Aanslag op proof munt

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
Ton
Nieuw lid
Nieuw lid

Aanslag op proof munt

Bericht door Ton » 11 okt 2010, 21:01

Op een van mijn 50 gulden munten zit een aanslag. Het vreemde is echter dat het om een proofmunt (50 gulden 1982) gaat die in een capsule zit. Ik heb de munt nog niet heel lang en weet niet of deze ooit uit de capsule is geweest, maar ik neem aan dat dit niet het geval is.

Ik zie op marktplaats nog eenzelfde munt die ook ongeveer dezelfde aanslag heeft. Weet iemand waar deze aanslag vandaan komt, en hoe dit te voorkomen is (ik neem aan dat het niet meer op te lossen is...)?

Op de foto is de aanslag linksonder duidelijk te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Aanslag op proof munt

Bericht door Munthunter » 11 okt 2010, 21:18

Deze zilveren munt zit in een capsule. Deze capsule is nooit luchtdicht en derhalve hebben lucht en dus ook vocht, wat in die lucht zit, de mogelijheid om de munt te bereiken. Ik denk dan ook dat dit de reden is dat deze munt aan het verkleuren is.

Bedenk je ook dat men niet altijd, ook nu, even secuur omgaat met munten. Bij de Munt kan deze munt destijds dus ook al met de hand zijn aangeraakt en dat is ook funest voor deze glimmende proofmunten, helaas. Momenteel gaan ze er wel beter mee om.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Ton
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Aanslag op proof munt

Bericht door Ton » 11 okt 2010, 21:45

Het is in ieder geval wel jammer. Ik vind die proof munten over het algemeen erg mooi, maar deze valt wel een beetje uit de toon. Nu maar hopen dat mijn andere proof munten niet op dezelfde manier gaan verkleuren.

Terug naar “Reinigen van munten”