Mijn mooiste biljet(ten)

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Mijn mooiste biljet(ten)

Bericht door Ilosab » 16 mei 2011, 20:28

In een topic over de mooiste 2 euromunt gaf Martin de opmerking dat hij mist wat iemands mooiste biljet is. Nou meen ik dat het al een keer als topic in dit forum is geplaatst maar dat ging over de Nederlandse biljetten. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik gecharmeerd ben van mijn hieronder aangegeven biljetten. Ik heb dit verhaaltje vluchtig in elkaar geflanst maar ik heb wel als zodanig aan het verzoek van Martin willen voldoen.

Ik ben begonnen met het verzamelen van Nederlandse munten uit het gulden tijdperk, vanaf Koning Willem I. Vanaf 2004 zijn daar landensetjes van de Eurolanden bijgekomen (1 per land) en vanaf 2010 de 2 € CC munt van de Eurolanden.
Ten tijde van de overgang naar het Euro tijdperk ben ik vervolgens ook het Nederlandse papiergeld gaan verzamelen en vanaf 2011 begonnen om een verzameling wereldbiljetten aan te leggen, van ieder land 1 biljet..
Vanaf 1997 verbleef ik veel in Hongarije omdat mijn vrouw oorspronkelijk uit Hongarije komt. Op een gegeven moment liepen we op een markt in Szolnok (midden Hongarije) en daar stond een Hongaarse papiergeld handelaar. Ik ben dat eens gaan bekijken en was gelijk verkocht. Op ieder Hongaars biljet staat een historisch figuur en ik was helemaal gecharmeerd van de uitstraling van de biljetten, maakt niet uit welk biljet het ook was. Dit was wel even wat anders dan een Snip, Zonnebloem of Vuurtoren. In de loop der jaren ben ik dus aan het proberen om zoveel mogelijk van Hongarije te gaan verzamelen dus inclusief noodgeld, bedrijvengeld en op een gegeven moment ook kampgeld. Vanwege het Hongaarse kampgeld ben ik verder gegaan met het verzamelen van Europees kampgeld uit de 1e en 2e W.O., voornamelijk Duitsland en Oostenrijk. Maar het papiergeld van Hongarije heeft in principe mijn voorkeur. Ik ben dan ook altijd op zoek naar de ontbrekende biljetten van Hongarije uit mijn verzameling. Ik vind het ontzettend moeilijk om specifiek aan te geven wat nu precies mijn favoriete Hongaarse biljet is omdat ik ze allemaal even mooi vind en er een grote verscheidenheid is in het Hongaarse papiergeld. Ik ben een type verzamelaar en geen varianten verzamelaar. Als ik éénmaal een biljet heb dan zal ik niet snel een ander biljet erbij verzamelen omdat er toevallig een andere handtekening of ander kenmerk op staat. Ik heb hierop echter één uitzondering en dat is het 100 Forint biljet. Daar zijn 4 varianten van te weten 1947 - 1949 - 1957 - 1992 / P163 - P166 - P171 - P174. Uitgerekend die van 1947 ontbreekt bij mij nog. Er zijn trouwens wel meer biljetten die bij mij ontbreken, vooral onder de grotere Korona biljetten. De 10 Forint 1946 zou ik ook nog eens graag willen bezitten, ongeacht de staat van het biljet. Maar ja, als je geen wensen hebt dan ontgaat de lust al snel van het verzamelen, tenminste dat is mijn mening.
Ik zal een aantal voorbeelden hier plaatsen.

Grivna heeft hier ooit eens iets over geschreven dat dit geld geen papiergeld is maar ik beschouw het wel als zodanig. 5 Dollar
Afbeelding
50 Korona 1902
Afbeelding
10.000 Korona 1923
Afbeelding
100 Pengö 1943
Afbeelding
100 Forint 1946
Afbeelding
50 Filler Sopron. Noodgeld steden
Afbeelding
1 Korona Schlick Nicholson. Noodgeld bedrijven
Afbeelding
20 Korona Nezsider 1916. Kampgeld
Afbeelding

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Mijn mooiste biljet(ten)

