Vlekken 'milk spots' op zilveren Maple Leafs

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
frederick1986
Nieuw lid
Nieuw lid

Vlekken 'milk spots' op zilveren Maple Leafs

Bericht door frederick1986 » 16 sep 2011, 12:12

Hallo Allemaal,

Ik heb op mijn zilveren maple leafs de zogeheten ''milk spots''. Het lijkt alsof er melkvlekken op de munten zitten. Dit blijkt te zijn ontstaan tijdens het slaan van de munt. De methodes voor het verwijderen van oxidatie werken niet voor deze vlekken. Iemand ervaring met het verwijderen van deze ''milk spots''? Sommigen zitten er echt onder.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: Vlekken 'milk spots' op zilveren Maple Leafs

Bericht door Munthunter » 16 sep 2011, 13:35

Van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum Frederick!

Kun je afbeeldingen plaatsen van deze munten en detailafbeeldingen van de vlekken?

Hoe bewaar je je Maple Leafs? Bewaar je ze in de originele tubes waarin ze aangeleverd worden, of heb je ze in bijvoorbeeld munthouders gestoken.

Aangezien het zuiver zilver is 999/1000, lijkt het mij vrijwel onmogelijk dat het in het materiaal zit en denk ik dat het door invloeden van buitenaf is ontstaan. Denk dan aan vette vingers, lucht, vocht, etc.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

frederick1986
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door frederick1986 » 16 sep 2011, 14:55

Hallo Jeroen,

De spots waren al aanwezig toen de munten werden geleverd. Ik heb ze direct na ontvangst in zelfklevende munthouders gestopt. Het zijn leafs uit 2011. De Canadian mint heeft al toegegeven dat zij zelf de oorzaak zijn. In de link wordt dit benoemd en onderaan staan foto's. Mijn leafs hebben exact dezelfde soort spots als op die foto's. Dit schijnt vaker voor te komen dus wellicht weet iemand hoe deze spots het beste kunnen worden verwijderd.

http://www.goldismoney2.com/showthread. ... Leaf-coins

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 sep 2011, 15:26

Silverdip van Hagerty al eens geprobeerd? Koop je bij de plaatselijke drogist (ook Kruitvat/Trekpleister/DA).

Het komt dus door de reiniging die men bij de munt voor het slaan op de muntplaatjes uitvoert. Echter lijken sommige vlekken mij toch echt NA het slaan te zijn ontstaan.

Bij deze afbeelding zie ik toch echt een klein zwart puntje en lijkt het dus van binnenuit te komen:
Afbeelding

Bij deze lijkt het mij, dat dit NA het slaan is ontstaan:
Afbeelding

Maar goed ik zou zeggen probeer Hagerty silverdip en vergeet het niet goed na te spoelen en droog de munt zeer goed, eventueel met föhn, voordat ze de munthouder weer ingaan. Probeer eerst 1 exemplaar!!!

Succes!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

frederick1986
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door frederick1986 » 17 sep 2011, 09:53

Zal ik doen. Alvast bedankt.

frederick1986
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door frederick1986 » 17 sep 2011, 18:12

Ik ben inmiddels bij een paar drogisten langsgeweest.
De enige waar ik iets van Hagerty kon krijgen was de DA. Zij konden echter geen silverdip bestellen, maar wel een aantal andere producten van Hagerty. Hetgeen dat er het meest op leek was silverpolish. Is dit een andere benaming of een totaal ander product?

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 sep 2011, 18:29

Eurocoin schreef:ik denk dat het daarmee ook kan
Waarom denk je dat? Polish klinkt voor mij naar polisten en dat is iets wat je absoluut NIET moet doen met munten.
Ook het artikel waar jouw link naar verwijst heeft NIETS met munten te maken, en als je munten op deze manier gaat reinigen kan je ze bijna net zo goed direct weggooien! :wtf:

Luit

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 17 sep 2011, 18:54

llinde schreef:
Eurocoin schreef:ik denk dat het daarmee ook kan
Waarom denk je dat? Polish klinkt voor mij naar polisten en dat is iets wat je absoluut NIET moet doen met munten.
Ook het artikel waar jouw link naar verwijst heeft NIETS met munten te maken, en als je munten op deze manier gaat reinigen kan je ze bijna net zo goed direct weggooien! :wtf:

Luit
Het merk maakt volgens mij niet zo veel uit, ik heb hier toevallig wel een flacon Silver Dip bij de DA vandaan

Hieronder de beschrijving van het middel.

Hagerty Silver Dip: Een geweldig reinigingsmiddel voor uw zilveren en verzilverde sieraden en objecten. Het verwijderd direct aanslag en zorgt er voor dat de orginele glans weer terug komt op uw sieraden en objecten.

