prijs door hen bepaald kan worden. Vaker niet in redelijkheid met de werkelijke zeldzaamheid...

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 04 mei 2015, 15:11

Zullen we dan een topic maken, waarin we zoveel mogelijk varianten opnemen? Dat iedereen weer kan aanvullen. Zo'n structuur met tabbladen lijkt me wel wat.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 04 mei 2015, 15:27

Voor mij is dat prima van wilhelmina tot beatrix heb ik wel een aantal varianten...
De meest zeldzame vind ik toch de cent 1963 met hoge a van juliAnA.
Met dank aan een oudforum lid heb ik deze mogen ontdekken.

Kilos centen heb ik uitgezocht en ik heb er meen ik 2 stuks slechts.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 04 mei 2015, 17:36

prima idee om hier een aparte topic van te maken.
Er zijn de afgelopen jaren diverse topics met varianten voorbij gekomen en als die gebundeld zijn, vind ik een goed idee, is gemakkelijker zoeken en te controleren of die variant al eens genoemd is.
Nu denk ik als eerste aan wilhelmina 25 cent 1948 met de beeltenis die op de munt van curacao voorkomt enz.

Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 04 mei 2015, 18:34

hierm schreef:prima idee om hier een aparte topic van te maken.
Er zijn de afgelopen jaren diverse topics met varianten voorbij gekomen en als die gebundeld zijn, vind ik een goed idee, is gemakkelijker zoeken en te controleren of die variant al eens genoemd is.
Nu denk ik als eerste aan wilhelmina 25 cent 1948 met de beeltenis die op de munt van curacao voorkomt enz.

Ina
Ina, bedoel je de 10 cent? Of bestaat deze variant ook bij de 25 cent?

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 04 mei 2015, 18:38

Ik ken ook alleen het dubbeltje

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 04 mei 2015, 18:41

Koevoets numismatics schreef:
hierm schreef:prima idee om hier een aparte topic van te maken.

Ina
Ina, bedoel je de 10 cent? Of bestaat deze variant ook bij de 25 cent?
Klopt, een vergissing van mij, het is inderdaad de 10 cent, van 25 cent bestaat die niet.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM » 06 mei 2015, 12:58

Gaaf plan mensen....
Ben zeer benieuwd :)
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar

Terug naar “Koninkrijk Nederland 1806 - 2001”