plantagegeld Nederlands Indie

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

plantagegeld Nederlands Indie

Bericht door koenmunten » 17 aug 2009, 12:43

Plantagegeld Nederlands Indie

Vroeger werd op tal van plantages in Nederlands Indie koloniën, het zogenaamde plantagegeld gebruikt. De arbeiders werden in dit geld betaald en daar konden ze bij de winkel van de plantage weer voedsel en spullen voor kopen.

Je hebt plantage tokens in allerlei maten, driehoekig, rond, vierkant en en tal van materialen, koper, messing, nikkel, zilver enz. enz.
Soms hebben de munten gaten of instempelingen.

Plantagegeld is erg zeldzaam en het wordt niet vaak aangeboden op Marktplaats of Ebay. Mocht je plantagegeld dubbel hebben en willen ruilen of verkopen neem dan even contact met met op.

Onderstaand een aantal afbeeldingen van plantagegeld:

Onderstaande token is van de Onderneming Argasari, een Kina-plantage op Java (Kina is de bast van de cinchonaboom en bevat kinine, een middel tegen de malariaziekte).
Afbeelding

Onderstaande token is van de Unternehmung Goerach Batoe, een tabaksplantage aan de oostkust van Sumatra.
Afbeelding

Onderstaande token is van de Unternehmung Poeloe Radja, een tabaksplantage aan de oostkust van Sumatra.
Afbeelding

De onderstaande "goed voor 1 gulden"-token is afkomstig van de Batjan-plantage van de Rotterdam - Batjan Cultuurmaatschappij.
Deze koffie, cacao en nootmuskaat producerende plantage was gelegen in de Molukken en bestond uit het eiland Moeari en de Obi-en Kekikenlawin Eilanden. Dit type token is waarschijnlijk het enige plantagegeld van de Molukken.
Afbeelding

Er is helaas ook veel vals plantagegeld in omloop. Onderstaand twee voorbeelden van valse tokens.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door koenmunten op 02 nov 2009, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

plantagegeld op catawiki

Bericht door koenmunten » 13 sep 2009, 21:41

Beste mensen,

Op verzoek van Eric-t heb ik een aantal bij mij bekende plantagemunten op catawiki gezet. In de loop der tijd zullen er meer volgen, dus als je dit een interessant verzamelthema vindt kijk dan af en toe op:

http://www.catawiki.nl/search?q=plantagegeld

Als je zelf plantagemunten hebt, of afbeeldingen hebt van plantagegeld zet die er dan rustig ook bij.
Het is heel eenvoudig, je moet je even aanmelden en dat is in een minuutje gepiept en het plaatsen van afbeeldingen/omschrijvingen is ook heeel eenvoudig heb ik vanavond ondervonden.
Als je meer info over een plantagemunt nodig hebt stuur me dan even een mailtje met een foto/scan van de munt, want ik heb een mooie catalogus over deze munten en kan je dan aan nadere info helpen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 sep 2009, 03:41

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMooi :!:

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 15 sep 2009, 12:42

Fijn dat je ze mooi vindt! Komen niet allemaal uit mijn verzameling hoor, zijn ook een aantal afbeeldingen van munten bijv. van een internet veiling die ik nog zoek voor mijn verzameling en dat staat er dan ook meestal bij.
Heb jij nog plantagegeld Eric, wat je toe zou kunnen voegen? Of ken jij in jouw muntenvriendenkring nog mensen die het verzamelen?
Laatst gewijzigd door koenmunten op 18 sep 2009, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 18 sep 2009, 11:51

Helaas.. maar wat niet is kan nog komen. ken er nu eentje: dat ben jij! :D

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 18 sep 2009, 19:20

Tja het is echt een heel klein verzamelwereldje.

Gisterenavond nog een leuk plantagemuntje gescoord via Ebay voor weinig. Hij moet hier nog naar toe vliegen uit Spanje maar ik heb al wel een plaatje.
Het is een 25 cents muntje van The Netherlands India Sumatra Tobacco Company Limited. De J bij Jidia, schijnt zo te horen en volgens het boek is ie zeer zeldzaam. Ik heb 'm in ieder geval nog niet eerder gezien in de 3 jaar dat ik nu plantagegeld spaar.

Afbeelding

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 26 jan 2010, 14:31

Twee plantagemunten die recent op ebay voorbij kwamen:
AfbeeldingAfbeelding

Plantage Tjinta Radja Estate, 20 cents geelkoper, RR

AfbeeldingAfbeelding

Plantage Huttenbach & Co, 10 cents roodkoper, RRR

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 26 jan 2010, 14:51

Inderdaad een klein wereldje, maar wellicht dat jij er hier wat meer mensen voor kunt porren? ;)

In ieder geval komt er weer een schitterend muntje jouw kant op zie ik.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 26 jan 2010, 15:16

Het tweede muntje ging helaas voorbij op ebay :cry:
Ik had er wel op geboden maar typisch een gevalletje van de prijs gaat tig keer over de kop in de laatste minuut.

