Welke munt is dit?

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

baardman
Volledig lid
Volledig lid

Welke munt is dit?

Bericht door baardman » 20 dec 2011, 22:08

Deze munt heb ik gevonden met mijn metaaldetector. Ik heb zo''n vermoeden dat het een munt van de Zuiderlijke Nederlanden is, voor 1555.. Maar welke???

Meteriaal: Zilver
Diameter: 27mm
Gewicht: 2.1 gram

Het lijkt wel of de munt is geslagen met een stempelbreuk? Het is niet meer de allermooiste munt maar voor een bodemvondst hoor je mij niet klagen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Welke munt is dit?

Bericht door Danny de Munt » 20 dec 2011, 22:46

Ik ben druk aan zoeken maar het wapen op de munt brengt me steeds weer terug naar Karel V en een halve reaal.
Ik zoek nog verder maar als andere ook aan zoeken zijn kan dit wellicht helpen
- alles voor de euro uit Nederland.

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 20 dec 2011, 22:56

Zou dit hem zijn?

Afbeelding

Stuiver geslagen te Leeuwarden in de periode 1527-1530 op naam van Karel V.Ze verschillen alleen van alle andere munten uit die tijd door het muntteken van Leeuwarden,dat bestaat uit een wapenschildje met een klimmende leeuw,eerder ten onrechte toegeschreven aan Luxemburg.

Bron: http://www.numismatischekringfrisia.nl/ ... tslag.html Hoofdstuk 17

baardman
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door baardman » 21 dec 2011, 06:09

Wow!!! Knap gevonden.!!! Dat is hem.. Ik was heel de tijd bij de Zuiderlijke Nederlanden aan het zoeken omdat ik het wapen dus ook zoveel op een 1/2 Zilveren Reaal van Maastricht vond lijken.

THANX!!!

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 21 dec 2011, 08:18

baardman schreef:Wow!!! Knap gevonden.!!! Dat is hem.. Ik was heel de tijd bij de Zuiderlijke Nederlanden aan het zoeken omdat ik het wapen dus ook zoveel op een 1/2 Zilveren Reaal van Maastricht vond lijken.

THANX!!!
Graag gedaan!
Het koste me een tijdje googelen maar ben blij hem gevonden te hebben.

Even voor de leden hier de volledige tekst die bij deze munt staat omschreven van af de site.

Bij overeenkomst van 16 april 1515 doet hij voor 100.000 goudguldens zijn rechten op Friesland over aan Karel V.Maar alvorens van het politiek toneel te verdwijnen worden er nog een aantal munten op zijn naam geslagen, waaronder een geschiedkundig gezien voor ons belangwekkend exemplaar, want er staat niemand minder op afgebeeld dan de Heilige Bonifatius.
Friesland mag dan wel verkocht zijn, maar het duurt nog tot 1522 voor Karel van Gelre de strijd staakt en afstand doet van zijn aanspraken op Friesland.In 1524 wordt het land dan uiteindelijk in Bourgondisch verband opgenomen.
In 1527 wordt de Leeuwarder Munt heropend en daarmee is het de eerste Bourgondische muntplaats in de Noord-oostelijke Nederlanden.Deze munt moet gevestgd zijn op de hoek van de Eewal en de Slotmakersstraat.Op de plattegrond van de stad is de plaats nog wel terug te vinden.De eerste officiële muntmeester is Johan van Papevelt.Volgens de muntrekeningen die in het Algemeen Rijksarchief te Brussel bewaard zijn gebleven, heeft er en vrij aanzienlijke muntslag plaatsgevonden.De rekeningen belopen de periode van 22 augustus 1527 tot 25 juni 1530.Geslagen werden hele en halve Karolusguldens, ziveren realen , stuivers, achtste stuivers of negenmannekes en zestiende stuivers of Hollandse penningen.In totaal moeten van bovengenoemde munten 452.719 exemplaren geslagen zijn.

Afbeelding

Stuiver geslagen te Leeuwarden in de periode 1527-1530 op naam van Karel V.Ze verschillen alleen van alle andere munten uit die tijd door het muntteken van Leeuwarden,dat bestaat uit een wapenschildje met een klimmende leeuw,eerder ten onrechte toegeschreven aan Luxemburg.

Nog niet zo lang geleden waren al deze munten volkomen van de aardbodem verdwenen.Drs.A.T.Puister kwam ze in 1964 op het spoor, maar het was uiteindelijk Prof.Dr.H.Enno van Gelder die met het verlossende woord kwam.Hij wist aannemelijk te maken dat munten van Leeuwarden uit deze periode ten onrechte werden toegeschreven aan Luxemburg.Tot de laatste ons bekende publikaties over dit onderwerp (1980) waren twee muntsoorten terug gevonden.
Van de periode na 1530 zijn van de Leeuwarder munt geen schriftelijke bronnen meer voorhanden en ook munten van na die tijd zijn nooit gevonden.Omdat tijdens het bewind van Philips II, dus tot 1580, geen muntslag heeft plaatsgevonden kunnen we hier de periode van de landheerlijke muntslag afsluiten.

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 21 dec 2011, 19:02

Gerardo schreef:Ik vind dit niet alleen een mooie munt,
maar het zoekwerk en de uitleg van Danny maakt het helemaal compleet. :thumb up:
Is niet mijn uitleg hoor maar rechtstreekse van de gevonden site gehaald.
Maar alle achtergrond informatie die er gegeven kan worden kan helpen een munt te begrijpen.
En zo leer ik weer wat en iemand anders kan er ook van leren.
Lang leven het forum!

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mar 2015, 14:44

Ik heb een gelijke munt maar ik zie hier toch echt nergens een klimmende leeuw in het wapen. (Friesland)
Eerder een tweekoppige arend zoals in het wapen van Overyssel en Kampen :-( Ook bij de reeds afgebeelde munten.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 mar 2015, 20:43

pictures
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 09 mar 2015, 07:34

xntriq-coins schreef:Ik heb een gelijke munt maar ik zie hier toch echt nergens een klimmende leeuw in het wapen. (Friesland)
Eerder een tweekoppige arend zoals in het wapen van Overyssel en Kampen :-( Ook bij de reeds afgebeelde munten.
Ik denk dat je dan in het verkeerde wapen kijkt.
Op de onderste afbeelding zie ik in het wapen ook iets wat lijkt op een twee-koppige arend, bij de overige foto's in dit topic ook terug te vinden,
maar op de eerste foto is in verscheidene 'vakjes' van het wapen een vaag beeld van een klimmende leeuw te herkennen (beter te zien op de andere foto's in dit topic).

Ik denk dat daar op gedoeld wordt.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “Muntvondsten”