Ideaal voor de munten van Mi Moneda, houdt je munten als nieuw! Neem een sponsje of een dotje watten, wrijf het er op en spoel uw sierraad af met warm water. Hierna drogen met een zachte doek. En het resultaat zal U verbazen.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

frederick1986
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door frederick1986 » 21 sep 2011, 13:47

Heren,

Hartelijk bedankt voor de tips en truuks. De sivlerpolish van Hagerty werkt perfect. De munten zijn brandschoon met vrijwel geen krassen.

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 21 sep 2011, 15:38

frederick1986 schreef:De munten zijn brandschoon met vrijwel geen krassen.
Helaas zijn gepolijste munten numismatisch gezien duidelijk minder waard, door het polijsten ontstaan veel minieme krasjes, nauwelijks of niet met het blote oog zichtbaar.
Aangezien je het hier toch hebt over munten met alleen zilverwaarde is dit ook weer niet zo erg zolang je het zelf mooier vind.
Maar krijg alsjeblieft niet het idee om op echte verzamelaarsmunten dit ook te doen, zonde van de munt.

Luit

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 21 sep 2011, 18:41

Eurocoin schreef:
frederick1986 schreef:Ik ben inmiddels bij een paar drogisten langsgeweest.
De enige waar ik iets van Hagerty kon krijgen was de DA. Zij konden echter geen silverdip bestellen, maar wel een aantal andere producten van Hagerty. Hetgeen dat er het meest op leek was silverpolish. Is dit een andere benaming of een totaal ander product?

ik denk dat het daarmee ook kan

hier vind je nog wat info over het reinigen van zilver http://www.wikihow.com/Clean-Silver
Heb jij ervaring met het bovengenoemde product of zeg je nu zomaar wat? Als je geen ervaring hebt lijkt me het niet slim om iemand erop te wijzen dat het 'waarschijnlijk' daarmee ook kan. Als het mis gaat betaal jij dan een nieuwe munt?

frederick1986
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door frederick1986 » 21 sep 2011, 21:18

Mijn munten hebben inderdaad alleen maar een zilverwaarde. Die komt voor mij meer tot zijn recht als de munt glimt en zonder aanslag is. Bij een zeldzame munt had ik dit natuurlijk nooit gedaan.

Koos43
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Hagerty reiniging

Bericht door Koos43 » 28 dec 2012, 23:11

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, maar ik spaar al munten vanaf 1970. Alleen de laatste 15 jaar heb ik er weinig aan gedaan. Wel heb ik steeds de herdenkingseuro's aangeschaft.
Sinds kort heb ik mijn herdenkingsguldens weer eens voor de dag gehaald. Die zitten netjes in een map met kunststof inlegbladen. De 'dubbele' had ik los opgeslagen. Die losse zijn nu min of meer zwart geworden. Daar heb ik bij de juwelier een reigingsmiddel voor gekocht, "Hagerty Silver Clean" van 150 ml. Dat is eigenlijk bedoeld voor (kleine) zilveren siraden, maar volgens de winkelier ook geschikt voor zilveren munten. Met 5 tot 10 seconden zou een munt schoon zijn. Nou niet dus. Na 5 minuten is het meeste zwart er wel af, maar het oppervlak van de munt ziet er dan erg vlekkerig uit, beslist niet mooi.
Op internet vind ik wel andere middeltjes, echt voor munten bedoeld, zoals "Lindner Silbermünzen Tauchbad" van 250 ml, en "Delu Gold + Silber Reinigungsbad" van 375 ml, en "Silbo reinigungsbad für Silbermünzen" van 375 ml, elk voor ongeveer 10 euro. Maar die koop ik niet in mijn dorp, alleen via een webwinkel. Kan het zijn dat Hagerty met zijn slechts 150 ml niet echt geschikt is voor (grote) munten van 38 mm?
Voor die 150 ml Hagerty betaalde ik 9,50 euro, dus nog duur ook. Wie heeft hier ervaring mee?