Omdat dergelijke muntjes zo zeldzaam zijn (ik had beide munten nog niet eerder gezien in de 3 1/2 jaar dat ik naar plantagegeld speur), plaats ik ook wel plaatjes van munten die ik niet heb kunnen bemachtigen.
Voor het overzicht van wat er zoal is. Net als bij de valse plantagetokens, die koop ik meestal ook niet, maar het is goed om te weten wat er zoal aan valse munten aangeboden wordt... want in het begin is het moeilijk ze van echt te onderscheiden.

Het is mijn wens om een plantagegeld site op te zetten, dat moet er in de loop van dit jaar toch van kunnen komen. Daarop wil ik dan zoveel mogelijk plaatjes zetten van mezelf, collega-plantagegeld-verzamelaars en internet (ebay, veilingen e.d.) om een zo goed mogelijk overzicht te krijgen van wat er aan origineel plantagegeld uitgegeven is en wat er zoal aan valse en fantasietokens te krijgen is.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 26 jan 2010, 15:19

Munthunter schreef:Inderdaad een klein wereldje, maar wellicht dat jij er hier wat meer mensen voor kunt porren? ;)

Gr. Jeroen
Ik ben flink aan het porren her en der maar het schiet nog niet echt op.
Wel in contact gekomen die bijna twee valse plantagemunten ging kopen maar daar op mijn advies van af gezien heeft. Ik heb hem geattendeerd op dit forum, dus hopelijk komt hij binnenkort eens buurten.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 09 feb 2010, 17:32

Zoeven kwam ik thuis en lag de muntkoerier op de deurmat.
Meteen even doorgebladerd.
Op bladzijdes 12 en 13 staat een artikel over plantagegeld m.b.t. hybride tokens (Soengai Diskey Estate)
en een token met dubbele instempeling (Silau). Interessant artikeltje.

De V op de token Silau is inderdaad een ontwaardingsteken, volgens mij weet Gerard dat zelf ook best wel.
Ik heb zelf ook nog ergens een token van Silau liggen met twee cijfers er op, weet alleen even niet of beide cijfers op de zelfde zijde
van de munt staan, zoals bij Pronk.
Maar ik weet nu in ieder geval waar de munt geleven is die toen net aan mijn neus voorbij is gegaan :)

Onderstaand een aantal voorbeelden van 1 dollar tokens van Silau met instempelingen/graveringen:
AfbeeldingAfbeelding

token 1: 1 dollar met doorboring op 12 uur, instempeling nr. 142 en de V als ontwaardingsteken. Deze token is vergelijkbaar met die uit de muntkoerier,
de laatste heeft alleen twee nummer ingestempeld.
token 2: 1 dollar met doorboring op 4 uur, blanco keerzijde in instempeling met twee nummers
token 3: 1 dollar met doorboring op 8 uur, blanco keerzijde en instempeling/gravering 'SANAN'. Van dit soort tokens met letters zijn slechts enkele
exemplaren bekend (SANAN en SANANAN).

Waarschijnlijk werden de nummers/namen gebruikt voor verschillende afdelingen/groepen arbeiders op de plantage.

Op korte termijn komt er als het goed is nog een artikeltje over plantagegeld in de muntkoerier van Lansen zelf.
Waarin een aantal speciale tokens beschreven zullen worden, aanvullingen op zijn boek.

Surfend op internet kwam ik nog een plantagetoken tegen met een dubbele instempeling (en vandaag 1/4/2010 nog een van Tenom rubber),
hierbij is de grote overeenkomst in de type stempeling van de letters opvallend, zelfde type J, een nummer en onder de streep 50:
AfbeeldingAfbeelding

Plantage: London Borneo Tobacco company, 1 dollar geelkoper (RR), uitgegeven voor 1896, Van dit type heb ik nog niet eerder een token met
instempelingen gezien, wordt ook niet genoemd in het plantagegeldboek van Ad Lansen, wellicht erg bijzonder.
Ik heb 'm vanmiddag de afbeelding gemaild, mocht daar nog een leuke ractie op komen dan laat ik het nog weten :D
--> na een maandje reizen is de token London Borneo Tobacco company, 1 dollar geelkoper (RR), uit Australie gearriveerd. Hij is in ieder geval echt!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 12 apr 2010, 14:18

Voor de liefhebbers van plantagegeld of munten in het algemeen :) die nog niet weten dat er een nieuwe site geboren is kijk eens op:

www.plantagegeld.nl

De komende weken zullen nog tientallen afbeeldingen van plantage tokens geplaats worden. Mocht je afbeeldingen hebben die er nog niet op staan neem van svp even contact met me op. Dat geldt natuurlijk ook als er van een bepaald type plantagemunt een slechte afbeeldign op de site staat en jij daar een betere afbeelding van hebt,

groeten Koen

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 12 apr 2010, 19:36

Ik verzamel geen plantagegeld, is ook voor het eerst dat ik ze zie maar ze zijn wel mooi, en apart. Zo zie je maar, niet te oud om te leren. Mocht ik wat tegenkomen dan zal ik je informeren, daar is dit forum toch o.a. voor.
Vandaag de muntkoerier op mijn werk ontvangen maar ik had het helaas te druk om door te lezen, dan morgen maar. Ik weet in ieder geval al een artikel wat ik ga lezen.

