Munten inscannen
-
- Superlid
Herman ik leg de munten gewoon op de plaat, niet in een hoesje omdat
dat de kwaliteit van de scan afbreekt vind ik.
Munt voorzichtig neerleggen , niet schuiven om krasjes op de plaat te voorkomen.
Ik scan niet de munten meer maar fotografeer met digitale camera , ik heb veel betere kwaliteit dan een scan. Nu heb ik ook wel een goede camera Fujifilm S7000 maar ik denk dat camera's wel veel beter zijn geworden en niet al te veel kosten. Als je een digitale camera hebt
probeer het dan, in zoemen.
dat de kwaliteit van de scan afbreekt vind ik.
Munt voorzichtig neerleggen , niet schuiven om krasjes op de plaat te voorkomen.
Ik scan niet de munten meer maar fotografeer met digitale camera , ik heb veel betere kwaliteit dan een scan. Nu heb ik ook wel een goede camera Fujifilm S7000 maar ik denk dat camera's wel veel beter zijn geworden en niet al te veel kosten. Als je een digitale camera hebt
probeer het dan, in zoemen.
Ik leg de munten meestal ook zonder hoesje op de scanner.
Daar komen prima scans uit, veel beter dan me een camara maar ik heb niet van die goede foto apparatuur. wel scannen met een hoog dpi en met de overige instellingen wast stoeien totdat je eht beste hebt,
groeten Koen
Daar komen prima scans uit, veel beter dan me een camara maar ik heb niet van die goede foto apparatuur. wel scannen met een hoog dpi en met de overige instellingen wast stoeien totdat je eht beste hebt,
groeten Koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Meestal (bij de meeste munten in ieder geval) liggen de beide muntzijde 180 graden gedraaid. Je kunt dus op de bovenliggende zijde zien hoe ongeveer de onderzijde ligt. Ligt de bovenzijde recht dan licht vaak de onderzijde ook recht.
Met de meeste software kun je de gemaakte scan (afbeelding) draaien. Zo kun je de afbeelding ook recht krijgen.
Ik scan munten ook in op 300 dpi en soms 600 dpi. Zonder munthouder. Meerdere munten gewoon op een lijntje leggen, na de eerste scan omdraaien voor de andere zijde in te scannen.
Gr. Jeroen
Met de meeste software kun je de gemaakte scan (afbeelding) draaien. Zo kun je de afbeelding ook recht krijgen.
Ik scan munten ook in op 300 dpi en soms 600 dpi. Zonder munthouder. Meerdere munten gewoon op een lijntje leggen, na de eerste scan omdraaien voor de andere zijde in te scannen.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Superlid
-
- Superlid
Herman een foutje heb je zo. Bij mij zie je ook wel eens een wijzeging.
Rinuske ik gebruik geen flitser. Ik leg de munten dicht bij het raam een 50cm daar van af . Leg ze dan op het dicht bijzijnde bureautje.
Het daglicht valt dan mooi op de munten en iets schuin fotograveren naar het raam toe, close up maken . Je moet zo fotograveren dat het daglicht
details naar voren haalt.
Foto's hier weg zetten moet je even zelf uit dokteren, eigenlijk is het heel makkelijk.
Rinuske ik gebruik geen flitser. Ik leg de munten dicht bij het raam een 50cm daar van af . Leg ze dan op het dicht bijzijnde bureautje.
Het daglicht valt dan mooi op de munten en iets schuin fotograveren naar het raam toe, close up maken . Je moet zo fotograveren dat het daglicht
details naar voren haalt.
Foto's hier weg zetten moet je even zelf uit dokteren, eigenlijk is het heel makkelijk.
Ik had het al geschreven maar de munten, zoals deze rijksdaalders staan beiden haaks op iedere zijde. Daarmee wil ik zeggen dat wanneer de bovenzijde precies recht ligt, de onderzijde 180 graden gedraaid is maar ook recht ligt.
Leg je dus al deze munten met de bovenzijde (die je dus ziet) recht neer dan liggen de onderzijdes ook recht, zij het dus 180 graden gedraaid. Met een simpele druk op een knop draai je de gemaakte afbeelding weer rechtstaand.
Je moet ze dus gewoon recht neer leggen.
Dit alles gaat natuurlijk niet op voor oudere (bijvoorbeeld provinciale) munten, hier liggen vaak de onderzijde en bovenzijde niet netjes tegen over elkaar.
Verder vind ook ik dit mooie duidelijke scans, niets mis mee
Gr. Jeroen
Leg je dus al deze munten met de bovenzijde (die je dus ziet) recht neer dan liggen de onderzijdes ook recht, zij het dus 180 graden gedraaid. Met een simpele druk op een knop draai je de gemaakte afbeelding weer rechtstaand.
Je moet ze dus gewoon recht neer leggen.
Dit alles gaat natuurlijk niet op voor oudere (bijvoorbeeld provinciale) munten, hier liggen vaak de onderzijde en bovenzijde niet netjes tegen over elkaar.
Verder vind ook ik dit mooie duidelijke scans, niets mis mee

