Zilveren munten reinigen

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Re: Zilveren munten reinigen

Bericht door tammoschut » 30 jun 2012, 14:16

Als beginnend verzamelaar hierbij een : lekenvraag"
Ik heb een zilveren munt gekocht; Maxima en Willem-Alexander 2002
Op de hoofden zitten heel kleine krasjes. Het is minimaal, maar toch worden die koppies er minder glanzend door.
Is daar nog wat aan te doen?

Tammo
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus » 30 jun 2012, 14:36

Aan die krassen is niks te doen. Die kun je toch niet meer wegkrijgen.
Ik kan het fout hebben, maar als je die doffe glans wegpoetst, krijg je dan niet een effect waardoor de krassen eerder opvallen?
Verzamelt:
-coincards van Nederland (Geen eerste dag uitgiftes/bijzondere BU-kwaliteit (m.u.v. 2 euro's)) [compleet]
-coincards vaticaanstad [compleet]
-gemeenschappelijke 2 euro uitgiftes in UNC (VvR, EMU, TJE) [compleet]
-1set/land [compleet m.u.v. Monaco, Andorra]
-1set/bezocht land [UK, HU, 'CA']

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 30 jun 2012, 15:08

Griphus schreef:Aan die krassen is niks te doen. Die kun je toch niet meer wegkrijgen.
Ik kan het fout hebben, maar als je die doffe glans wegpoetst, krijg je dan niet een effect waardoor de krassen eerder opvallen?

Nee, die hoofden zijn glanzend en daar tussen dof.
in dat glanzende zitten krasjes.
Kan er natuur wel met tandpasta over heen gaan greeny

Tammo
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

inquiry87
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door inquiry87 » 13 mei 2013, 21:55

Ik hoorde via via dat de aanslag die je vindt op de Zilveren herdenkingsmunten ook eraf kan gummen?

Ziet iemand hier de nadelen van?

Het llijkt mij wel de meeste veilige manier

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 13 mei 2013, 22:48

inquiry87 schreef:Ik hoorde via via dat de aanslag die je vindt op de Zilveren herdenkingsmunten ook eraf kan gummen?

De aanslag is een patina. Zilveren herdenkingsmunten ontdoen van de patina zorgt altijd (niet altijd zichtbaar op het eerste oog) voor krasjes.
Wanneer men de herdenkingsmunt in coincard op een juiste manier bewaart zal er niet tot nauwelijks een patina-aanslag zichtbaar zijn.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 mei 2013, 11:16

Collecteuro's schreef:
inquiry87 schreef:Ik hoorde via via dat de aanslag die je vindt op de Zilveren herdenkingsmunten ook eraf kan gummen?

Wanneer men de herdenkingsmunt in coincard op een juiste manier bewaart zal er niet tot nauwelijks een patina-aanslag zichtbaar zijn.
Nou we weten inmiddels dat diverse coincards aan 1 zijde open zijn en dat de munt daardoor bloot wordt gesteld aan lucht en dus ook vocht. Hoe goed je ze ook opbergt, de munt zal verkleuren. De vraag is natuurlijk ook waarom wij allen zuurvrije munthouders en dergelijke gebruiken en de KNM de munten in karton met inkt steekt. De KNM ziet de verpakking denk ik toch echt als een tijdelijke en dus iets wat er af moet. De praktijk wijst anders uit.

Maar goed ik zou niet gaan gummen op een munt, leuk voor een simpele munt, maar het idee alleen al. ;)

Helaas dus en gewoon accepteren dat je munt verkleurd. Mocht je het toch willen verwijderen en zit de munt niet in een coincard, dan zou ik gaan voor Hagerty zilverdip. Ook niet geweldig, maar je hoeft in ieder geval niet te vegen en te poetsen op de munt.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

inquiry87
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door inquiry87 » 16 mei 2013, 21:12

Ik had het inderdaad geprobeerd op een minder belangrijke munt met patina en het werkte echter perfect.

Ik denk alleen dat hetgeen aan gumsel (of hoe ik het ook mag noemen) dat achterblijft op de munt niet goed is voor
de munt :D

Het leek me ook wel iets te mooi om waar te zijn om te gaan gummen op een munt :P

Nou ja bedankt voor wederom de snelle reactie :D

Arjan

Terug naar “Reinigen van munten”