Succes, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 12 apr 2010, 20:49

Ilosab schreef:Ik verzamel geen plantagegeld, is ook voor het eerst dat ik ze zie maar ze zijn wel mooi, en apart. Zo zie je maar, niet te oud om te leren. Mocht ik wat tegenkomen dan zal ik je informeren, daar is dit forum toch o.a. voor.
Vandaag de muntkoerier op mijn werk ontvangen maar ik had het helaas te druk om door te lezen, dan morgen maar. Ik weet in ieder geval al een artikel wat ik ga lezen.

Succes, Alfred
Dat is het leuke van het forum, als je een beetje van elkaar weet wie wat verzameld dat kun je elkaar helpen. Leuke plaatjes van plantagegeld kan ik dus ook nog gebruiken voor mijn site. Enne dat plantagegeld artikel staat dus in de muntkoerier van februari he,

groeten Koen

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 12 apr 2010, 21:03

Ik had laatst beloofd bij de nieuwe aanwinsten dat ik het setje plantagegeld Silau even zou laten zien als de missing link (1/5 dollar) binnen was.

Bij dezen, een meteen een setje munten van de plantage Hessa:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer info over en afbeeldingen van plantagegeld zie:
www.plantagegeld.nl

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 12 apr 2010, 21:07

Moet toch even een keer extra kwijt dat ik je site nu een aantal malen heb bezocht en ik zéér aangenaam ben verrast.

Dit wordt een geweldige site over plantagegeld forumleden, houd het hem in de gaten!!!

Super Koen!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 12 apr 2010, 22:06

Munthunter schreef:Moet toch even een keer extra kwijt dat ik je site nu een aantal malen heb bezocht en ik zéér aangenaam ben verrast.

Dit wordt een geweldige site over plantagegeld forumleden, houd het hem in de gaten!!!

Super Koen!

Gr. Jeroen
He Jeroen,

Bedankt voor deze positieve feedback! Ik doe er ook erg mijn best voor om er een mooie site van te maken. Vanavond weer 1 1/2 uur bezig geweest om er nieuwe afbeeldingen en omschrijvingen op te zetten. En zo ga ik de komende weken/maanden door, eerst met de afdeling Nederlands Indie en daarna volgen Brits Noord Borneo, Ceylon en Zuid- en Midden Amerika. Voor zover ik weet is dit de meest uitgebreide site m.b.t. plantagegeld op de wereld (voor Ceylon heb je een mooie site van Lakdiva) dus het moet gewoon iets heel moois gaan worden natuurlijk. Er zullen zeker nog 100 afbeeldingen en omschrijvingen volgen dus kom vooral allemaal af en toe buurten :D

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 17 mei 2010, 20:40

Zomaar een leuk plaatje met wat plantagegeld.
Welke is de valse?
Afbeelding

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 17 mei 2010, 20:43

koenmunten schreef:Zomaar een leuk plaatje met wat plantagegeld.
Welke is de valse?
Afbeelding
Ik dacht die in het centrum :roll:
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 17 mei 2010, 20:45

ik zeg die in het midden, vanwege de letters

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 17 mei 2010, 20:47

sebastiaan1995 schreef:ik zeg die in het midden, vanwege de letters
Ik dacht vanwege de onpraktische vorm, die 5 punten in je zak :lol:

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 17 mei 2010, 20:48

londoh schreef:
Welke is de valse?
Afbeelding
ik hou wel van een gokje... 8) Gok de "driehoekige" links onder... :?

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 17 mei 2010, 20:49

londoh schreef:
sebastiaan1995 schreef:ik zeg die in het midden, vanwege de letters
Ik dacht vanwege de onpraktische vorm, die 5 punten in je zak :lol:
volgens mij hebben veel platage tokens "slanke letters" deze zien er een beetje uitgezakt uit vind ik. ik ben benieuwd!

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 17 mei 2010, 20:50

$and€r schreef:
londoh schreef:
Welke is de valse?
Afbeelding
ik hou wel van een gokje... 8) Gok de "driehoekige" links onder... :?
Is een goeie Sander, want die verdenk ik ook, misschien heeft Koen wel meer valse dan ie vermoedt :lol:

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 17 mei 2010, 21:05

Ik denk ook de driehoekige linksonder.

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”