Gr. Jeroen
Paintshop is een goed alternatief voor het dure Photoshop. Ikzelf gebruik ook Paintshop Pro en inderdaad kun je daar de afbeelding per graad draaien. Ik kan dit echter ook al met mijn scansoftware, evenals bijsnijden, oplichten, verdonkeren, etc.
De mogelijkheden zijn dus eindeloos. Een iets oudere versie van Paintshop kun je vaal al goedkoop aankomen. Downloaden kan ook via Piratbay i.c.m. het programma Bitcomet oid. Dan is het gratis maar ook illegaal. ► http://thepiratebay.org/search/paintshop/0/99/0
Weet eigelijk niet of ik dit bovenstaande wel hier moet plaatsen. Wat vinden jullie, weghalen of laten staan?
Gr. Jeroen
De mogelijkheden zijn dus eindeloos. Een iets oudere versie van Paintshop kun je vaal al goedkoop aankomen. Downloaden kan ook via Piratbay i.c.m. het programma Bitcomet oid. Dan is het gratis maar ook illegaal. ► http://thepiratebay.org/search/paintshop/0/99/0
Weet eigelijk niet of ik dit bovenstaande wel hier moet plaatsen. Wat vinden jullie, weghalen of laten staan?
Gr. Jeroen
Ja dat klopt en er zijn zelfs fora die alleen maar doorlinken naar dergelijk links (fora voor bijvoorbeeld muzien en films te downloaden).
Vandaar dat ik ook de mogelijkheid plaats, maar ook duidelijk benoem dat het niet legaal is.
Gr. Jeroen
Vandaar dat ik ook de mogelijkheid plaats, maar ook duidelijk benoem dat het niet legaal is.
Gr. Jeroen
Heel af en toe hoor je wel eens dat een "gewoon" iemand vervolgd wordt voor het downloaden, of beschikbaar stellen van downloads, maar dit heeft er nog nooit toe geleid dat er grootschalig een eind is proberen te maken aan het downloaden. Zou ook erg lastig zijn omdat men dan 50% van de wereldbevolking moet gaan vervolgen. Jij geeft inderdaad duidelijk aan dat het illegaal is, meer kun je ook niet doen dan.
-
- Superlid
Wil je echt iets wat van je zelf is , gewoon lekker legaal.
Ik las dus ook dat er oudere versies zijn die moet je dan toch wel weer
nieuw kopen toch, dat jouw code niet is gebruikt.
Ik heb alles legaal en als het goed werkt hoef ik niet een nieuwere versie.
Maar als ik het goed heb krijg je bij aanschaf van je comp al programa's
cadeau en goede. Oke je gaat natuurlijk niet nu even een comp kopen
Ik las dus ook dat er oudere versies zijn die moet je dan toch wel weer
nieuw kopen toch, dat jouw code niet is gebruikt.
Ik heb alles legaal en als het goed werkt hoef ik niet een nieuwere versie.
Maar als ik het goed heb krijg je bij aanschaf van je comp al programa's
cadeau en goede. Oke je gaat natuurlijk niet nu even een comp kopen

Ons lastig vallen doe je zeer zeker niet met deze vragen! 
Echter moet je je wel bedenken dat niet alleen het jaartal hoeft te veranderen. Denk ook aan muntmeesterteken, varianten (grof haar rijkdsdaalders in de Wilhelminaserie, de verschillende types in centen 1966 met de zessen, stuivers Juliana met onder andere de bloemblaadjes, etc. Kortom niet ieder munt wijkt evenveel af, maar er zijn vele verschillen die het inscannen of fotograferen meer dan de moeite waard kan maken.
Ook bij munten!
Gr. Jeroen

Echter moet je je wel bedenken dat niet alleen het jaartal hoeft te veranderen. Denk ook aan muntmeesterteken, varianten (grof haar rijkdsdaalders in de Wilhelminaserie, de verschillende types in centen 1966 met de zessen, stuivers Juliana met onder andere de bloemblaadjes, etc. Kortom niet ieder munt wijkt evenveel af, maar er zijn vele verschillen die het inscannen of fotograferen meer dan de moeite waard kan maken.
Ook bij munten!

Gr. Jeroen
-
- Superlid