prueba trial essai probe cyprus

Plaats hier berichten over penningen die nog niet in de andere onderdelen zijn benoemd.
neozion
Donateur
Donateur

prueba trial essai probe cyprus

Bericht door neozion » 04 dec 2010, 17:42

Heb vandaag een grote lot met penningen gekocht. Daar zat ook een soort euro uit cyprus in.
De randschrift is "prueba trial essai probe" oftewel Test of Proef
Kan er bijna niets over vinden, alleen dat een munthandel wiens naam hier niet gesproken zal worden hem heeft
http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/munt ... Probe.aspx

Wie kan mij vertellen waarom dit een test of proef penning is en wat de betekenis van de penning is

Rob
† in memoriam †

Re: prueba trial essai probe cyprus

Bericht door Rob » 04 dec 2010, 18:50

Enkele bedrijven, waaronder het door jou genoemde, hebben er een vette broodwinning van gemaakt om dit soort particulier vervaardigde "schertsblik" voor heel veel geld te verkopen aan onnozelaars die denken daarmee echte euromunten aangeschaft te hebben. :(
Daarmee is, denk ik, alles wel gezegd.
VrGr,
Rob
Helaas is Rob Kooij op 6 augustus 2011 overleden

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 04 dec 2010, 19:43

Even voor de duidelijkheid. Ik heb hem niet bij de ruyter gekocht. 20 penningen op MP gekocht voor 13€ en deze zat er ook bij. Het is me nog steeds niet duidelijk door wie deze munt is uitgegeven en waarom.
Kan hem verder nergens vinden

Rob
† in memoriam †

Bericht door Rob » 05 dec 2010, 10:13

Eveneens even voor alle duidelijkheid: Deze schertspenning is zeer beslist géén munt.
Er zijn enkele particuliere bedrijven die dit soort flutrommel vervaardigen, onder andere in opdracht van het bedrijf in Klaaswaal. Wie precies dit Cypriotische blik heeft geproduceerd is volstrekt onbelangrijk omdat dit hoe dan ook geen officiële uitgifte is.
Het waarom van deze en dergelijke uitgiften heb ik al aangegeven in mijn vorige posting: Het verdienen van grof geld over de ruggen van onwetende verzamelaars. Ter illustratie de prijs die men in Klaaswaal (in de opruiming!!) alsnog voor deze nepper verlangt.
Tegen dit soort zwendelpraktijken kan niet vaak genoeg en niet luid genoeg worden gewaarschuwd. Daarom heb ik er ook een serieus probleem mee dat iemand zo'n stukje schertsblik als "munt" aanduidt.
VrGr,
Rob
Helaas is Rob Kooij op 6 augustus 2011 overleden

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 05 dec 2010, 11:56

Rob schreef:Eveneens even voor alle duidelijkheid: Deze schertspenning is zeer beslist géén munt.
Er zijn enkele particuliere bedrijven die dit soort flutrommel vervaardigen, onder andere in opdracht van het bedrijf in Klaaswaal. Wie precies dit Cypriotische blik heeft geproduceerd is volstrekt onbelangrijk omdat dit hoe dan ook geen officiële uitgifte is.
Het waarom van deze en dergelijke uitgiften heb ik al aangegeven in mijn vorige posting: Het verdienen van grof geld over de ruggen van onwetende verzamelaars. Ter illustratie de prijs die men in Klaaswaal (in de opruiming!!) alsnog voor deze nepper verlangt.
Tegen dit soort zwendelpraktijken kan niet vaak genoeg en niet luid genoeg worden gewaarschuwd. Daarom heb ik er ook een serieus probleem mee dat iemand zo'n stukje schertsblik als "munt" aanduidt.
VrGr,
Rob
Mijn fout, de naam munt is natuurlijk niet correct hier. Het is een penning (al vraag ik me dat ook af). :oops:

Van alle penningen die ik heb weet ik zo'n beetje de achtergrond. Van dit ding kan ik bijna niets vinden. Daarom mijn vraag.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 05 dec 2010, 12:00

Ik denk ook dat ook "penning" veel te veel eer is voor dat soort schroot, wat dat betreft is er niets toe te voegen aan de woorden van Rob

Luit

jezuss
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jezuss » 15 dec 2010, 20:00

neozion schreef:Even voor de duidelijkheid. Ik heb hem niet bij de ruyter gekocht. 20 penningen op MP gekocht voor 13€ en deze zat er ook bij. Het is me nog steeds niet duidelijk door wie deze munt is uitgegeven en waarom.
Kan hem verder nergens vinden
en dan nu een antwoord op de vraag.

aan het muntteken dat er op staat kun je zien dat ze zijn uitgegeven door Bayerisches Münzkontor Göde.
ze zijn uitgegeven met veel verschillende landnamen en verschillende jaartallen.
hier kun je afbeeldingen van deze series zien:
http://www.jezuss.nl/specimen-euro.htm

ze zijn uitgegeven als 'voorbeeld' hoe de euro's van die landen zouden kunnen gaan uitzien.
omdat het particuliere uitgiften zijn, en niet van een 'beroemde ontwerper', worden deze 'ontwerpen' natuurlijk nooit voor echte euro's gekozen.

groetjes,

peter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 dec 2010, 20:11

Mooie aanvulling Peter!

Verder ben ik net als Rob, Luit en wellicht vele andere een fel tegenstander van deze uitgiften. Ik vraag mij af of het doel daadwerkelijk is om mensen te laten zie hoe de echte euromunten er uit zouden kunnen gaan zien. Ik denk eerder dat het zoveel mogelijk mensen geld uit de zak kloppen ten gunste van de verkopers het grootste doel is. En ja de opruimingsprijs van familie de R. is ronduit belachelijk.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

jezuss
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jezuss » 15 dec 2010, 20:20

ik vind het leuke penningen, maar je moet ze niet kopen bij uitgifte. dan zijn ze veel te duur.
op ruilbeurzen en op ebay kun je ze nu voor een paar euro per setje kopen.

peter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 dec 2010, 20:37

Munthunter schreef:Ik vraag mij af of het doel daadwerkelijk is om mensen te laten zie hoe de echte euromunten er uit zouden kunnen gaan zien. Ik denk eerder dat het zoveel mogelijk mensen geld uit de zak kloppen ten gunste van de verkopers het grootste doel is.
Ik vraag me dat niet af, ik weet wel zeker dat dat eerste niet zo is, het enige doel is veel geld verdienen!
Als je ziet voor welke landen en streken ze dit soort rotzooi hebben uitgegeven, zijn er vele bij waarvan 100% zeker is dat er nooit euro's zullen worden uitgegeven.
Dit soort sets zijn ook vooral uitgegeven toen alles waar euro of iets dergelijks op stond onmiddellijk werd aangeschaft door verzamelaars.
Nu die hype voorbij is worden dit soort sets volgens mij ook vrijwel niet meer uitgegeven.

Luit

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 15 dec 2010, 21:00

mensen kiezen deze penning te kopen omdat
ze het een leuk iets vinden.
tja ,dat je voor deze prijs een mooie zilveren munt
uit kan kiezen,is ontwetendheid.
nep is nep,schertz,namaak,prularia,mensen blijven troep kopen.
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes see you ,somewhere....

Terug naar “Overige penningen”