Notgeld Duitsland

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Geerten
Lid
Lid

Notgeld Duitsland

Bericht door Geerten » 15 dec 2011, 17:18

hallo,

Ik heb op dit forum verschillende dingen over Notgeld gelezen, en het lijkt me wel leuk om dat te gaan sparen, omdat dat op o.a marktplaats ook niet heel duur is. kan iemand me vertellen wat het precies inhoud, en wat je er maximaal voor moet betalen?

Alvast bedankt!
Geerten
Verzamelaar van:
-Engeland
-Duitsland (deutches reich, brd, ddr)
-Munten Wereld
-Biljetten Wereld
-Nederland tot 1920
-Amerikaanse State Quarters

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Re: Notgeld Duitsland

Bericht door Einstein » 15 dec 2011, 18:34

Er bestaan ongeveer 85.000 verschillende biljetten, en die kan je allemaal terugvinden in 10 catalogi, die elk het formaat hebben van een telefoonboek...
Deze catalogi - als je ze al kunt vinden - kosten je zo rond de 1000 euro, terwijl de meeste biljetten hooguit een halve euro kosten!
Vele aanbiedingen zien er aanlokkelijk uit, maar kosten dikwijls één euro, of zelfs meer, per stuk. Oppassen dus..........

Anderzijds is dit een zeer aantrekkelijke hobby, aangezien de meeste biljetten nooit echt gebruikt werden, en omwille van hun soms geniale ontwerpen.
Spijtig voor jou, heb ik onlangs 300 exemplaren verkocht voor 80 euro...

Geerten
Lid
Lid

Bericht door Geerten » 15 dec 2011, 19:20

Okee dankjewel!
Verzamelaar van:
-Engeland
-Duitsland (deutches reich, brd, ddr)
-Munten Wereld
-Biljetten Wereld
-Nederland tot 1920
-Amerikaanse State Quarters

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 15 dec 2011, 22:16

ik ben ook pas begonnen met deze biljetjes te verzamelen
het is intresant en leuk,mooie romaanse afbeeldingen
het begint met biljetjes van 1909 t0t 1917-1923
ze kunnen heel klein zijn maar ook hele lappen.
vanaf 25 cent ,50cent,euro.
duits oostenreich,hongaars roemeens,duits
veel verzamelplezier en succes
collector of world coins and banknotes,philippine
see you at muntmanifestatie wave:

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 16 dec 2011, 01:32

Bij het verzamelen van Notgeld zijn verschillende zaken relevant om te weten. Allereerst er zijn verschillende soorten. De meest bekende zijn de Serienscheine. Dit zijn biljetten die gedrukt werden door de diverse (meestal Duitse) steden puur voor verzamelaars. Er staat weliswaar een geldigheidsduur op, maar deze was meestal al verlopen op het moment dat de biljetten werden verkocht. Deze biljetten zijn te koop voor bedragen tussen de 25 35 en 50 cent per stuk voor de gangbare biljetten. Ik heb hier zelf enkele duizenden stuks van liggen (waaronder wat dubbel, dus als je interesse hebt hoor ik dat graag).

Daarnaast zijn er nog de daadwerkelijke Notgeldbiljetten die gebruikt werden in tijden van geldnood (de duitse inflatie omstreeks 1923). Deze biljetten hebben waardes van enkelen marken tot enkele miljarden marken (op het hoogtepunt van de inflatie). In het boek 'Geld door de Eeuwen heen' staat een mooie afbeelding van kinderen die letterlijk met een kubieke meter aan bankbiljetten aan het spelen zijn, simpelweg omdat het helemaal niks waard was. Het was zelfs zo erg dat als men een brief wilde versturen men maar postzegels moest blijven plakken. Had men de waarde erop geplakt die nodig was voor het gewicht van de brief, dan zorgde het extra gewicht van de postzegels ervoor dat het in een hogere gewichtscategorie viel, met als resultaat dat er meer postzegels bij geplakt moesten worden. Dat riedeltje ging zo een tijdje door.
Het boek heb ik volgens mij nog wel dubbel liggen (kosten 2,50 euro).
Deze Notgeldbiljetten zijn iets duurder (1 a 2 euro per stuk oid).

Verder zijn er nog diverse uitgiften van steden zelf, particuliere bedrijven en nog veel en veel meer.

Ik adviseer je van de 10 delige catalogusserie over deze biljetten in ieder geval de volgende te kopen:
Deutsches Notgeld Band 1: Deutsche Serienscheine 1918-1922 (A - K) (Grabowski / Mehl)
Deutsches Notgeld Band 2: Deutsche Serienscheine 1918-1922 (L - Z) (Grabowski / Mehl)

Dat zijn de goedkoopste biljetten die je kan kopen en een heel interessant verzamelgebied. De andere delen gaan over de andere soorten uitgiftes. Deze catalogi zijn voor 50 euro per stuk wel te vinden op Ebay (edit: schijnt zelfs 50 euro per 2 te zijn voor deze delen, dus dat scheelt weer).
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.ebay.nl/itm/GRABOWSKI-MEHL-D ... 3a6c65110c

Veel plezier met het verzamelen in ieder geval. Als je interesse hebt in de biljetten (of nu of later wat leuks hebt om te ruilen) hoor ik het graag van je.

Edit: Bij de laatse verzamelingen die ik via Ebay heb gewonnen heb ik een prijs betaald van 35 cent per biljet. Een paar jaar geleden was dat nog 25 cent, maar die kom je niet veel meer tegen (of het is bagger (veel dubbel, etc)). Bij de MPO veiling betaal je inclusief kosten algauw 50 cent per biljet en daar gaat ook alles altijd weg.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 dec 2011, 13:34

Bedenk je dat er ook munten zijn, we hebben het gemakshalve meestal enkel over de biljetten, maar er zijn ook vele (not)munten vervaardigd. Eveneens met interessante ontwerpen en onderverdeeld in diverse deelstaten en ga zo maar door...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 dec 2011, 10:12

Klopt en dit antwoord had ik ook al verwacht ;)

Maar wil enkel even laten weten aan een beginnend verzamelaar dat het niet enkel biljetten zijn. Althans ik hoor hier zelden iets op het forum over notMUNTEN... Vandaar en een beginnend verzamelaar kan zich soms ergens op storten, zonder te weten wat er allemaal nog meer bij hoort.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 17 dec 2011, 11:11

Hoi Geerten,

Notgeldbiljetjes en -munten zijn beiden mooi, wie weet ga je het allebei wel sparen.
Aan te bevelen is in ieder geval:

http://www.jetons-monnaie.net/a/ahistorique.html
Daar staan van veel landen noodgeldmunten en biljetten op.

en op dit forum o.a.:
http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=59&t=859
http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=59&t=7613
http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=59&t=6155
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”