Geen Nederlandse Eurobiljetten in 2012

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Geen Nederlandse Eurobiljetten in 2012

Bericht door N1ck » 17 feb 2011, 11:24

Ik weet niet of dit al ergens was geplaatst?

DNB drukt alle bankbiljetten in buitenland

AMSTERDAM (AFN) - In 2012 zal geen enkel nieuw Nederlands bankbiljet van eigen makelij zijn. Voor het eerst sinds de invoering van de euro is drukkerij Joh. Enschedé uit Haarlem de aanbesteding van De Nederlandsche Bank (DNB) misgelopen. DNB laat de biljetten volgend jaar in Duitsland en Groot-Brittannië drukken.

DNB is verplicht om de drukorder Europees aan te besteden, om eerlijke concurrentie te bevorderen en om zo goedkoop en efficiënt mogelijk te werk te gaan. Het contract met de drukkers loopt één jaar, maar kan daarna worden verlengd. "De deur is niet dicht voor Joh. Enschedé. Volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen'', zei een woordvoerder van DNB donderdag.

De opdracht gaat naar de Duitse drukkers Bundesdruckerei en Giesecke & Devrient en naar de Britse drukker De La Rue International. DNB heeft de aanbesteding uitgevoerd in samenwerking met zeven andere centrale banken uit de EU.

bron: de Telegraaf
Wat de gek er voor geeft.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Geen Nederlandse Eurobiljetten in 2012

Bericht door Munthunter » 17 feb 2011, 12:02

Ik ben benieuwd of we dit terug zullen zien op de biljetten. Joh. Enschedé staat bekend om haar secure werkwijze...

Domper voor Joh. Enschedé?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 27 feb 2011, 21:17

Het is ook niet geheel vrijwillig gegaan.

DNB is namelijk verplicht om de drukorder Europees aan te besteden, om eerlijke concurrentie te bevorderen en om zo goedkoop en efficiënt mogelijk te werk te gaan.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 feb 2011, 21:31

Inderdaad is dat een antwoord op mijn 'vraag'. Joh Enschede levert al jaren prachtwerk en als je dan ziet hoeveel misdrukken er opduiken op bijvoorbeeld E-Bay, dan zie je dat er vrijwel nooit een Nederlands biljet tussen zit. Natuurlijk kan het altijd een keer mis gaan, maar ik denk dat de eindcontrole bij Enschede wel snor zit.

Mooi stukje wat je laat zien.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”