Metro 7-7-2011

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Metro 7-7-2011

Bericht door Ilosab » 07 jul 2011, 19:03

Aardig stukkie in de krant vandaag.

Alfred
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Dick
Superlid
Superlid

Re: Metro 7-7-2011

Bericht door Dick » 07 jul 2011, 19:25

Hoi Alfred.

Stel je even netjes voor. :lollig: :lollig:

Groet
Dick

PS
leuk dat je er weer bent :thumb up:
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 07 jul 2011, 19:26

Het stuk uit de Metro:

Guldens: er zijn er nog genoeg, handel op internet ook. Foto: anp
Afbeelding

Miljard gulden in oude sokken
Nederlanders hebben ruim negen jaar na de invoering van de euro nog altijd 1 miljard gulden in huis • Dat meldt De Nederlandsche Bank tegenover Metro • Tot het jaar 2032 hebben we de tijd om de vergeten guldens in te wisselen.

Een bedrag van een slordige 1 miljard ouderwetse guldens (omgerekend zo’n 450 miljoen euro) is nog zoek in Nederland. Dit geld is sinds de invoering van de euro in 2002 nog niet ingewisseld bij De Nederlandsche Bank (DNB). Mogelijk ligt het te verstoffen in keukenlaatjes en oude sokken, is het in het bezit van verzamelaars of ooit door toeristen meegenomen naar hun thuisland. Dat blijkt uit onderzoek van Metro.

Woordvoerder Kees Verhagen van DNB vermoedt dat veel mensen niet weten dat guldens nog altijd kunnen worden ingewisseld en hij wil dat misverstand graag de wereld uithelpen. “Briefgeld kun je op vertoon van een geldig legitimatiebewijs nog gewoon bij ons inwisselen. De bank opent hier iedere werkdag van negen uur ’s ochtends tot vier uur ’s middags haar deuren voor.” Het inwisselen van bankbiljetten kan nog tot het jaar 2032. “De Nederlandse zolder moet de komende 21 jaar dus nog maar eens goed worden afgezocht”, adviseert Verhagen.

­Voor het inwisselen van munten moet je bij de Koninklijke Nederlandse Munt of munthandelaren zijn. Martin Gerritzen van de Amsterdamse postzegel- en muntenhandel Ariadne benadrukt echter dat dit niet voor alle munten geldt. “Van de munten die na 1945 zijn gemaakt, brengen alleen de zilveren nog wat op. Aan een vijfguldenmunt hebben wij als handelaars bijvoorbeeld niks. Belachelijk eigenlijk.” Een deel van die 1 miljard gulden zou volgens hem dus best eens in munten kunnen zitten. “Er liggen vast vele honderden guldenmunten bij mensen in de kast waar niks mee gebeurt.”

Levendige handel op Marktplaats
Op internet is er een ware handel in guldens gaande. Voor een 100 guldenbiljet uit 1970 lopen de biedingen op Marktplaats gestaag op. Verkoper Tijs uit het Noord-Brabantse Wanroij noemt de vondst van het biljet ‘puur geluk.’

Hoe kom je aan dit biljet?
Mijn vrouw wilde een oud colbert van me opruimen, voelde in de zakken en vond het opeens!

Waarom via Marktplaats en niet inwisselen bij de DNB?
Puur uit winstoogmerk. Bij de Nederlandsche Bank zou ik er 45 euro voor krijgen en moet ik weer naar een grote plaats toe, of het biljet aangetekend verzenden voor zeven euro. Dat kost alleen maar geld.

Wat is je hoogste bod?
Mijn hoogste bod is tot nu toe is 48 euro.

En dit onvolledig en onduidelijk stuk hoort er ook nog bij:

Waardevolle munten
Guldenmunten die het meest in waarde zijn gestegen. Aangeboden op Catawiki.nl (‘marktplaats’ voor verzamelaars).

Zilveren dubbeltje uit 1944. Waarde nu: ongeveer 18.000 euro.
Zinken 2,5 cent uit 1942. Waarde nu: ongeveer 15.000 euro.
Guldenmunt uit 1906. Waarde nu: ongeveer 2000 euro.
Bronzen munt van 1 cent uit 1924. Waarde nu: ongeveer 250 euro.
Een 10 gulden biljet uit 1949. Waarde nu: ongeveer 200 euro

Ludo

Ps De ban is opgeheven Alfred of heb ik wat gemist...... :?:
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 07 jul 2011, 19:37

Dick schreef:Hoi Alfred. Stel je even netjes voor. :lollig: :lollig: Groet Dick
PS leuk dat je er weer bent :thumb up:
@Dick: Ik ben Alfred, in onvrede levend forumlid die vanaf de zijlijn nog het één en ander bekijkt op het forum en zoveel topics over munten ziet dat hij het niet kon laten om een berichtje uit de Metro, waarin het ook over papiergeld ging, hier te plaatsen. Misschien volgende maand weer iets, je weet maar nooit.
@Lumi: Ik ben niet gebanned, nooit geweest, nooit vernomen. Eigen keus geweest en eigenlijk nog steeds mijn keus, bevalt me best zo. Te druk met werk, met verzamelen, met de Tour de France en met Herman en Gerardo.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 07 jul 2011, 19:44

@Lumi: Ik ben niet gebanned, nooit geweest, nooit vernomen. Eigen keus geweest en eigenlijk nog steeds mijn keus, bevalt me best zo. Te druk met werk, met verzamelen, met de Tour de France en met Herman en Gerardo.

Gr. Alfred
Alfred klopt ook, was een beetje in de war met iemand anders.
Moet ik misschien toch eens op tijd naar bed :dizzie:

In ieder geval leuk weer een bericht van je te zien :thumb up:

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”