Bericht door Ilosab » 17 mei 2011, 09:52

@Herman: Er komen hele mooie biljetten uit Hongarije maar dat weet jij ook wel. Ik heb inmiddels 387 biljetten van Hongarije, verdeeld over Landelijk-Kampgeld-Steden-Noodgeld. Maar wel 1 verschillend biljet. En natuurlijk altijd zoekende naar nieuwe exemplaren. Oudere biljetten vind je haast niet ongeschonden en als je iets vindt dan is het haast onbetaalbaar. Ik ben eens een keer naar de Mateosz Club in Budapest geweest en daar lagen de prachtigste biljetten maar voor mij onbetaalbaar, laat staan voor een Hongaarse verzamelaar. Er werden daar ook verschrikkelijke prijzen voor gevraagd en als je een buitenlander bent dan krijg je de duurste biljetten te zien. Het 100 Pengö biljet 1943 is wel UNC, die heb ik zowaar een aantal jaren geleden in Valkenburg bij dhr Nagy (helaas inmiddels overleden) kunnen kopen. Ook een aardig bedrag voor betaald maar ik vond hem zo mooi dat ik het toch maar heb gedaan, tot op heden geen spijt van gehad. Maar, ook ik heb nog veel biljetten nodig van Hongarije.

@Gerardo & Patrick: Ik heb weinig verstand van biljetten, tenminste niet op dat niveau waarop jullie jezelf begeven. Maar ik heb altijd begrepen dat Minta een ander woord was voor specimen. Dat het eventueel een variant zou zijn boeit me dan niet. Als ik een biljet kan bemachtigen dan ben ik blij dat ik hem heb, dat er dan toevallig Minta op staat is dan mooi meegenomen. Of het UNC zou betekenen zou misschien best kunnen, ik weet eigenlijk niet de betekenis van Minta maar ik heb er in de loop der jaren wel een aantal van verzameld.

Ik had eigenlijk een beetje de tijd moeten nemen om een verhaaltje te schrijven. Ik zag echter de opmerking van Martin in een ander topic en dacht dat ik maar iets in elkaar moest flansen.
Maar wel toevallig dat de meest fervente papiergeldverzamelaars van het forum al gereageerd hebben.

Gr. Alfred

Nb: Ik zal het vanavond eens aan de Hongaarse schone vragen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 mei 2011, 11:05

Nee, ik had het kunnen weten eigenlijk, wat dat betreft blijven we vreemde eenden in de bijt want op dit forum gaat het meer over munten dan papiergeld dus misschien moet ik maar wat meer bijdragen gaan leveren om het hoofd te bieden aan al die muntjes.

Gr. Alfred

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 17 mei 2011, 18:39

Alfred, mooie biljetten hoor maar waar is het Erasmus biljet waar je het altijd over hebt.

Gr. Willem

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 mei 2011, 18:47

Willem,

1. Staat in mijn avatar.
2. Dat was al behandeld in het topic vorig jaar over het mooiste Nederlandse biljet.

En aangezien Hongarije bij mij de voorkeur heeft van het verzamelen heb ik daar een topic aan gewijd.

Gr. Alfred

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 mei 2011, 19:08

Volgens mijn Hongaarse schone betekend MINTA Voorbeeld. Dat wordt in het dagelijks leven gebruikt.
Maar via internet inderdaad ook de vertaling: Model - Specimen - Monster - Patroon.

Gr. Alfred

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 17 mei 2011, 19:15

Ilosab schreef:Willem,

1. Staat in mijn avatar.
2. Dat was al behandeld in het topic vorig jaar over het mooiste Nederlandse biljet.

En aangezien Hongarije bij mij de voorkeur heeft van het verzamelen heb ik daar een topic aan gewijd.

Gr. Alfred
Alfred, het is me helemaal duidelijk, succes met het zoeken naar de andere Hongaarse biljetten.

De kriebelssss,
Willem

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 18 mei 2011, 08:42

Hoi Alfred,

Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van bankbiljetten,

maar dat 5 dollar biljet is volgens mij uitgegeven door de president van de eerste Hongaarse Republiek (1848)
Lajos Kossuth , zijn handtekening staat ook op het biljet.
hij werd afgezet in 1849 en vluchtte eerst naar Engeland en vervolgens naar New York - USA, vanwaar hij door middel van uitgifte van deze dollar biljetjes
probeerde om genoeg fondsen (HUNGARIAN FUND) bij elkaar te krijgen om een contra revolutie te bewerkstelligen en zodoende
kon terugkeren naar Hongarije.
Tis er nooit van gekomen.

Groet, Robin.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 mei 2011, 13:00

Robin,

Ik weet het, Grivna heeft ooit eens gereageerd op een eerder vertoond biljet. Het is ook een soort van fondsbiljet en gemaakt van heel dun papier, net zo dik als een vloetje om een shaggie te draaien. In 1852 kwam hetzelfde biljet uit maar dan met Forint erop.

Gr. Alfred

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”