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 29 dec 2012, 00:46

Ik hoop dat je ze niet allemaal al een dipje heb gegeven, want dat 'zwarte' is patina.. En dat word door menig verzamelaar gewaardeerd, maar schoongemaakte munten met vlekken levert veelal net aan de zilver spotprijs op als je geluk hebt... :crying:

Koos43
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Koos43 » 30 dec 2012, 17:38

Hallo Sander,
Ik zal mijn 'oude' munten nooit reinigen! Maar de munten die ik zelf toentertijd nieuw heb aangeschaft (die herdenkingsguldens vanaf 1970) wil ik zo houden. Dat mijn losse exemplaren zwarte vlekken zijn gaan vertonen is mijn eigen schuld. Ik wil ze alsnog in munthouders doen (als ze schoon en vooral droog zijn) en bij de anderen opbergen.
Die ene 'gedipte' munt heeft ook na een half uur in de reiniger gelegen te hebben en een aantal uren in schoonmaakazijn nog steeds dat vlekkerige oppervlak. En gezien het resultaat na het azijnbad is het geen kalkaanslag. En dat is alleen aan de kant die zwart geworden was. De andere zijde die blank was gebleven heeft dat vlekkerige niet1 Zijn er misschien anderen die iets over zilverbaden kunnen zeggen?
Groetjes, Koos
CIMG1384-nanogeens20minuten-3264.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Koos43 op 30 dec 2012, 19:42, 3 keer totaal gewijzigd.

mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten » 30 dec 2012, 18:11

Een tijd geleden heb ik ook over milk spots gelezen. Schijnt te komen door residu van het reinigingsmiddel waarmee ze de mint verlaten. Ik kan me vaag herinneren toen ergens gelezen te hebben dat je dergelijke vlekken er met een gummetje af kunt krijgen. Probeer het eens met een schone gum en natuurlijk uitkijken voor zand en ander krassend materiaal...

Koos43
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Koos43 » 31 dec 2012, 14:12

mmmunten schreef:Een tijd geleden heb ik ook over milk spots gelezen. Schijnt te komen door residu van het reinigingsmiddel waarmee ze de mint verlaten. Ik kan me vaag herinneren toen ergens gelezen te hebben dat je dergelijke vlekken er met een gummetje af kunt krijgen. Probeer het eens met een schone gum en natuurlijk uitkijken voor zand en ander krassend materiaal...
Dank je wel mmmunten,

Ik heb voorzichtig een stukje gummen geprobeerd (alleen met deze ene munt die ik dubbel heb experimenteer ik!), maar al gauw blijkt dat dat niet te doen is. Er zijn zoveel randjes waarnaast je toch nooit bij kan komen. Maar de vlekken worden maar matig verwijderd. En helemaal krasvrij is het ook niet! (zie de foto's). Dan kom ik terug op m'n oorspronkelijke vraag: Is 'Hagerty Silver Clean' wel geschikt voor munten? Het is eigenlijk bedoeld voor zilveren sieraden, wat na het spoelen ook met een doekje opgepoetst moet worden! Dat zie ik dus niet zitten op munten. Wie heeft er ervaring met o.a. "Lindner Reinigungstauchbad für Silbermünzen"? Of een andere dergelijke reiniger. Die zijn speciaal voor zilveren munten bedoeld.
Cimg1389-3264.jpg
Cimg1391-3264.jpg
Groetjes, Koos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 31 dec 2012, 14:49

Koos43 schreef:
mmmunten schreef:Een tijd geleden heb ik ook over milk spots gelezen. Schijnt te komen door residu van het reinigingsmiddel waarmee ze de mint verlaten. Ik kan me vaag herinneren toen ergens gelezen te hebben dat je dergelijke vlekken er met een gummetje af kunt krijgen. Probeer het eens met een schone gum en natuurlijk uitkijken voor zand en ander krassend materiaal...
Dank je wel mmmunten,

Ik heb voorzichtig een stukje gummen geprobeerd (alleen met deze ene munt die ik dubbel heb experimenteer ik!), maar al gauw blijkt dat dat niet te doen is. Er zijn zoveel randjes waarnaast je toch nooit bij kan komen. Maar de vlekken worden maar matig verwijderd. En helemaal krasvrij is het ook niet! (zie de foto's). Dan kom ik terug op m'n oorspronkelijke vraag: Is 'Hagerty Silver Clean' wel geschikt voor munten? Het is eigenlijk bedoeld voor zilveren sieraden, wat na het spoelen ook met een doekje opgepoetst moet worden! Dat zie ik dus niet zitten op munten. Wie heeft er ervaring met o.a. "Lindner Reinigungstauchbad für Silbermünzen"? Of een andere dergelijke reiniger. Die zijn speciaal voor zilveren munten bedoeld.
Groetjes, Koos

mmmunten doelt hier op de milk spots, niet op jouw vraag. dus niet meer gummen :knipoog:

Koos43
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Koos43 » 31 dec 2012, 17:21

neozion schreef: mmmunten doelt hier op de milk spots, niet op jouw vraag. dus niet meer gummen :knipoog:
Ja, dat zag ik achteraf ook. Eigenlijk staat mijn vraag hier op de verkeerde plaats (ik zocht op "Hagerty").
Kan ik dat zelf nog verplaatsen naar 'Reinigen van munten" ?
Gr., Koos

Terug naar “Reinigen van munten”