Een "Nederlandse" verzameling

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Een "Nederlandse" verzameling

Bericht door Alexander » 30 jun 2020, 09:30

Beste leden,

In verschillende onderwerpen is het al eens ter sprake gekomen, bij de assignaten en reichskredietkassen (munten en biljetten).
De vraag wat hoort er in een Nederlandse verzameling? Zoals ook al aangegeven verzamelen is dynamisch en iedereen heeft zijn/haar voorkeur en legt zelf de grens. Voor de één zijn dat alleen munten en/of biljetten die in Nederland zijn geslagen of gedrukt. De Franse munten van Napoleon die geslagen zijn te Utrecht als voorbeeld. De ander neemt alles op dat in Nederland heeft gecirculeerd. Weer een ander maakt dan ook nog een uitstap over de lansgrens door ook de koloniën mee te nemen.

Hier wil ik toch ook een kleine aanvulling geven die ik nog nergens ben tegengekomen. Op de oude Nederlandse munten van Willem I t/m Willem III staat in het omschrift G.H.V.L wat staat voor Groot Hertog Van Luxemburg, maar in geen enkele catalogus worden de munten van Luxemburg opgenomen, toch vreemds als ons staatshoofd ook dat van Luxemburg was. Of de munten van Knyphaussen ten tijde van de Franse bezetting toen Oost-Friesland bij Nederland werd gevoegd. Maar dat terzijde.

Het is een brede vraag die ik stel aan zowel de metaalvreters als de papierknagers. Hoe verzamelen jullie en waar leggen jullie de grens.
Ikzelf behoor tot beide, een metaalvretende papierknager. Om aan te geven hoe mijn verzameling is opgebouwd, zelf verzamel ik op thema, o.a. hunebedden. Maar mijn hoofdverzameling betreft Drenthe, in de breedste zin van het woord. Als je alleen munten zou nemen kom je niet verder dan Coevorden/Groningen. Ook papiergeld is wat schraal. Daarom ben ik ook over de proviciegrens gaan kijken, stukjes historie wat ik aan de provincie kan koppelen.
Als voorbeeld, het liedje berend botje. Naar alle waarschijnlijkheid berust dit op Lodweijk van der Heijden, die het schopte tot admiraal in de Russische vloot, hij staat afgebeeld op een aantal penningen, maar ook het vlaggenschip, de Azov, die in de slag bij Navarino (1827, de Griekse onafhankelijkheidsoorlog) het Turkste vlaggenschip doet opblazen is afgebeeld op een Grieks biljet 100 Drachme 1955.

Een tweede voorbeeld, aan de andere kant van de Grote Plas, de Verenigde Staten, in Michigan is een kolonie Drentse boeren neergestreken in 1847, dit is uitgemond in een de stad Holland, ook hiervan heb ik verschillende peningen en biljetten.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, ervaringen en commentaren.

Zilvervloot18 Nederland
Lid
Lid

Re: Een "Nederlandse" verzameling

Bericht door Zilvervloot18 » 30 jun 2020, 14:21

Ik ben erg benieuwd naar de stukken die je hebt die de link met Holland Michigan leggen!

Ik ga nog een stapje verder. Ik verzamel alles wat de link legt tussen de VS en Nederland. Zoals guldens geslagen te Philadelphia en Denver tijdens de bezetting, of muntbiljetten guldens gedrukt in de VS, maar ook zegels en eerstedagenveloppen welke het bestaan van de diplomatieke vriendschap vieren, of zelfs de eerste Amerikaanse ambassade ter wereld(Fluwelen Burgeal 18 in Den Haag) herdenken.

Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim » 30 jun 2020, 16:25

Ik vind dit een interessant topic! Hoewel ik enkel een beginners-verzameling type Nederland heb (niet mijn verzamelgebied), kan ik me voorstellen dat het éxtra verdieping brengt om verder te kijken.

Enkele voorbeelden die ik nog kan bedenken:
- Het BENELUX tientje, is ook uitgegeven als 250 frank voor België en Luxemburg.
- Euromunten / herdenkings euromunten, horen die ook bij een Nederland verzameling?? En eurobiljetten met Nederlandse letter?
- Nederlandse koloniën, zou je kunnen toevoegen, of juist niet.

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 30 jun 2020, 17:52

Leuk te lezen wat iemand beweegreden is.

Bij deze een paar afbeeldingen van Holland Michigan. Let met name op het wapen waar duidelijk de Nederlandse invloed is op te maken.
Een biljet van 5 Dollar Tax Anticipation Warrant (Amerikaans noodgeld), Deze serie bestaat ui de waardes $5.00, $1.00, $0.50, $0.25 en $0.10. Zelf mis ik nog de 25 cent.
En de serie Wooden Nickels met Nederlandse waardes van één gulden en twee gulden uitgegeven bij het 100 jarig bestaan van de stad.

Er is niet direct te zien dat het aan Drenthe is gelinkt daarvoor is wat achtergrond nodig.
Albertus C. van Raalte, stichter van Holland Michigan vertrok rond 1846 richting de VS. De beginjaren van de nederzetting waren zwaar en als de boeren in Drenthe en met name rond Sleen hun bezittingen niet hadden verkocht was er waarschijnlijk van Holland niets gekomen. Er vertrokken vanuit Sleen dusdanig veel boeren van de Gereformeerde kerk dat Gereformeerd dominee Otto Schultz uiteindelijk zichzelf de keel doorsneed in 1852, deze uittocht is in de lokale geschiedenis bekend geworden als de "Van Raaltetrek".

In het voormalig gemeentehuis te Sleen is naast de kamer van de Burgemeester een bronzen beeld van Van Raalte. Dit beeld is een miniatuur van het beeld dat in Holland Centennial Park staat. Oorspronkelijk zou het beeld in 1922 ter ere van het 75 jarig bestaan worden onthuld. De kunstenaar Leonard Crunelle werd aangetrokken en er werd als eerste een model van was gemaakt... en toen was het geld op. Ook bij het 100 jarig bestaan was het niet mogelijk om de financiën rond te krijgen. In Sleen werd aan het gemeentehuis door de toenmalige Amerikaanse Ambassadeur Baruch de sculptuur "de ziener" onthuld . In 1997 werd in het Holland Museum foto's gevonden van het wassen beeld uit 1922. Aan de hand van die foto's weet Jones L. Gafgen Sr. het bronzen beeld te maken. Het beeldje in Sleen is 1/5 van het origineel en werd in april 1997 aan Sleen geschonken, nog voor de onthulling in oktober door Princes Irene te Holland MI.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Het Praathuis”