Ben vandaag even langs het lokale muntwinkeltje geweest, en heb daar de penning eens laten zien. De beste man pakte er meteen een boek bij, ik meen me te herrineren:
Herdenkingsmunten & Penningen van Nederland 19.. t/m 1989 van Mevis ? 1989 was tevens ook het laatste jaar dat dit boek was uitgegeven, en hier zijn daarna geen niewe edities van bijgekomen. Op een van de eerste pagina's stond hij al meteen, in de versies: Goud, Zilver & Brons, Allemaal 39 mm. maar er stond geen gewicht bij apart aangeven
Die van mij is precies 23 gram, maar de vraag is nu of die van goud of brons is ?

Ik ben dus even naar de juwelier gegaan, en deze vertelde me het is verguld! ?
Vervolgens naar zo'n lokale goudinkoop toko gegaan, en die zegt het is zilver....

En dat ik beter naar een muntenman kon gaan!
Ik snap er in ieder geval niets meer van, is het nu een vergulde bronzen munt, een zilveren vergulde munt? Of wat voor combinatie dan ook ?
Maar wellicht is het gewoon brons, want goud verkleurt niet zover ik weet.. en deze heeft wel wat vlekjes. Van de gouden versie waren tevens maar 51 oplages, zilver volgens mij ca. 1200 en van de bronzen ca. 1500. Ik ben er dus iets wijzer van geworden, maar heb ondertussen ook weer meer vragen
Ik denk dat ik jezuss maar eens een pb ga sturen
EDIT:
Dit was het boek dat ie gebruikte:
Kreuk/Mev. = W. de Kreuk & J. Mevius; Nederlandse Herdenkings- en Gelegenheidspenningen van Steden 1935-1989.