Miniatuurbankbiljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Lotus07
Superlid
Superlid

Miniatuurbankbiljetten

Bericht door Lotus07 » 17 aug 2019, 18:18

Hoi,

Ik heb al een tijdje niks meer van me laten horen maar ik ben tijdens het opruimen deze partij miniatuur bankbiljetjes tegen gekomen? Weet iemand hier meer over? Het is niet mijn verzamelgebied maar ben wel benieuwd naar het verhaal erachter :)

Afbeelding
Afbeelding

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Martin
Senior lid
Senior lid

Re: Miniatuurbankbiljetten

Bericht door Martin » 18 aug 2019, 15:07

Welkom terug Lotus,

Tja, heel veel informatie staat al op het ‘garantiebewijs’. Dit is dus een vorm van verzamelplaatjes die je kreeg bij tabaksprodukten, in jouw geval uitgegeven door Mignot en de Block voor in kistjes van de sigarensoort ‘Senator’. Als je daarop zoekt op het internet vind je tal van links die je meer over dat bedrijf en de geschiedenis ervan vertellen. Dit soort verzamelplaatjes werden vaak in series uitgegeven en gingen bijvoorbeeld over pin-ups, filmsterren, auto’s, etnografie en geschiedenis. Bekend zijn die plaatjes die je cadeau kreeg in pakjes sigaretten. Sigaren werden ook vaak voorzien van aparte sigarenbandjes, een verzamelgebied dat nog steeds veel liefhebbers trekt, zoals je o.m. kunt zien op https://sigarenband.com/category/s?brand=88. Onderin de sigarenkist zat dan soms ook nog een apart verzamelplaatje dat vaak de vorm had van een oversized bandje of, zoals in jouw geval: bankbiljetten.
Over het spel zelf kun je lezen op https://eindhovenfotos.nl/Mignot.html en de reden waarom het al snel weer van de markt verdween ('De Nederlandse bank maakte bezwaar tegen de uitgave van het "nepgeld" in dit spel omdat het dezelfde gelijkenis had met echt geld'). Ach ja, hoe ging het ook alweer met de souvernirsetjes van de eerste Euro? Een soortgelijk apart en absurd verhaal :lol: .
In Nederland kent trouwens bijna ieder ouder iemand de avonturen van Piggelmee, Flipje van Tiel en de albums van Verkade over natuur in eigen land. Verzamelplaatjes kon je ook vinden in beschuitrollen, bij ontbijtkoek, jam en allerlei andere produkten. Een heel oud reclamemiddel dat eigenlijk nooit heeft ingeboet aan populariteit. Denk b.v. maar eens aan de nu nog regelmatig uitgebrachte voetbalplaatjes die je bij supermarkten ontvangt bij de kassa.
Deze serie bankbiljetjes heb ik ook nog niet eerder gezien maar kon wel al de numismatische serie tokens die o.m. is afgebeeld op http://www.worldofcoins.eu/forum/index. ... ic=27080.0. Deze werden als reclamemiddel weggegeven in blikken koffie en zijn nog steeds zeer gewild bij verzamelaars.
Jammer dat de forummarkt is opgeheven maar wellicht zijn er oud-papierverzamelaars onder de leden die er wel interesse in hebben, maar die zullen je dan wel een berichtje sturen.
Groetjes,

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Lotus07
Superlid
Superlid

Re: Miniatuurbankbiljetten

Bericht door Lotus07 » 22 aug 2019, 11:41

Dag Martin!

Leuke reactie, erg leerzaam weer :) Boeiend artikel ook over die replica tokens, ik snap wel dat ze verzamelwaardig zijn gezien het verhaal erachter en de gedetailleerdheid van de munten. Ze zien er in ieder geval een stuk netter uit dan die Romeinse/Asterix en Obelix replica's die je bij de Nutella kreeg eind jaren '90!

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”